Iranian Agriculture News Agency

متخصص بهداشت عمومی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

تأثیر وجود باکتری سالمونلا و ایکولای بر سلامت انسان/ پرورش مرغ عاری از باکتری سالمونلا در کشورهای پیشرفته

وجود باکتری‌های مضر همراه مواد غذایی، می‌تواند به طور مستقیم بر دستگاه گوارش اثر منفی گذاشته و در برخی موارد باعث مرگ شود. این باکتری می‌تواند با مصرف گوشت مرغ یا تخم‌مرغ آلوده‌ای به بدن نفوذ کند که به‌خوبی حرارت ندیده باشد.

تأثیر وجود باکتری سالمونلا و ایکولای بر سلامت انسان/ پرورش مرغ عاری از باکتری سالمونلا در کشورهای پیشرفته

وجود باکتری‌های مضر همراه مواد غذایی، می‌تواند به‌طور مستقیم بر دستگاه گوارش اثر منفی گذاشته و در برخی موارد باعث مرگ شود.

متخصص بهداشت عمومی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وجود باکتری سالمونلا در مواد غذایی گفت: این باکتری می‌تواند با مصرف گوشت مرغ یا تخم‌مرغ آلوده‌ای به بدن نفوذ کند که به‌خوبی حرارت ندیده باشد.

آراسب دباغ‌مقدم با اشاره به اینکه سالمونلا با حرارت 65 درجه سانتیگراد از بین می‌رود، افزود: به‌عنوان مثال ممکن است استفاده از تخم‌مرغ آلوده در برخی سس‌ها یا بستنی‌ها باعث انتقال آن به دستگاه گوارش انسان شود. حرارت ندیدن مطلوب گوشت مرغ نیز همین عواقب را در پی خواهد داشت. البته این موضوع درباره تخم‌مرغ طیف بیشتری از مواد غذایی را دربر می‌گیرد، زیرا نقش پررنگ‌تری در فراوری‌ها دارد.

به گفته وی، سالمونلا سه گروه اصلی دارد که یکی از خطرناک‌ترین آنها خاص انسان بوده و عامل بروز حصبه محسوب می‌شود. گروه دوم، تنها به حیوانات حمله می‌کنند و دسته سوم نیز میان انسان و حیوان مشترک هستند. البته در مجموع بیش از دوهزار گونه از این باکتری در جهان وجود دارد که از خزندگان و ماهی‌ها گرفته تا انسان‌ها را درگیر می‌کند.

این کارشناس عنوان کرد: سالمونلا با تأثیر بر دستگاه گوارش و روده‌ها، از اسهال خفیف تا سپتی‌سمی و مرگ را به همراه خواهد داشت. البته تأثیر آن بر گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، زنان باردار، افراد مسن و آنهایی که از بیماری‌های صعب‌العلاجی چون سرطان رنج می‌برند، بسیار پرقدرت‌تر و مخرب‌تر است.

دباغ‌مقدم ادامه داد: امکان دارد بسیاری از افراد، علائم ظاهری ابتلا به این باکتری را نداشته باشند، اما در واقع حامل سالمونلا باشند. به همین دلیل لازم است افرادی که در رستوران‌ها شاغل هستند، از کارت بهداشت برخوردار باشند؛ زیرا این باکتری از طریق ترشحات بدن قابل انتقال خواهد بود.

وی معتقد است: کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از احتمال انتقال آلودگی به انسان، گله‌های مرغ بدون سالمونلا ( Salmonella-Free ) را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


ایکولای می‌تواند مرگ‌آور باشد

متخصص بهداشت عمومی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ایکولای نیز که یک باکتری محیطی محسوب می‌شود، ممکن است در بسیاری از محیط‌ها حضور داشته باشد، اما عموما نوع بیماری‌زای آن در روده انسان یا حیوانات زندگی می‌کند.

به گفته دباغ‌مقدم، نوع بیماری‌زای آن از طریق گوشت قرمزی منتقل می‌شود که مانند مرغ یا تخم‌مرغ درباره سالمونلا، خوب پخته نشده باشد. علائم آن را هم می‌توان در نارسایی کلیوی یا حتی مرگ در شرایط حاد مشاهده کرد. البته انواع دیگری هم هستند که با تولید سم به روده‌ها حمله می‌کنند.

وی با بیان اینکه راه انتقال باکتری ایکولای، از طریق مدفوع یا تماس با حیوانات بیمار است، یادآور شد: آبیاری نامناسب سبزیجات با آب فاضلاب و شست‌وشوی ناقص آن هنگام مصرف یکی از دلایل انتشار این باکتری محسوب می‌شوند. ضمن اینکه خدمتکاران و آشپزان رستوران‌ها نیز ملزم به رعایت موازین بهداشتی هستند تا راه انتقال ایکولای از این طریق را ببندند.

این متخصص بهداشت عمومی در پایان با اشاره به اینکه ایکولای در درجه حرارت حدود 55 تا 60 درجه سانتیگراد از بین می‌رود، اظهار کرد: گوشت چرخ کرده به دلیل مخلوط شدن انواع گوشت‌ها در صورت وجود باکتری، منبع بیماری به شمار می‌رود؛ بنابراین پختن و حرارت دادن کامل گوشت قرمز در هر شرایطی به‌ویژه به‌صورت چرخ‌کرده، بسیار لازم و ضروری است./

V-960121-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید