Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه را رد کرد

وضعیت تخصیص آب برای تمام استان‌ها مشخص است

مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشستی خبری اعلام کرد: وضعیت تخصیص استانی منابع آب کشور مشخص نیست اما معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو این اظهارات را رد کرد.

وضعیت تخصیص آب برای تمام استان‌ها مشخص است

مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشستی خبری اعلام کرد: وضعیت تخصیص استانی منابع آب کشور مشخص نیست اما معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو این اظهارات را رد کرد.

هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: تخصیص آب و برنامه‌ریزی برای آن در چارچوب حوضه‌های آبریز در همه دنیا انجام می‌شود.

وی افزود: مدیریت به هم پیوسته فقط در چارچوب حوضه آبریز معنی دارد. بنابراین ما تخصیص منابع آب را در آن چارچوب تعیین می‌کنیم.

فهمی تاکید کرد: وضعیت تخصیص منابع آب برای تمام استان‌های کشور مشخص بوده و اگر تخصیص‌ها را با یکدیگر جمع کنید، به حجم کل آب موجود در کشور می‌رسید.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه معتقد است که وزارت نیرو میزان تخصیص برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی در استان‌های مختلف را مشخص نکرده است به همین دلیل این ستاد نمی‌تواند حق‌آبه دریاچه را مطالبه کند. ضمن آنکه رهاسازی آب از سد بوکان نیز به دلیل مشخص نبودن همین سهمیه‌ها، متوقف شده است. اما فهمی در این رابطه بیان کرد: میزان آب قابل برنامه‌ریزی برای تمام استان‌ها و حوضه‌های آبریز کشور به تفکیک شرب، صنعت و کشاورزی مشخص شده است. سهم محیط زیست هم محاسبه شده است.

وی ادامه داد: سهم محیط زیست به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده و رعایت می‌شود. منتها وزارت نیرو آب را رها می‌کند ولی اینکه این آب به مقصد یعنی تالاب برسد، نیازمند حراست است و باید از برداشت‌هایی که در مسیر انجام می‌شود، جلوگیری شود.

فهمی درباره دلیل توقف رهاسازی آب از سد بوکان اظهاری نظری نکرد و گفت: در این مورد خاص، فعلا اطلاعاتی ندارم. ولی سهم همه بخش‌ها مشخص است و با تفاهم و نظر ستاد وزارت نیرو، درخواست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بررسی و عمل رهاسازی از سدها انجام می‌شود.


اصلاح آمارهای آب در سال 94 انجام شد

ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده است: وزارت نیرو تعیین حق‌آبه دریاچه ارومیه را بر مبنای اعداد اصلاح شده و سهم هفت میلیارد متر مکعبی آب قابل برنامه‌ریزی تعیین کرده است در حالی که سهم سایر بخش‌ها همچنان بر اساس احجام قبلی (یعنی 130 میلیارد متر مکعب) و بر مبنای سهم 8.7 میلیارد متر مکعبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه تعیین شده است. به همین دلیل این وزارتخانه همواره برای تامین نیاز سایر بخش‌ها با مشکل کمبود آب مواجه می‌شود و حذف سهمیه محیط زیستی دریاچه ارومیه، اولین راهکاری است که این وزارتخانه به کار می‌گیرد. اما هدایت فهمی تاکید کرد: سهم آب قابل برنامه‌ریزی کشور 90 میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شده است که به تفکیک حوضه‌ها و استان‌ها سهم بخش‌های مختلف تعیین شده است. وی ادامه داد: آب قابل برنامه ریزی آبی است که می‌توانیم به مصرف برسانیم.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا گفت: بر اساس حجم 90 میلیارد متر مکعبی آب قابل برنامه‌ریزی، نزدیک به 10.7 تا 11 میلیارد متر مکعب حق‌آبه محیط زیستی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: از سال 94 بحث اصلاح آمارهای مرتبط با منابع آب را آغاز کردیم و پس از بازنگری اعداد و انجام محاسبات، حجم آب قابل برنامه‌ریزی از 130 میلیارد متر مکعب قبلی به 90 میلیارد متر مکعب رسید. ارقام جدید پس از تصویب شورایعالی آب مبنای عمل وزارت نیرو قرار گرفت و سال گذشته نیز سهمیه‌های اصلاح شده به استان‌ها ابلاغ شد./

L-960121-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید