Iranian Agriculture News Agency

گزارش گاردین از تحقیقات دانشمندان درباره آفت‌کش‌ها؛

استفاده کمتر از آفت‌کش‌ها، بهره‌وری کشاورزی را کاهش نمی‌دهد/ آفت‌کش‌ها باعث اثرات فاجعه‌بار بر محیط زیست و سلامت انسان می‌شود

بر اساس مطالعه جدید مزارعی که به‌طور قابل توجهی استفاده از آفت‌کش خود را کاهش داده‌اند از بهره‌وری‌شان کاسته نشده است.

استفاده کمتر از آفت‌کش‌ها، بهره‌وری کشاورزی را کاهش نمی‌دهد/ آفت‌کش‌ها باعث اثرات فاجعه‌بار بر محیط زیست و سلامت انسان می‌شود

براساس نتایج مطالعه جدید بر روی مزارعی که به طور قابل توجهی استفاده از آفت کش را کاهش داده اند از بهره وری شان کاسته نشده است.

به گزارش ایانا از وب سایت گاردین، دانشمندان معتقدند بسیاری از کشاورزان به دلیل نگرانی در مورد سلامت شان ، خواهان کاهش استفاده از آفت کش هستند، اما این در حالی است که کشاورزان برای جایگزینی مورد مناسب ، اطلاعات چندانی ندارند و بسیاری از مشاوره های خود را از نمایندگان شرکت هایی که بذر و آفت کش می فروشند، دریافت می کنند.


با این حال، این موضوع به عنوان یک باور کاذب در ماه مارس از سوی کارشناسان آلودگی و مواد غذایی ملل متحد مردود شناخته شد. آن ها اعلام کردند که آفت کش ها باعث "اثرات فاجعه بار بر محیط زیست و سلامت انسان" می شوند و تولید کنندگان آفت کش ها را درباره این مساله مقصر دانستند. همچنین گاردین، در ماه مارس از آمادگی اروپا برای ممنوعیت استفاده گسترده از حشره کش در تمام زمینه ها خبر داد.

همچنین تحقیقات جدیدی که در مجله کارشناسی Nature Plants منتشر شده، به تجزیه و تحلیل استفاده از آفت کش ها، بهره وری و سودآوری تقریبا یک هزار مزرعه از سراسر فرانسه پرداخته است. با مقایسه مزارع مشابه با سطوح بالا و پایین استفاده از آفت کش ها، دانشمندان دریافتند که 94 درصد از مزارع از میزان تولید شان کاسته نشده و چنانچه آن ها استفاده آفت کش ها را به دو پنجم کاهش دهند، می توانند تولید بیشتری هم داشته باشند.

نتایج شگفت انگیز بود: میزان استفاده پایین تر از آفت کش ها به تولید بیشتر در 86 درصد از مزارع منجر شد و هیچ مزرعه ای میزان تولیدش کاسته نشد. این تحقیق همچنین نشان داد که 78 درصد از مزارع با استفاده کمتر از آفت کش ها ، به همان اندازه و یا بیشتر به سود دست یافتند.

Nicolas Munier-Jolain ، از موسسه ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه و از افرادی که در این زمینه پژوهش کرده، گفت: " نتایج نشان می دهد که کاهش مصرف آفت کش ها برای کشاورزان امکان کشت بدون از دست دادن پول را می دهد. این درحالی است که نتایج ما کاملا مطابق با گزارش سازمان ملل متحد هستند."

وی افزود:"اما پژوهش به این معنا نیست آفت کش ها بی فایده و یا ناکارآمد هستند، این درحالی است که کشاورزان با استفاده از میزان کمتر مواد شیمیایی و بهره بردن از روش های دیگر برای کنترل آفات، مانند محصولات چرخشی، وجین مکانیکی، استفاده از ارقام مقاوم و مدیریت دقیق در زمان کاشت و استفاده از کود می توانند در این زمینه اقدام کنند. "

Munier-Jolain خاطر نشان کرد: "چناچه بخواهید به گونه ای درست استفاده از آفت کش ها را کاهش دهید، باید اطلاعات در مورد جایگزین این مواد در اختیار کشاورزان قرار گیرد، اما این مسئله ای است که در حال حاضر وجود ندارد. و بخش بزرگی از مشاوره ها توسط سازمان هایی که آفت کش ها و محصولات زراعی می فروشند، ارائه می شود و من مطمئن نیستم که دغدغه اصلی این سازمان ها ، کاهش میزان آفت کش ها باشد. "

پروفسور Dave Goulson ، از دانشگاه ساسکس ( Sussex ) بریتانیا گفت: "با وجود سیستم موجود که کشاورزان توسط کارشناسان کشاورزی راهنمایی می شوند ، بسیاری از آن ها در کمیسیون های مربوط به شرکت های شیمیایی کار می کنند. ناگزیر استفاده از آفت کش ها با مقادیر زیاد روی می دهد."

این در حالی است که مهلت فرانسه برای کاهش 50 درصدی استفاده از آفت کش که تا سال 2018 بود تا سال 2025 به تعویق افتاده است، چراکه هنوز استفاده آن چنان کاهش نیافته است. همچنین طرح اقدام بریتانیا برای استفاده پایدار از آفت کش ها حاوی هیچ هدف یا جدول زمانبندی نیست.

گریم تیلور، سخنگوی انجمن حفظ نباتات اروپا ( ECPA) ) گفت: " تعهد به کشاورزی پایدار به معنای دادن دسترسی کشاورزان به انواع ابزار است. آفت کش ها تنها راه حل نیستند، اما یکی از مهم ترین ابزار های موجود برای کشاورز در زمینه مبارزه با آفات و بیماری ها هستند."

وی گفت: "گزارش مشاوره اخیر توسط ECPA نشان داد که کشاورزان فرانسوی در حدود دو میلیارد یورو از تولید انگور را بدون دسترسی به آفت کش های خاص از دست دادند."

همچنین تحقیقات جدید نشان داد که مزارع سیب زمینی و چغندر قند نسبت به کاهش استفاده از آفت کش حساس هستند، در عین حال این مطالعه نشان داد که اکثر مزارع زراعی می تواند تا بیش از 40 درصد میزان آفت کش ها را بدون این که خسارت را متحمل شوند، کاهش دهند. محققان براین باورند کاهش استفاده از آفت کش یکی از مسایل حیاتی برای حفظ محیط زیست و سلامت انسان است."

Munier-Jolain گفت: "امروزه کشاورزان در حال روی آوردن به بهترین روش ها برای استفاده کمتر از آفت کش هستند، چراکه به فکر سلامتی خود هستند. این تصور در میان کشاورزان وجود دارد که کاهش استفاده از آفت کش برداشت نامناسب محصول را افزایش می دهد، اما یکی از راه ها برای حل این موضوع کاشت تنوع محصولات است ، که به کاهش این خطرات کمک می کند."

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید