Iranian Agriculture News Agency

200 نانوایی به دستگاه تصفیه آب مجهز می شود



مدیرعامل اتحادیه نانوایی های کشور گفت: به منظور ارتقای کیفیت نان در سال جاری، قرار است در مرحله نخست 200 نانوایی به دستگاه های اتوماتیک تصفیه آب مجهز شوند.

«قاسم زراعت کار» روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به تشریح برنامه های این اتحادیه در سال 96 پرداخت و از برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی و سبوسدار کردن آرد برای ارتقای کیفیت نان خبر داد.
وی افزود: اکنون نانوایی ها در برخی از مناطق به دلیل بالابودن سختی آب (PH) با مشکل تصفیه آن مواجه هستند زیرا این موضوع در کیفیت نان بسیار موثر است.
زراعت کار اظهار داشت: بنابراین طبق قرارداد شرکت تعاونی نانوایان با دانشگاه شهید بهشتی، مقرر شده تا آب مصرفی نانوایی ها در برخی از مناطق مورد آزمایش سختی قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه مصرف آب تصفیه شده در تولید نان کیفی نقش موثری دارد گفت: در صورت اعلام نتایج آزمایشگاهی و تعیین مناطق دارای آب با سختی بالا در طرحی که با کمک نهاد ریاست جمهوری و شرکت تعاونی نانوایان اجرا می شود، در مرحله نخست 200 نانوایی مجهز به دستگاه تصفیه آب می شوند.
به گزارش ایرنا، آب سخت، آبی است که حاوی نمک‌های معدنی از قبیل ترکیبات بی‌کربنات، یون‌های کلسیم، منیزیم و غیره‌است.

** برگزاری دوره های آموزش پخت نان از ابتدای اردیبهشت ماه
مدیرعامل اتحادیه نانوایی های کشور از برگزاری دوره های آموزش نانوایی از ابتدای اردیبهشت ماه جاری خبر داد و افزود: به تازگی با سازمان فنی و حرفه ای کشور قراردادی منعقد شده تا از ابتدای اردیبهشت ماه امسال نانوایان، کارگران و افرادی که به تازگی به این عرصه ورود کرده اند، با شرکت در کلاس های آموزشی بتوانند نان کیفی تر تولید و بدست مردم برسانند.

** بازدید از کشورهای پیشرو در تولید و مصرف آرد سبوس دار
زراعت کار یکی دیگر از برنامه های این اتحادیه در سال 96 را استفاده از آردهای کامل برای تولید نان با کیفیت دانست و ادامه داد: اکنون برنامه استفاده آرد سبوس دار (آرد کامل سنگک ) را برای تمامی نانوایی های سنتی کشور در دستور کار داریم.
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح اکنون برنامه بازدید از کشورهای پیشرو در این عرصه را مورد تاکید قرار داده ایم تا با آگاهی از روش های تخصصی تولید گندم و آرد کامل بتوانیم طبق استانداردهای موجود این امر را در کشورخودمان پیاده سازی کنیم.

** تهیه لباس متحدشکل برای نانوایی های تهران
وی از اجرای برنامه متحد الشکل کردن لباس نانوایی ها در سالجاری خبر داد و افزود: شرکت تعاونی نانوایی های کشور اقدام به عرضه 20 هزار دست لباس فرم برای متحد الشکل کردن نانوایی های استان تهران به شکل رایگان کرده است.
به گزارش ایرنا، اکنون بیش از 72 هزار نانوایی دارای پروانه و هشت هزار نانوایی جدید تاسیس بدون پروانه در کشور فعال است.
آخرین مصوبه شورای آرد و نان برای نرخ گذاری قیمت این محصول اساسی که یکی از مهمترین کالاها در سبد خانوار به شمار می رود، مربوط به آذرماه سال 1393 است.
طبق بخشنامه ابلاغی دولت از 6 مهر ماه سال 95 بخشی از نانوایی های یارانه پز کشور به آزادپز تبدیل شدند که این امر نیز در افزایش کیفیت نان و بهبود معیشت نانوایان موثر بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید