Iranian Agriculture News Agency

جهان در آستانه انقراض ششم

حداقل 15 درصد از گونه‌های درخت در جهان در معرض خطر انقراض هستند

بیش از 60 هزار گونه درخت در حال حاضر در جهان وجود دارد که براساس اولین داده‌های پایگاه درختان جهان، بسیاری از آنها با مشکل ادامه حیات مواجه هستند.

حداقل 15 درصد از گونه‌های درخت در جهان در معرض خطر انقراض هستند

بیش از 60 هزار گونه درخت در حال حاضر در جهان وجود دارد که بر اساس نخستین داده‌های پایگاه درختان جهان، بسیاری از آنها با مشکل ادامه حیات روبه‌رو هستند.

به گزارش ایانا به نقل از هفینگتون پست ، به عقیده دانشمندان، این سیاره در آستانه انقراض ششم قرار دارد. انقراضی که می‌تواند حداقل 75 درصد از گونه‌های زمین را از بین ببرد. بسیاری از انقراض‌های عصر حاضر به‌دلیل تاثیر انسان در حیات وحش است. گزارش سال گذشته صندوق جهانی حیات وحش حاکی از آن بود که انسان‌ها در مسیر کشتار دو سوم مهره‌داران جهان قرار دارند. اما این فقط پرندگان و خرس‌ها نیستند که در اثر فعالیت‌های انسانی رو به انقراض هستند. بلکه هزاران گونه درخت براساس داده‌های پایگاه درختان جهان که توسط مرکز حفاظت باغ گیاه‌شناسی بین‌المللی ( BCGI ) اعلام شده است، در معرض خطر انقراض قرار دارند.

اعضای این سازمان که در بریتانیا مستقر است، شامل صدها مؤسسه گیاه‌شناسی در سراسر جهان هستند.این سازمان اعلام کرد: داده‌ها برای اولین بار از بیش از 500 منبع منتشر شده، برای ایجاد پایگاه داده آنلاین جستجوی درختان جهان جمع‌آوری شده است که حاوی فهرست معتبر از گونه‌های درختی جهان است. یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: در این تحقیق مشخص شد 60 هزار گونه درختی در حال حاضر روی زمین زندگی می‌کنند که از این تعداد بیش از نیمی، تنها در یک کشور یافت شده است که مسلماً با افزایش تهدیدات، آسیب‌پذیری این گونه‌ها بسیار زیاد می‌شود.

محققان یافته‌های خود را هفته اخیر در مقاله‌ای در مجله جنگلداری پایدار منتشر کرده‌اند. با توجه به یافته‌های این مقاله، وضعیت حفاظت از تنها 20 هزار گونه درختی و یا 30 درصد از درختان جنگل‌ها، در حال حاضر شناخته شده است. اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از این تعداد، حدود 9 هزار و 600 گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. به این معنی که 15 درصد از تمام گونه‌های درختی جهان در معرض خطر هستند.

براساس اعلام نظر محققان این مطالعه، بیش از 300 گونه در معرض انقراض هستند که تنها 50 یا تعداد کمتری از این گونه‌ها در این سیاره باقی مانده است. از یک گونه خاص، Karomia gigas یا درخت کلاه چینی، تنها یک جمعیت از این درخت باقی مانده است (شش درخت در منطقه‌ای دورافتاده از تانزانیا). محققان می‌گویند که برداشت بیش از حد درختان برای ساخت مبلمان گونه‌های درختی را به انقراض کشانده است. در نتایج این مقاله، جنگل‌زدایی و بهره‌برداری بیش از حد تهدیدات اصلی گونه‌های درختی در جهان معرفی شده است.

پل اسمیت دبیر کل BCGI در بیانیه‌ای که هفته پیش منتشر کرد، اعلام کرد: "انتشار اولین لیست جهانی گونه‌های درختی در سال 2017، نمایانگر تلاش بزرگ علمی است که شامل کشف، جمع آوری و توصیق ده‌ها هزار گونه گیاهی می‌شود. این علم بزرگ شامل کار هزاران نفر از گیاه شناسان در طی نیم قرن اخیر بوده است." اسمیت تأکید کرد که دریافت اطلاعات محلی، مانند مکان گونه در کشورها، اطلاعات کلیدی را برای هدف حفاظت به ما می‌دهد. این لیست به ما برای اولویت‌بندی حفاظت و ارزیابی از وضعیت گونه‌ها کمک بزرگی می‌کند./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960121-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید