Iranian Agriculture News Agency

سه استان هنوز در وضعیت خشکسالی

سال آبی نرمالی را تجربه می‌کنیم

نایب‌رئیس انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی گفت: اگرچه در کل کشور از نظر بارش سال آبی نرمالی را تجربه می‌کنیم اما در برخی از استان‌ها هنوز با شرایط خشکی و خشکسالی مواجه هستیم.

سال آبی نرمالی را تجربه می‌کنیم

نایب‌رئیس انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی گفت: اگرچه در کل کشور از نظر بارش سال آبی نرمالی را تجربه می‌کنیم اما در برخی از استان‌ها هنوز با شرایط خشکی و خشکسالی مواجه هستیم.

احمد فاتحی مرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: به طور کلی وضعیت خشکسالی در استان‌های مختلف شرایط متفاوتی دارد.

وی افزود: همه مناطق از نظر بارشی یکسان نبوده و در برخی مناطق هنوز خشکسالی است مثلا در بخش‌هایی از استان‌های فارس کرمان و یزد شرایط خشکی حاکم است. سال آبی از پاییز هر سال آغاز می‌شود و تا آخرین روز شهریور ادامه می‌یابد.

اگرچه مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در جمع رسانه‌ها از منفی بودن بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداده و گفته بود که میزان بارش‌های این حوضه آبریز نسبت به سال گذشته 37 درصد منفی بوده است اما نایب‌رئیس انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی این گفته را تایید نکرد.

وی گفت: در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه شرایط منفی نداشته‌ایم و شرایط این حوزه را نیز می‌توان نرمال تصور کرد.


کشور در شرایط بحرانی

اگرچه نایب‌رئیس انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی فقط سه استان را دیگر مسئله خشکی می‌داند اما مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در این رابطه نظر دیگری داشته و استان‌های بیشتری را درگیر با این معضل معرفی می‌کند.

شاهرخ فاتح رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد: بر اساس شاخص کوتاه مدت خشکسالی، بسیاری از استان‌ها دارای درجات مختلفی از خشکسالی هستند. در شرایط حاضر بخش وسیعی از استان‌های خوزستان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد از خشکسالی‌های متوسط و شدید رنج می‌برند.

وی همچنین استان‌هایی را با شرایط طبیعی و ترسالی اعلام کرد و افزود: با توجه به شاخص کوتاه مدت یکساله تعدادی از استان‌ها در شرایط طبیعی و حتی شرایط ترسالی خفیف قرار دارند، این استان ها شامل بخش‌هایی از همدان، لرستان، مازندران، گلستان و بخش‌های جنوبی و شرقی فارس و شمال اردبیل است.

فاتح در گفت‌وگو با ایسنا از وضعیت بحرانی کشور در حوزه خشکسالی‌های بلند مدت هواشناسی، خبر داد. وی گفت: شرایط خشکسالی هواشناسی کشور وخیم ارزیابی می‌شود چون پهنه‌های وسیعی از ایران در دراز مدت دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه به بررسی وضعیت خشکسالی ایران در مقیاس بلندمدت پرداخت و گفت: در نگاه بلندمدت شرایط خشکسالی کشور وخیم‌ ارزیابی می‌شود چون خشکسالی‌های انباشته شده کماکان در پهنه‌های وسیعی از کشور پایدار مانده‌اند و با وجود بارش‌های خوب ماه‌های اخیر، خشکسالی‌های بلندمدت همچنان پابرجا هستند./

L-960119-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید