Iranian Agriculture News Agency

فروکش کردن بیماری آنفلوآنزا در کشور



رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فروکش کرده و کاملا تحت کنترل است و همه مطالبات مرغداران ناشی از تلفات این بیماری با تامین اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی از سوی دولت پرداخت شده است.

مهدی خلج در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فروکش کرده و کاملا تحت کنترل است به گونه‌ای که مدت‌هاست کانون جدیدی از این بیماری مشاهده نشده و روند نزولی شیوع این بیماری کاملا در کشور مشهود است.

وی افزود: با توجه به ادامه داشتن سیر حرکت پرندگان مهاجر از مناطق جنوبی کشور به مناطق شمالی و مرزهای شمالی ایران خطر شیوع این بیماری همچنان وجود دارد و در این راستا نظارت‌ها، مراقبت‌ها، اطلاع‌رسانی، قرنطینه و کنترل و نظارت بر کشتار همچنان از سوی سازمان دامپزشکی ادامه دارد و از تولیدکنندگان و مرغداران می‌خواهیم همچنان نسبت به کنترل و مراقبت از واحدهای پرورشی خود حساسیت به خرج دهند و ارتباط خود را با سازمان دامپزشکی و کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی حفظ کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: شرایط شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سویه‌ها و گونه‌های جدید با گذشته کاملا متفاوت است و نمی‌توان با گرم شدن هوا آسودگی خاطر از شیوع این بیماری داشت چرا که طی سال‌های گذشته بروز این بیماری در فصل گرما نیز سابقه داشته است. بنابراین همه از سازمان دامپزشکی، شبکه‌های دامپزشکی، مرغداران و ... باید همچنان کنترل و مراقبت خود را با جدیت ادامه دهند.

خلج همچنین در خصوص مطالبات مرغداران بابت کشتار گله‌های مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: اواخر سال گذشته دولت ۳۰ میلیارد تومان به سازمان دامپزشکی بابت پرداخت مطالبات مرغداران آسیب دیده از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پرداخت کرد که بخشی از این اعتبار برای پرداخت بدهی‌های سال ۱۳۹۴ بود و امروز هیچ مرغداران و تولیدکننده‌ای نیست که بابت تلفات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از دولت و سازمان دامپزشکی طلب داشته باشد و به همه اعلام می‌کنیم اگر طلب خود را دریافت نکرده‌اند به شبکه‌های دامپزشکی سراسر کشور می‌توانند مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید