Iranian Agriculture News Agency

باغداران کردستانی سرمای دیررس بهاره را جدی بگیرند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر اینکه باغداران کردستانی سرمای دیررس بهاره را جدی بگیرند گفت: سرمای دیررس بهاره موجب آسیب دیدن جوانه های تازه بیدارشده درختان میوه و حتی میوه های تازه تشکیل شده می شود.

باغداران کردستانی سرمای دیررس بهاره را جدی بگیرند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر اینکه باغداران کردستانی سرمای دیررس بهاره را جدی بگیرند گفت: سرمای دیررس بهاره موجب آسیب دیدن جوانه های تازه بیدارشده درختان میوه و حتی میوه های تازه تشکیل شده می شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، محمد فرید سپری افزود: سرمازدگی یکی از پدیده های جوی است که علیرغم قابل پیش بینی بودن آن، در ردیف حوادث غیر مترقبه تعریف شده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: این پدیده یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش محصول باغات میوه به شمار می آید که در برخی سال ها بیش از ۹۰ درصد محصول را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است .

وی با اشاره به روش های مختلف برای جلوگیری از سرمای دیررس بهاره اظهار کرد: استفاده از ارقام دیر گل و مقاوم معرفی شده، استفاده از ترکیبات شیمیایی که موجب تاخیر در گلدهی می شودیکی از مواردی است که باغداران در راستای جلوگیری از خسارت به باغات باید به ان توجه داشته باشند .

سپری یاداورشد: پاشیدن آب در دمای صفر درجه بر روی شاخه های درختان موجب تشکیل لایه نسبتاً عایق یخ در اطراف جوانه می شود، به ازای هر لیتر آب که یخ می شود ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد می‌شود .

وی همچنین خاطرنشان کرد: تدابیر زراعی و مدیریتی را باید به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشند .

از عمده ترین این تدابیر تغذیه مناسب، اصلاح سیستم های آبیاری، مبارزه اصولی با علف های هرز است که باید توجه ویژه ایی به آن داشت .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: ایجاد دود برای کاهش تشعشع در شب های که احتمال بروز سرما توسط سازمان هواشناسی اعلام می شود با سوزاندن کاه و کلش و لاستیک موجب ایجاد دود در هوا، مانع انعکاس تشعشع حرارت با طول موج های بلند به طرف بالا توسط ذرات هوا شده و دمای باغ حفظ می شود .

به گفته سپری: گرم کردن باغات توسط بخاری های باغی و دمنده های موجود راهی برای جلوگیری از سرمازدگی است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید