Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق پنبه کشور در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

آغاز کشت پنبه در کشور/ 100 هزار هکتار بذر و کود پنبه آماده تحویل به کشاورزان/ پیش‌بینی رشد 20 درصدی تولید پنبه

کشت پنبه به‌طور رسمی در استان‌های شمالی آغاز و بذر و کودهای مورد نیاز کشاورزان بر اساس حواله‌های صادرشده، در حال توزیع است.

آغاز کشت پنبه در کشور/ 100 هزار هکتار بذر و کود پنبه آماده تحویل به کشاورزان/ پیش‌بینی رشد 20 درصدی تولید پنبه

کشت پنبه به‌طور رسمی در استان‌های شمالی آغاز و بذر و کودهای مورد نیاز کشاورزان بر اساس حواله‌های صادرشده، در حال توزیع است.

مدیرعامل صندوق پنبه کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: نخستین کشت پنبه کشور در مناطق شمالی استان گلستان آغاز شده و با افزایش دما در سایر استان‌های پنبه‌خیز ادامه خواهد یافت.

محمدحسین کاویانی با بیان اینکه 100 هزار هکتار بذر و کود پنبه برای کشت امسال تأمین و آماده تحویل به کشاورزان شده است، افزود: توزیع این نهادها از 15 فروردین به کشاورزانی که حواله دریافت کرده‌اند، آغاز شده و تا زمانی که کشاورزان متقاضی دریافت بذر و کود باشند ادامه می‌یابد.

وی پیش‌بینی میزان سطح زیر کشت پنبه در سال جاری را 80 تا 90 هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: میزان نهاده‌ها بیش از سطح زیر کشت در نظر گرفته شده است تا در صورت دوباره‌کاری دچار کمبود و مشکل در کاشت نشویم.

کاویانی با تأکید بر افزایش کیفیت بذور پنبه در سال جاری، بیان کرد: بخشی از بذور مورد نیاز کشت پنبه سال جاری در مرکز تحقیقات پنبه کشور و بخش دیگر آن از طریق واردات از کشورهای ترکیه و یونان تأمین شده است.

وی یادآور شد: مطالعات درباره بذر پنبه مناسب هر منطقه از کشور انجام شده است و بر همین اساس بذور وارداتی در استان‌های خراسان جنوبی، فارس و اردبیل و بذور مرکز تحقیقات پنبه کشور برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق پنبه کشور با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید پنبه در کشور، تأکید کرد: با توجه به تأمین نهاده‌های باکیفیت، توزیع به موقع این نهاده‌ها و توسعه استفاده از ماشین‌آلات و مکانیزاسیون کشت، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید پنبه در کشور 20 درصد رشد داشته باشد.

به گفته کاویانی، اگر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی همچون خشکسالی، سیل، طغیان آفات و تغییرات ناگهانی دما رخ ندهد حداقل تولید در سال جاری بیش از 175 هزار تن وش پنبه و 54 هزار تن پنبه تصویه شده خواهد بود.

وی در پایان به کشاورزان توصیه کرد که در تعیین زمان مناسب کشت از مشاوره کارشناسان کشاورزی استفاده کنند تا دچار دوباره‌کاری و هدررفت نهاده‌ها و افزایش هزینه نشوند، همچنین در تمام مراحل از کشت تا برداشت از ماشین‌آلات مناسب و مکانیزاسیون استفاده کنند و روش‌های آبیاری نوین را برای کاهش مصرف آب به‌کار گیرند./

G-960121-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید