Iranian Agriculture News Agency

افزایش 40 هزار هکتاری سطح زیر کشت نخود در سال 96/ رشد مصرف نخود با کاهش توان مردم در خرید گوشت

افزایش خزنده قیمت حبوب از همین ابتدای سال در حالی است که آمار نشان از افزایش مصرف این محصولات در کشور دارد، افزایش مصرفی که به گفته برخی کارشناسان نتیجه کاهش توان مالی مردم برای خرید محصولات پروتئینی ازجمله گوشت و مرغ است.

افزایش 40 هزار هکتاری سطح زیر کشت نخود در سال 96/ رشد مصرف نخود با کاهش توان مردم در خرید گوشت

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - سپیده قاسمی:

متولیان بازار این محصولات مدعی هستند که میزان تولید و عرضه حبوب همزمان با افزایش مصرف رشد نداشته است این امر باعث افزایش خزنده قیمت این محصولات شده است. اما کاوه خاکسار، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا این ادعا را رد می‌کند و معتقد است تولید حبوب در کشور نه‌تنها کافی، بلکه در تعدادی از محصولات بیش از حد نیاز است.

وی با تأیید افزایش مصرف اقلامی همچون نخود در نتیجه افزایش قیمت گوشت، گفت: در مقابل افزایش روزافزون مصرف حبوب، وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را برای افزایش تولید آنها در نظر گرفته و اجرا کرده است.

خاکسار توضیح می‌دهد که کشت نخود انتظاری پاییزه در سال‌های اخیر از طرحی‌های است که وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخ به افزایش روزافزون مصرف این محصول در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: همچنین استفاده از دو رقم جدید پربازده و مقاوم نخود (سعید و منصور) در کشت پاییزه سال گذشته و به‌کارگیری سموم جدید با ویژگی‌های خاص از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین نیاز کشور است.

خاکسار میزان نیاز کشور به نخود را 256 هزار تن با مصرف سرانه 3.5 کیلوگرم به ازای هر فرد عنوان کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت نخود از 485 هزار هکتار با تولید 216 هزار تن در سال 94 به 510 هزار هکتار و تولید این محصول به 270 هزار تن در سال 95 افزایش یافته است که این مقدار کمی بیشتر از نیاز کشور است.


افزایش 40 هزار هکتاری سطح زیر کشت نخود در سال 96

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز رصد مزارع نخود از هفته آینده خبر داد و عنوان کرد: این رصد 15 روز به طول می‌انجامد و پس از آن می‌توان میزان تقریبی تولید این محصول در سال جاری را اعلام کرد، اما آمارهای اولیه نشان از افزایش 30 تا 40 هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول می‌دهد.

وی از دیگر حبوب پرمصرف در کشور را عدس برشمرد و ادامه داد: مصرف این حبوب نیز مانند نخود در کشور بالا بوده، اما بر خلاف نخود میزان تولید آن کمتر از میزان مصرف است.

به گفته خاکسار، میزان عدس مورد نیاز کشور 200 هزار تن است اما فقط 85 هزار تن آن در کشور تولید و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی سطح زیر کشت عدس در سال گذشته را 148 هزار هکتار عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان برنامه ششم توسعه میزان تولید عدس به 108 هزار تن خواهد رسید تا از وابستگی کشور به واردات این محصول کاسته شود.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی ساماندهی بذر، تغذیه گیاهی و مصرف بهینه کود، توسعه مکانیزاسیون، مدیریت فنی و ارتقای بهبود عملیات زراعی، کنترل عوامل خسارت‌زا، همکاری با مراکز بین‌المللی مانند ایکاردا، حمایت از طرح‌های کاربردی تحقیقاتی و بیمه را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش وابستگی به واردات عدس برشمرد.

خاکسار میزان تولید و مصرف لوبیا در کشور را به یک میزان دانست و تأکید کرد: میزان نیاز لوبیای کشور 250 هزار تن است و این محصول با سطح زیر کشت 110 هزار هکتار به همین میزان (250 هزار تن) تولید می‌شود.

وی میزان سطح زیر کشت سایر حبوب را 47 هزار هکتار و تولید آنها را 85 هزار تن در سال 95 عنوان کرد.

خاکسار تغییر کاشت از بهاره به پاییزه و انتظاری نخود و عدس دیم به‌منظور بهره‌گیری بهتر از عوامل اقلیمی و ادوات کشاورزی در جهت بالا بردن عملکرد و توسعه عملیات ماشینی و همچنین کشت مکانیزه جهت گذر از کشت سنتی به کشت علمی را برای دستیابی به پایداری و توسعه تولید حبوب را اجتناب‌ناپذیر دانست.

وی اضافه کرد: با توضیحات عنوان‌شده افزایش قیمت به بهانه کمبود تولید در برخی از انواع حبوب قابل پذیرش نیست و گواه آن نیز وفور حبوب پرمصرف در بازار است که در دسترس همه مصرف‌کنندگان قرار دارد.


افزایش قیمت با کاهش تولید اتفاق افتاده است

این سخنان در حالی است که قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا افزایش قیمت برخی حبوب را در پی کاهش تولید می‌داند.

وی خشکسالی‌های اخیر، استفاده بخشی از محصول به‌عنوان بذر را در کاهش تولید مؤثر برشمرد و گفت: در روزهای نخست سال نرخ هر کیلوگرم لوبیاچیتی یک‌هزار تومان و لپه ۵۰۰ تومان افزایش داشته که در حال حاضر هر کیلوگرم لوبیاچیتی ۱۱ هزار و لپه خارجی هفت‌هزار و ۵۰۰ تومان در بنکداری‌ها به فروش می‌رسد.

عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی از اعلام قیمت برای لپه ایرانی خود داری کرد و دلیل این امر را کمبود شدید این محصول در بازار عنوان کرد./

G-960121-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید