Iranian Agriculture News Agency

خاک ایران همچنان در انتظار تصویب قانون است

بررسی لایحه جامع خاک در کمیسیون کشاورزی مجلس

به گفته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی لایحه جامع خاک امروز بعد از ظهر در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

بررسی لایحه جامع خاک در کمیسیون کشاورزی مجلس

به گفته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی لایحه جامع خاک امروز بعد از ظهر در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

نظر افضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: بررسی و تصویب لایحه جامع خاک در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی افزود: کمیسیون کشاورزی خانه ملت، کارگروه منتخبی را برای بررسی مسایل آب و خاک تشکیل داده است. این کارگروه بررسی مفاد لایحه خاک را به عهده دارد. افضلی گفت: احتمالاً رئیس کارگروه بررسی کننده لایحه خاک، احمد علی کیخا است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، لایحه خاک از سوی دولت به مجلس تحویل شده است. سپس این لایحه به کمیسیون تخصصی مربوطه یعنی کمیسیون کشاورزی برای بررسی بیشتر، ارجاع شد.

وی ادامه داد: بررسی‌های تخصصی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حدود دو تا سه ماه به طول خواهد انجامید. پس از تکمیل بررسی‌ها، لایحه جامع خاک به صحن علنی مجلس برای تصمیم‌گیری و تبدیل شدن به قانون ارائه خواهد شد.

لایحه خاک سال‌هاست که در دست بررسی است و خاک کشور، همچنان قانون مدونی ندارد. در سال 89 به دنبال انتشار اخباری در زمینه قاچاق خاک ایران به کشورهای همسایه، گروهی از دستگاه‌های مرتبط نظیر وزارتخانه‌های، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست که در مسئله خاک کشور وظایفی را به عهده دارند، به همراه تشکل‌ تخصصی خاک تلاش کردند تا قانون جامعی را برای خاک ایران تدوین کنند. این تلاش‌ها چندین سال طول کشید تا جایی که نمایندگان مجلس نهم در روزهای پایانی فعالیت خود اعلام کردند که اگر دولت لایحه‌ای درباره خاک به مجلس ارائه ندهند، آنها به منظور مبارزه با قاچاق خاک، راسا دست به کار شده و طرحی را به مجلس ارائه خواهند کرد. در زمستان 94، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از نهایی شدن لایحه خاک در دولت و ارائه آن به مجلس شورای خبر داد. تا امروز، این لایحه همچنان در دست بررسی بوده و مدیریت خاک کشور، هنوز هم تابع قانون خاصی نیست. این در حالی است که خاک، به‌ویژه خاک حاصلخیز زراعی نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی کشور داشته و ایران از نظر منابع خاک حاصلخیز، مانند آب وضعیتی بحرانی دارد. خاک نقش بسیار مهمی نیز در حفظ آب دارد اما همچنان اخبار مختلفی درباره خروج خاک از کشور، بر روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. گروهی از کارشناسان خاک بر این باورند که تایید و تکذیب‌های مکرر درباره قاچاق خاک ایران، ناشی از تعابیر متفاوت از مقوله خاک در دستگاه‌های اجرایی مختلف است که با تصویب یک قانون جامع، این مشکلات مرتفع خواهد شد./

L-960120-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید