Iranian Agriculture News Agency

کارشناس شیلات در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

محافظت موفق نیروهای مردمی از ماهی مولد سفید در خیرود نوشهر

بحث محافظت از گونه‌های بومی، به‌ویژه آنها که جزو ذخایر دریایی محسوب می‌شوند، هم برای خود محیط زیست و هم برای تأمین بخش مهمی از غذای انسان‌ها بسیار ضروری است.

محافظت موفق نیروهای مردمی از ماهی مولد سفید در خیرود نوشهر

بحث محافظت از گونه‌های بومی، به‌ویژه آنها که جزو ذخایر دریایی محسوب می‌شوند، هم برای خود محیط زیست و هم برای تأمین بخش مهمی از غذای انسان‌ها بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رودخانه خیرود نوشهر، همه ساله از اوایل اسفند تا اواخر اردیبهشت، مملو از ماهیگیرانی بود که یا برای کسب درآمد و یا برای تفریح اقدام به صید ماهی می‌کردند؛ آن هم درست زمانی که این گونه فصل تخم‌ریزی خود را سپری می‌کرد و با وجود ممنوعیت صید در این منطقه.

این در حالی است که اسفند سال 95 خورشیدی وضعیت دیگری را برای مهم‌ترین رودخانه نوشهر رقم زد و آن منطقه را از هجوم صیادان خالی کرد. مردم بومی آن حوالی نیز برای کمک‌رسانی آماده شده و به محافظت کنندگان یاری می‌رسانند. یکی از کارشناسان صنعت شیلات که اتفاقا خود نیز جزو نیروهای مردمی محسوب می‌شود، به خبرنگار ایانا گفت: اگرچه صید ماهی سفید در رودخانه خیرود در فصول تخم‌ریزی ممنوع بود، اما همه ساله شاهد ماهیگیری خیل گسترده ای از صیادان در این منطقه بودیم.

علی اصغر متاجی، با اشاره به اینکه طرح محافظت از این رودخانه تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت، افزود: در سال‌های گذشته درست زمانی که فصل تخم‌ریزی این گونه از ماهی آغاز می‌شد، صیادان نیز در سرتاسر رودخانه برای گرفتن ماهی کمین می‌کردند. بنابراین ماهی‌ها قبل از تخم‌ریزی به دام می‌افتادند.

به گفته متاجی، اما اکنون با طرحی که حراست دریا با همکاری نیروهای مردمی به مرحله اجرا رسانده، صید در رودخانه خیرود، از اول اسفند تا امروز دوشنبه 21 فروردین ماه به حالت تعلیق در آمده و اهالی منطقه در این زمینه بسیار مشتاق هستند. زیرا بحثی مهم‌تر از حفظ ذخایر دریایی و بازسازی نسل ماهی سفید برای آن ها وجود ندارد. بنابراین تصمیم همگانی بر این شد که جلوی صید بی‌رویه را بگیرند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با اجرای این طرح، موافقان و مخالفان زیادی اظهار نظر کرده‌اند؛ گروهی معتقدند این صید باید به طور کلی ریشه‌کن شود و گروهی دیگر می‌گویند که ممنوعیت صید، معیشت صیادان را به خطر می‌اندازد. اما باید در ارتباط با عقیده دوم گفت که کمتر از 10 درصد ماهیگیران رودخانه خیرود، از این راه ارتزاق می‌کنند و بقیه معمولا مشاغل دیگری دارند که ماهیگیری آنها بیشتر از روی تفنن است.

متاجی ادامه داد: اگرچه در این فاصله زمانی، میزان صید به مقدار قابل توجهی کاهش یافته، اما در برخی مواقع گریزهایی از طرف متخلفان زده می‌شود که اگر ماموران حفاظتی، کسی را در حین صیادی دستگیر کنند، او را به دادستان منطقه معرفی خواهند کرد. کما اینکه قبل از قرق رودخانه، برخی صیادان متخلف دستگیر شدند که 25 روز قرار بازداشت برای‌شان صادر شد. البته جالب اینجاست که آنها نیز به شرط کمک به نیروهای مردمی برای محافظت از دریاچه، آزاد شدند.

این کارشناس، ضمن تقدیر از اقدام به موقع رئیس حراست دریا (حسن قمی) و رئیس اداره شیلات نوشهر (علی پاشا) گفت: البته اگر دولت در این زمینه یاری کند، برای سال آینده، نصب دوربین مدار بسته، افزایش تعداد چادرهای قابل اسکان، برق‌رسانی به شرط تأمین کنتور و همچنین نصب پروژکتورها برای دید در شب، در دستور کار قرار خواهد گرفت تا مقوله حفاظت، با دقت هرچه بیشتر انجام شود./

V-960121-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید