Iranian Agriculture News Agency

بر اساس تحقیقات گروه مشورتی تحقیقات بین‌المللی کشاورزی

توانمندسازی مردم برای انتخاب مواد غذایی سالم/ غذای هوشمند بنیان‌گذاری شد/ هدف برنامه غذای هوشمند تولید غذای مغذی برای مردم است

تحقیقات CGIAR نشان می‌دهد که برنامه معتبر نوآوری جهانی لانچ فوود (Lunch Food) به مردم این توانایی را می‌دهد که مواد غذایی سالمی انتخاب کنند. مؤسسه تحقیقات بین‌المللی محصولات زراعی در مناطق استوایی نیمه‌خشک (ICRISAT) و HarvestPlus به‌عنوان مبتکران توسعه شناخته شدند که به مردم در انتخاب مواد غذایی سالم کمک می‌کنند.

توانمندسازی مردم برای انتخاب مواد غذایی سالم/ غذای هوشمند بنیان‌گذاری شد/ هدف برنامه غذای هوشمند تولید غذای مغذی برای مردم است

تحقیقات CGIAR (1) نشان می‌دهد که برنامه معتبر نوآوری جهانی لانچ فوود ( Lunch Food ) به مردم این توانایی را می‌دهد که مواد غذایی سالمی انتخاب کنند. مؤسسه تحقیقات بین‌المللی محصولات زراعی در مناطق استوایی نیمه‌خشک ( ICRISAT ) (2) و HarvestPlus (3) به‌عنوان مبتکران توسعه شناخته شدند که به مردم در انتخاب مواد غذایی سالم کمک می‌کنند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت cgiar ، لانچ فوود یک برنامه نوآوری جهانی برای مبتکران و کارآفرینان با ایده‌های بزرگ برای فراهم کردن نتایج سالم است که به مردم توانایی انتخاب مواد غذایی سالمی را می‌دهد. از میان 280 درخواست ارائه شده از 74 کشور دنیا، گروه لانچ 12 مبتکرلانچ فوود را انتخاب کردند که شامل مؤسسه ICRISAT است که با ابتکار غذای هوشمند ( Smart Food ) شهرت یافت و این ابتکار به معنای مواد غذایی اصلی است که برای مردم، سیاره‌مان و کشاورزان مناسب است و سازمان HarvestPlus به‌دلیل کارهای انجام‌شده‌اش در زمینه تقویت زیستی ( Biofortification ) است.

به رسمیت شناختن جهانی و پشتیبانی توام با هدایت از برنامه لانچ فوود به سازمان‌های ICRISAT و HarvestPlus کمک کرد تا با برنامه‌های شان به تأثیرات جهانی عمده‌ای دست یابند.


غذای هوشمند ( Smart Food ):

ابتکار غذای هوشمند را ICRISAT بنیان‌گذاری کرد و هدف آن شکستن نظام غذایی و تقسیم کردن آن به دیگر مواد غذایی اصلی به‌ویژه غذای هوشمند است؛ غذایی که برای مردم بسیار مغذی و برای سیاره‌مان و کشاورزان خرده‌پا مناسب است.

ژوان کین پوتاکا ( Joanna Kane-Potaka )، آغازگر و مدیر ارتباطات و بازاریابی استراتژیک ICRISAT می‌گوید: "ارزن و ذرت خوشه‌ای نخستین غذاهای هوشمندی است که روی آنها تمرکز شده است. آنها بسیار مغذی هستند، برای بقاء به مقدار کمی آب نیاز دارند، ردپای کربنی (4) کمی دارند و استفاده‌های بسیاری که هنوز ناشناخته و بکر مانده‌اند." "آنها غذاهای سنتی در سراسر هند و بیشتر کشورهای آفریقایی هستند، اما به‌دلیل سرمایه‌گذاری کم روی آنها زنجیره‌های ارزش‌شان به‌خوبی رشد نیافته است و این مسئله سرمایه‌گذاری برای کشاورزان در این زمینه را سخت می‌کند. به مرور زمان آنها به‌عنوان مواد غذایی قدیمی نامگذاری شده‌اند. ما طرحی برای رویکردی متفاوت و پیشبرد تقاضا برای ایجاد تصویری جدید از ارزن را در دست کار داریم."

غذای هوشمند مدلی همکار برای حرکتی به سمت جلو خواهد بود تا ارزن مورد پسند تمامی مردم قرار گیرد. این هدف در هند با همکاری مؤسسه‌هایی ازجمله مؤسسه هندی تحقیقات ارزن ( IIMR ) (5) ، مؤسسه بین‌المللی تغذیه ( NIN ) (6) ، بنیاد تحقیقات ام‌اس‌سوآمیناتان ( MSSRF ) 7) و انجمن زنان خویش‌فرما ( SEWA ) (8) انجام می‌شود.

در کنیا این کار با برنامه تغذیه آینده ( Feed the Future ) با همکاری USAID و با تمرکز بر غذای هوشمند ازجمله ارزن و ذرت خوشه‌ای در بخش‌های انتخابی به اجرا درآمد. تلاش‌هایی در مناطق روستایی آغاز شد که پیغامی را به کارگران برای یکپارچه‌سازی غذای هوشمند برساند و با روش‌های خلاقانه پخت این محصولات را تشویق کند. کمپینی از یک شبکه اجتماعی راه‌اندازی شد و برنامه تلویزیونی به شکل یک مسابقه پخش شد که غذای هوشمند را در دستور پخت غذاهای جدید خود قرار داد.

تقویت زیستی ( Biofortification ): بهبود تنوع محصولات زراعی با فراهم کردن مقادیر بیشتری از ویتامین A ، آهن و روی

سازمان HarvestPlus رهبر جهانی تقویت زیستی است که روند استفاده از روش‌های سنتی تولید گیاهان را به‌صورت روش‌های جدید با مواد مغذی بیشتر و محصولات زراعی متنوع مانند سیب‌زمینی شیرین، لوبیا، گندم، ذرت و برنج توسعه می‌دهد. عملکرد این سازمان تمرکز بر بهبود تنوع محصولات زراعی با فراهم کردن مقادیر بیشتری از ویتامین A ، آهن و روی که سه ماده ریزمغذی مهمی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است فقدان آنها در رژیم غذایی جهانی دیده می‌شود.

بو پوستما ( Bev Postma ) مدیر اجرایی HarvestPlus می‌گوید: "تقویت زیستی برای گروه‌های حساس در جوامع کشاورزی روستایی به‌ویژه زنان و کودکان فوق‌العاده مفید است. در حال حاضر جمعیت 20 میلیون نفری با پشتیبانی برنامه لانچ فوود به محصولات زراعی تقویت شده زیستی دست یافته‌اند و ما امیدواریم که بتوانیم محدوده عملیاتی‌مان را در منطقه جنوب شرق آسیا به‌ویژه کشور اندونزی گسترش دهیم، جایی که به‌طور متناوب از هر سه کودک یک نفر به‌دلیل فقدان مواد مغذی کافی، از رشد باز می‌ماند." همچنین او اضافه می‌کند که هدف این سازمان آن است که یک میلیارد نفر از جمعیت جهان تا سال 2030 از محصولات زراعی تقویت‌شده زیستی استفاده کنند.

دو میلیارد نفر از مردم جهان که عمده آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، با مسئله فقدان مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری روبه‌رو هستند که به "گرسنگی پنهان" معروف است. اگرچه آسیا به پیشرفت‌های حائز اهمیتی در کاهش سوءتغذیه در دهه اخیر دست یافته است، بازهم این قاره خانه دوسوم جمعیت مبتلا به سوءتغذیه در جهان است.

کمبود ریزمغذی‌ها عامل ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامت ازجمله کوتاه قدی و ضعف سیستم ایمنی بدن است. محصولات تقویت‌شده زیستی فواید قابل توجهی بر سلامتی دارند که شامل بهبود عملکرد بینایی، کاهش کم‌خونی (فقر آهن) و کاهش شیوع اسهال است.


Lunch Food :

برنامه لانچ فوود ویترین و حامی راه‌حل‌هایی است که پتانسیل تبدیل نظام‌های مواد غذایی را دارند و عملکرد آنها در جهت پیشبرد ارتقاء سلامت و رفاه برای همه مردم با احترام به تمامی منابع کره زمین است.

با همکاری وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا و آژانس بین‌المللی توسعه امریکا و شبکه گسترده و متقابلی از نظرات کلیدی رهبران و فعالان صنایع، این برنامه با رویکردی مردم‌محور در کل نظام‌های مواد غذایی فعالیت می‌کند.

شبکه لانچ فوود مبتکران این طرح را در مقیاس توانایی‌های فنی‌شان راهنمایی می‌کند و اثرات ابداعات‌شان را افزایش می‌دهد. این کار به‌صورت هدایت نفربه‌نفر، دسترسی به شرکای بازار و فراهم کردن موقعیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری شرکای لانچ فوود و سایر افراد است.


چالش لانچ‌فوود


ترجمه: مهشید جلالیان


پی‌نوشت:

1- Consultative Group on International Agricultural Research.

2- International Crops Research Institute for the Semi-Arid Tropics.

3- سازمانی وابسته به CGIAR است که هدف اصلی آن بهبود تغذیه و سلامت عمومی از طریق ارتقاء محصولات غذایی تقویت شده زیستی است که غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

4- کل میزان گازهای گلخانه‌ای که بر اثر فعالیت‌های مستقیم یا غیرمستقیم انسانی تولید می‌شود.

5- Indian Institute of Millet Research.

6- National Institute of Nutrition.

7- MS Swaminathan Research Foundation.

8- Self Employed Women's Association.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید