Iranian Agriculture News Agency

یونسکو و اتحادیه اروپا مرحله دوم مدل حمایت از ظرفیت‌سازی برای بخش آب عراق را آغاز کردند

مدیریت یکپارچه منابع آب زیرزمینی در عراق پیگیری می‌شود

در چارچوب تلاش‌های مشترک برای حمایت از دولت عراق در غلبه بر تاثیرات مخرب کمبود آب، یونسکو و اتحادیه اروپا مرحله دوم پروژه ظرفیت‌سازی بخش آب برای شاخص‌های دخیل در "بررسی‌های پیشرفته منابع هیدرولوژیکی در عراق(ASHRI-2)" را آغاز کردند. این پروژه با هدف بهبود ظرفیت‌های ملی عراق در اکتشاف، هدایت و مدیریت یکپارچه منابع آب زیرزمینی، و به منظور افزایش کارآیی و اثربخشی برنامه‌ریزی عمومی، همچنین سیاست‌گزاری آگاهانه در بخش ملی آب انجام می‌شود.

مدیریت یکپارچه منابع آب زیرزمینی در عراق پیگیری می‌شود

در چارچوب تلاش‌های مشترک برای حمایت از دولت عراق در غلبه بر تاثیرات مخرب کمبود آب، یونسکو و اتحادیه اروپا مرحله دوم پروژه ظرفیت‌سازی بخش آب برای شاخص‌های دخیل در "بررسی‌های پیشرفته منابع هیدرولوژیکی در عراق( ASHRI-2 )" را آغاز کردند. این پروژه با هدف بهبود ظرفیت‌های ملی عراق در اکتشاف، هدایت و مدیریت یکپارچه منابع آب زیرزمینی، و به منظور افزایش کارآیی و اثربخشی برنامه‌ریزی عمومی، همچنین سیاست‌گزاری آگاهانه در بخش ملی آب انجام می‌شود.

به گزارش ایانا از reliefweb ، بخش اول این پروژه در نوامبر 2013 آغاز شده است و داده‌ها، اطلاعات و مدیریت دانش ابزار، برای شرایط آب‌های زیرزمینی عراق را تهیه کرده است. براساس بهترین روش‌های اعمال شده بین‌المللی، بخش دوم این پروژه ( ASHRI-2 ) روش‌ها و تکنیک‌های علمی و نقشه‌برداری، مستندات پایه IT را برای حمایت از استراتژی مدیریت منابع آب زیرزمینی به منظور اجرای طرح، پایه‌ریزی می‌کند.

این پروژه با همکاری دفتر یونسکو در عراق، وزارت منابع آب در بغداد، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان در حال حاضر بر افزایش مهارت‌ها، به‌روز رسانی و آموزش کارمندان بخش آب در روش‌های عملیاتی استاندارد، پردازش داده‌های جغرافیایی، نقشه‌برداری، تجزیه و تحلیل سناریوی پیش‌بینی پایداری، مساعدت‌های مالی برای تقویت دولت در بخش آب متمرکز شده است.

مشاور وزیر و مدیر کل در وزارت منابع آب بغداد در مورد این پروژه گفت: "ما افتخار می‌کنیم که ASHRI-2 عراق با داده‌های جمع‌آوری شده از منابع آب‌های زیرزمینی و ابزارهای مدیریتی مدرن که ستون فقرات سیستم مدیریت منابع آب زیرزمینی عراق را تشکیل داده، آغاز به کار کرده است".

مدیر کل منابع آب اقلیم کردستان در این‌باره می‌گوید: داده‌های تازه ارائه شده در منابع آب زیرزمینی و ظرفیت‌های فنی توسعه یافته در مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی، به شدت از تلاش‌های ما برای کنار آمدن با افزایش تدریجی فشارهای وارده ناشی از استرس در کمبود منابع آب که با افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف مدام در حال افزایش است، حمایت می‌کند. این افزایش تقاضای آب و استرس آبی در قالب آوارگان داخلی و بحران انسانی کشور ما نهفته است.

مدیر دفتر یونسکو در عراق هم بیان کرد: دستیابی به درک کامل از کمبود آب در عراق اولین گام موثر در پرداختن به اثرات اجتماعی و اقتصادی عمیق ناشی از آن است. به عقیده وی داشتن ظرفیت‌های شناخت اجزاء موجود یکی از هسته‌‌های مهم پروژه ASHRI-2 است که می‌تواند اطلاعات فنی لازم را به همه ذی‌نفعان بخش آب این کشور ارائه دهد. در این پروژه پیوستن به دانش شناخته شده بین‌المللی و استفاده از بهترین شیوه‌های موجود، کمک بزرگی به تصمیم گیران دولتی در مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی خواهد کرد. در عین حال، نتایج به‌دست آمده از این پروژه می‌تواند کلید مهمی برای بازکردن درب مدیریت منابع آبی مشترک مرزی، همچنین دستیابی به ظرفیت‌های سازگاری با تغییرات آب و هوا ناشی از کمبود آب در عراق باشد.

سفیر اتحادیه اروپا در عراق درباره این همکاری مشترک گفت: این پروژه به خوبی اهمیت مدیریت موثر منابع آب در این کشور را به ما نشان می‌دهد که متاسفانه هرروزه با چالش‌های جدی روبرو است. آب مهم‌ترین کلید منطقه است و مسیر آینده بدون حصول اطمینان از مدیریت پایدار منابع آب میسر نمی‌شود. ما مطمئن هستیم که یونسکو توانایی فراهم‌آوری ابزار لازم برای رویارویی با چالش کمبود آب در عراق را دارد. این پروژه مهمترین طرح برای شناسایی اثرات کمبود آب بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت، محیط زیست و اکوسیستم در این کشور است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960123-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید