Iranian Agriculture News Agency

جایگزینی آبرسانی سیار با شبکه‌های دائمی، وضعیت بهداشت آب روستاها را بهبود می‎دهد

کاهش 50 درصدی روستاهای تحت پوشش آبرسانی سیار

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در سال 95 حدود 6 هزار روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شدند که خوشبختانه با اجرای طرح‌های آبرسانی روستا، توانستیم این تعداد را با 50 درصد کاهش، به حدود 3 هزار روستا برسانیم.

کاهش 50 درصدی روستاهای تحت پوشش آبرسانی سیار

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در سال 95 حدود 6 هزار روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شدند که خوشبختانه با اجرای طرح‌های آبرسانی روستا، توانستیم این تعداد را با 50 درصد کاهش، به حدود 3 هزار روستا برسانیم .

به گزارش ایانا از پاون، علی‌اصغر قانع معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در سال گذشته حدود 6 هزار روستا آبرسانی سیار می‌شد و خوشبختانه با اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی توانستیم این تعداد را با 50 درصد کاهش، به حدود 3 هزار روستا برسانیم، افزود: بخشی از این روستاها از محل اجرای طرح‌ها منتفع شده و بخشی نیز به دلیل بارندگی‌های اخیر نیازی به آبرسانی سیار ندارند.

وی ادامه داد: ناوگان آبرسانی سیار هزینه بسیار بالایی دارد. سالانه هزینه‌های زیادی در بخش سوخت و تعمیر و نگهداری تانکرها به ما تحمیل می‌شود که می‌توان از این ظرفیت در بخش‌های دیگر کشور استفاده کرد .

علی اصغر قانع با اشاره به اینکه در سال 96 عمده طرح‌های شرکت مهندسی آب و اضلاب کشور مربوط به تکمیل مجتمع‌های آبرسانی با روند اجرایی سال 95 خواهد بود، افزود: مهم‌تر از همه این‌ها این است که با جذب خیرین آبرسان در این حوضه توسعه مشارکت در بخش آبرسانی روستایی را داشته باشیم و از ظرفیت‌های دیگری که در حوضه آب روستایی می‌توان متصور بود، استفاده کنیم .

قانع گفت: سال گذشته برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب روستایی 500 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی دریافقت کردیم. تعهداتی را در راستای تأمین آبرسانی به روستاهای کشور داشتیم یعنی باید به 2 هزار روستا در بخش مجتمع‌های روستایی و 500 روستا در بخش تک روستایی آبرسانی می‌کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: آبرسانی به این 2500 روستا باعث می‌شد تا جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر تحت پوشش قرار گیرد .

وی ادامه داد: تا پایان سال 95 موفق شدیم تا حدود 3 هزار روستا با جمعیت نزدیک به 2 میلیون نفر را از آبرسانی دائم و مستمر برخوردار کنیم که با انجام این مهم، به اهداف خود نیز رسیدیم .

قانع هدف از اجرای سیستم آبرسانی دائمی برای روستاها را استقرار جمعیت در خود روستا به خصوص در نواحی مرزی اعلام کرد و گفت: استقرار روستاییان در حاشیه نوار مرزی باعث تأمین امنیت منطقه نیز خواهد شد .

وی ادامه داد: بخش دیگری از اهدافی که برای ارتقای کیفی سلامت در حوزه آب شرب انجام شد، سبب شد تا بسیاری از روستاها که سال‌ها دچار مشکل کیفیت آب بودند، به فضل خدا از این مشکل رهایی یابند .

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: نکته حائز اهمیت این است که به غیر از محسناتی که طرح آبرسانی داشت، به شکل مستقیم حدود 59 هزار نفر اشتغال در طی سال 95 و بخشی نیز در سال 96 ایجاد شود .

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از صنایع کوچک کشور با تولید لوله و پیمانکارن و مشاوران در این بخش فعال است که از اثرات و نتایج این طرح بزرگ است، بیان کرد: به‌طور قطع این کار می‌تواند در بخش‌های دیگر نیز حائز اهمیت باشد و یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که برای تحقق این اهداف می‌توان به آن تاکید کرد .

قانع عنوان کرد: در سال 96 دولت در لایحه بودجه برای تأمین منابع مالی آبرسانی به روستاها اعتباری بالغ بر 1100 میلیارد تومان در نظر گرفته و از سویی نیز قرار است 300 میلیون دلار مجددا از صندوق توسعه ملی برداشت شود و به این امر اختصاص یابد .

وی اظهار امیدواری کرد: با تخصیص اعتبار حدود 2 هزار میلیارد تومانی سال 96، با ادامه این پروژه‌ها بتوان بخش دیگری از مشکلات روستاها را مرتفع کرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید