Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری در سال 96/ آمادگی بالقوه 5 میلیون زن روستایی برای شاغل شدن

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی گفت: در سال جدید توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری را مدنظر داریم که از دو طریق صورت خواهد گرفت: نخست توسعه آموزش‌های کاربردی متناسب با ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و دیگر تکمیل زنجیره تولید در زمینه گیاهان دارویی از مرحله کاشت، داشت و برداشت و فرآورده‌های دامی و بازاریابی.

توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری در سال 96/ آمادگی بالقوه 5 میلیون زن روستایی برای شاغل شدن

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی گفت: توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری در سال جاری از برنامه های اصلی این دفتر به شمار می رود.

فروغ‌السادات بنی‌هاشم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به فعالیت‌های شاخص دفتر امور زنان روستایی و عشایری در سال 95 افزود: مهم‌ترین فعالیت دفتر در سال گذشته توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد در قالب صندوق‌های اعتبارات خرد زنان بود، به‌طوری که با افتتاح و بهره‌برداری از 600 صندوق، افزایش 100 درصدی نسبت به سال 94 صورت گرفت.

وی با بیان اینکه بیشتر این صندوق‌ها در 15 استان محروم و مرزی کشور به بهره‌برداری و مرحله وام‌دهی رسید، یادآور شد: بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای بهره‌برداری از این تعداد صندوق از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد و کار برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر آنها توسط دفتر امور زنان روستایی و عشایری انجام یافت.

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری با اشاره به برنامه‌های دفتر در سال 1396 خاطرنشان ساخت: در سال جدید توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری را مدنظر داریم که از دو طریق صورت خواهد گرفت: نخست توسعه آموزش‌های کاربردی متناسب با ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و دیگر تکمیل زنجیره تولید در زمینه گیاهان دارویی از مرحله کاشت، داشت، برداشت و فرآورده‌های دامی و بازاریابی.

بنی‌هاشم با بیان اینکه زنان روستایی و عشایری به‌خوبی از عهده کاشت و برداشت گیاهان داروی برمی‌آیند، بیان کرد: آموزش‌هایی در زمینه بسته‌بندی از سوی جهاد کشاورزی در اختیار زنان روستایی و عشایری قرار می‌گیرد تا آنان به بازارهای بزرگ‌تر ملی و منطقه‌ای دسترسی پیدا کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی اضافه کرد: زنان در حال حاضر گیاهان دارویی را پس از برداشت و خشک کردن به‌صورت فله‌ای به بازار عرضه می‌کنند؛ اما جهاد کشاورزی تلاش خواهد کرد محصول توسط تشکل‌های موجود از طریق کارگاه‌های نیمه‌صنعتی فرآوری و بسته‌بندی و عرضه شود و لازمه آن دریافت برند یا نشان تجاری برای محصولاتشان است تا تولید آنان علاوه بر داشتن هویت، به بازارهای بزرگ‌تری راه یابند و در نهایت درآمدزایی بیشتری داشته باشند.

بنی‌هاشم با اشاره به تأمین اعتبارات لازم برای توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری ادامه داد: در بودجه سال 95، یک ردیف مستقل ملی با عنوان آموزش زنان روستایی تصویب شد و در سال 96 هم قصد داریم با بهره‌گیری از این ردیف، اشتغال زنان روستایی را توسعه دهیم. اعتبار دقیق آن طی هفته‌های آینده به دفتر ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج میلیون زن روستایی و عشایری بالای 18 سال در سطح روستاها و مناطق عشایری پراکنده‌اند، بیان کرد: از نظر دفتر همه آنان بالقوه آمادگی برای ورود به اشتغال‌زایی دارند، به عبارت دیگر در حال حاضر آنان فعالیت‌های گوناگونی انجام می‌دهند و دفتر امور زنان روستایی و عشایری به تناسب بودجه‌ای که در اختیار خواهد داشت، سعی خواهد کرد آنان را تحت پوشش آموزش قرار دهد.

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری عنوان کرد: از سوی دیگر در حال حاضر یک‌هزار و 500 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری در سطح کشور فعالیت دارند که 45 هزار نفر را تحت پوشش خود دارند، این افراد شاغل بوده و آموزش‌هایی که برای آنان گذاشته می‌شود، سطح مهارت‌های حرفه‌ای آنان را بالا می‌برد تا کسب و کارشان بهبود و درآمدشان افزایش یابد.

بنی‌هاشم با بیان اینکه مخاطبان دفتر به دو گروه تقسیم می‌شوند، افزود: زنان بالای 18 سال که بالقوه آمادگی ورود برای اشتغال دارند، به‌منظور بالا بردن انگیزه و محرک‌های لازم بین آنان از ظرفیت‌سازی و توسعه تشکل‌های محلی و آموزش‌های مهارتی اقدام می‌شود.

وی در پایان گفت: گروه دوم، زنانی هستند که عضو تشکل‌های کشاورزی مانند تعاونی‌های زنان روستایی، صندوق اعتبارات خرد و ... هستند که اعضای این تشکل‌ها هرچند آموزش‌های زمینه‌ای را طی کرده‌اند؛ اما دفتر از طریق آموزش‌های مهارتی باعث ارتقاء سطح دانش مهارت و بهبود کسب و کار آنان می‌شود./

A-960120-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید