Iranian Agriculture News Agency

مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران به ایانا خبر داد:

لزوم ازسرگیری صادرات دام زنده برای جلوگیری از انباشتگی

مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، توقف صادرات این محصول به‌ویژه در دام سبک را خطرناک و نگران‌کننده می‌داند. از منظر بخش خصوصی با توجه به شرایط پیش رو، بازگشایی راه صادرات دام بسیار لازم و ضروری است.

لزوم ازسرگیری صادرات دام زنده برای جلوگیری از انباشتگی

از منظر بخش خصوصی با توجه به شرایط پیش رو، بازگشایی راه صادرات دام بسیار لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، توقف صادرات این محصول به‌ویژه در دام سبک را خطرناک و نگران‌کننده می‌داند. اگرچه صادرات دام از بهمن سال گذشته متوقف شده است، اما این موضوع نمی‌تواند در ماه‌های پیش روی سال جاری ادامه داشته باشد. این مجمع معتقد است که حتی توقف دو ماهه سال 95، آسیب قابل توجهی به بخش بازرگانی خارجی وارد آورد و نفوذ فروشندگان دیگر در بازارهای هدف ایران را رونق داد. به‌عنوان مثال، عراق که تا پیش از این یکی از مشتریان ایران محسوب می‌شد، اکنون از کشورهای آسیای میانه مانند مغولستان دام زنده می‌خرد.

به گفته مسئولان مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، در حال حاضر فصولی را تجربه می‌کنیم که به‌عنوان فصول انباشتگی معروف هستند؛ زیرا در این برهه از زمان، دام متولد شده در زمستان و بهار، چشم ‌انتظار بازار خواهند بود. این روند تقریباً تا شهریورماه ادامه داشته و عرضه دام سبک به‌صورت گسترده در کشور اتفاق می‌افتد.

این در حالی است که بخش قابل توجهی از ثبت سفارش‌های واردات گوشت به سال گذشته نرسید و قرار است در سال جاری به کشور وارد شود. از طرفی، بازار نیز با توجه به نزدیک شدن تابستان، کشش خرید بیشتر را نداشته و این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا انباشتگی را شدت بخشند. به همین دلیل لازم است هر چه سریع‌تر مسئولان فکری به حال صادرات دام سبک کنند و راه را برای تجار نبندند. به هر ترتیب، باید تدبیری اندیشید که بیش از این بازارهای خارجی از دست ایرانی‌ها خارج نشود./

V-960121-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید