Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام معاونت ترویج جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

واگذاری 100 درصدی خدمات ترویج کشاورزی به بخش خصوصی

قائم‌مقام معاونت ترویج جهاد کشاورزی گفت: در پی این هستیم که کشاورزان خود از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند و در سال جاری تمام خدمات ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و جهاد کشاورزی تنها وظیفه نظارت و هدایت را بر عهده خواهد داشت و جاهایی هم که لازم باشد، از بخش خصوصی حمایت می‌کند.

واگذاری 100 درصدی خدمات ترویج کشاورزی به بخش خصوصی

قائم‌مقام معاونت ترویج جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری تمام خدمات ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

محمدرضا شاه‌پسند صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه در سال گذشته تلاش شد نظام نوین ترویج به مورد اجراء درآید، افزود: سال 95 رویکرد جدیدی در ترویج تحت عنوان نظام نوین ترویج عملیاتی شد. این طرح نخست به‌صورت پایلوت در چهار استان کشور اجراء شد، سپس هشت استان به‌صورت داوطلبانه خواستار اجرای طرح شدند و در نهایت با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی به‌صورت سراسری در کشور به مورد اجراء گذاشته شد.

وی بیان کرد: در سال 96 نیز طرح نظام نوین ترویج با قوت اجرا خواهد شد و مورد رصد قرار می‌گیرد تا متناسب با آن اصول و رویکردهایی که برای این طرح تدوین شده، اجراء ‌و نیز مشکلات و کاستی‌های آن برطرف شود.

شاه‌پسند تعامل مثبت با بخش‌های معاونت‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی را از برنامه‌های اصلی این معاونت در سال 96 اعلام کرد و ادامه داد: امسال تلاش خواهیم کرد تا بر اساس سیاست‌های معاونت‌های اجرایی جهاد کشاورزی از طریق شبکه‌ای که در اختیار نظام نوین ترویج وجود دارد، نیازهای آموزشی و ترویجی آنان را عملیاتی کنیم.

وی استفاده حداکثری از تحقیقات صورت‌گرفته در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج را از دیگر رویکردهای معاونت ترویج در سال 96 نام برد و عنوان کرد: تلاش خواهد شد در سال جاری دانش تولیدشده در حوزه‌های تحقیقاتی به عرصه‌های کشاورزی منتقل شود.

قائم‌مقام معاونت ترویج جهاد کشاورزی یادآور شد: علاوه بر این‌ها، در سال جاری قصد داریم از بخش خصوصی در ترویج استفاده مطلوب شود. بخش خصوصی یک‌سری شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره‌ای هستند که تلاش خواهد شد از ظرفیت آنها در ارائه خدمات به کشاورزان بهره‌برداری مناسبی صورت گیرد.

شاه‌پسند با بیان اینکه در پی این هستیم که کشاورزان خود از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند، تأکید کرد: در سال جاری تمام خدمات ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و جهاد کشاورزی تنها وظیفه نظارت و هدایت را بر عهده خواهد داشت و جاهایی هم که لازم باشد، از بخش خصوصی حمایت می‌کند. در این زمینه با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای استفاده از دانش‌آموختگان رشته کشاورزی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: دانش محققان نیز از طریق تولید اپلیکیشن ها، نشریات، بروشور، دستورالعمل‌ها و... در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. اپلیکیشن‌های کاربردی تولیدشده که به کشاورزان در شناسایی آفت، بیماری، کمبود غذایی خاک و... کمک می‌کند تا آنها بتوانند تصمیم‌های مناسبی در حوزه تولید خود بگیرند.

شاه‌پسند در پایان اظهار کرد: علاوه بر این‌ها، تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی در معاونت ترویج راه‌اندازی شده است که همه می‌توانند نشریات ترویجی، فیلم‌ها، پوستر، دستورالعمل‌ها و... را دریافت و از آن استفاده کنند./

A-960121-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید