Iranian Agriculture News Agency

اجرای پروژه‌ای در دانشگاه استرالیای غربی؛

"Future Farm 2050"، پروژه‌ای با هدف انجام بهترین شیوه‌های کشاورزی در مزرعه

انستیتو کشاورزی دانشگاه استرالیای غربی (University of Western Australia :UWA)، پروژه ای تحت نام Future Farm 2050 Project را اجرا می‌کند که هدف آن انجام بهترین شیوه‌های کشاورزی در مزرعه و به همراه مدیریت بهینه خواهد بود.

"Future Farm 2050"، پروژه‌ای با هدف انجام بهترین شیوه‌های کشاورزی در مزرعه

انستیتو کشاورزی دانشگاه استرالیای غربی (University of Western Australia :UWA)، پروژه ای تحت نام Future Farm 2050 Project را اجرا می‌کند که هدف آن انجام بهترین شیوه‌های کشاورزی در مزرعه و به همراه مدیریت بهینه خواهد بود.

چرایی این پروژه

به گزارش ایانا از ioa.uwa.edu.au تا سال 2050، حدود 50 درصد بیشتر به خوراک و پوشاک نیاز است اما این در حالی است که باید کسب و کارها به گونه ای باشد تا بتوانند پاسخگوی این نیازها باشد.

پروژه Future Farm 2050 ، در مزرعه ریجفیلد، یک مزرعه یک هزار و 600 هکتاری در نزدیکی Pingelly ، استرالیای غربی اجرا می شود. همچنین این این پروژه با سرتاسر مناطق استرالیای غربی و پروژه های بین المللی در ارتباط است.

چالشی که در اجرای این پروژه وجود دارد، ارتباط و همکاری چندین رشته با یکدیگر است. در این پروژه از رشته های علوم کشاورزی و زراعی، علوم دام، اقتصاد ، معماری ، مهندسی الکترونیک، انرژی خورشیدی، مدیریت آب، اکولوژی حیوانات و گیاه بهره گرفته شده است.

اما این پروژه همان طور که در بالا اشاره شد با پروژه های بین المللی هم در ارتباط است که در این جا به این موضوع می پردازیم:


طرح ابتکار در غذای حیوانی (
Food Animal Initiative ) که در این پروژه با بخش مربوط به تولید فرآورده های دامی پاک، سبز و استاندارد ، با محیط زیست، اقتصاد (کشاورزی سودآور، مواد غذایی مقرون به صرفه) و استاندارد (ایمن) (مواد غذایی مطمئن، نگهداری بهینه از دام) ارتباط دارد، یک عملیات تجاری وبین المللی است که در یک مزرعه متعلق به دانشگاه آکسفورد در انگلستان آغاز شده است. هدف اصلی آن کمک به بهبود حفظ و نگهداری حیوانات در سیستم های کشاورزی تجاری است. FAI همچنین دارای شبکه های بین المللی شامل مزارع مشابه در چین و برزیل است.

این پروژه با شبکه دانشگاهی و سیستم های جهانی کشاورزی پایدار ، در زمینه اطمینان از تولید پایدار و امن از مواد غذایی سالم از حیوانات سالم ، کار می کند.

ارتباط و انجام نشست ها با این گروه در زمینه ارزیابی نقش حیوانات نشخوار کننده در چارچوب گسترده سیستم مواد غذایی در ارتباط با کشاورزی است که در آن به طیف وسیعی از مسائل، از جمله بهره وری کم ناشی از بهداشت ونگهداری ضعیف ، خوراکی که توسط انسان به دام داده می شود، رد پای زیست محیطی دام و مطابقت گونه های دام با ارقام محیط زیست محلی ، اشاره می شود.

برای این منظور، شبکه جهانی "پلت فرم مزرعه" ( farm platform ) ، با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف و سازگار با محیط زیست مناطق کره زمین، به عنوان یک منبع بهینه و تحقیق در سهم تولید دام پایدار برای امنیت غذایی در سطح جهان ایجاد کرده است. علاوه برپروژه UWA ، شبکه شامل طرح های تحقیقاتی از کرالا هند و انگلستان نیز است.

گفتنی است پیوستن به این شبکه می تواند چشم اندازی در زمینه سیستم های تولید، کشاورزی دیم، کشاورزی در آب و هوای مدیترانه و شناسایی مناطق بحرانی را برای پروژه Future Farm 2050 به دنبال داشته باشد.

همچنین در این پروژه محققان علوم خاک شناسی (دانشکده زمین و محیط زیست UWA ) به منظور توسعه و ارزیابی یک سری پلیمرهای پیشرفته جدید برای استفاده در کشاورزی، به عنوان بخشی از تیم تحقیقاتی بین المللی چند رشته ای مرکز تحقیقات پلیمرها ( CRC-P ) همکاری می کنند.

این در حالی است که دست اندرکاران پروژه براین باورند که پایه و اساس کشاورزی برای تولید مواد غذایی بر اساس یک مزرعه سودآور است، بنابراین در این پروژه چهار ستون فعالیت تعریف شده است:

1- تولید فرآورده های دامی پاک، سبز و استاندارد

تمیز، سبز، استاندارد که به اختصار clean, green, ethical (CGE) نوشته می شود مفهومی است در زمینه تحقیقات و آموزش که از سوی انستیتو کشاورزی دانشگاه استرالیای غربی ، در صنعت دام و توسعه سیستم های پروژه یا د شده برای گوسفند (گوشت و پشم) در نظر گرفته شده است.

در این مرحله ، برای صنعت حیوانی، از جمله تولید کنندگان، تمرکز روی پاکیزگی، سبزبودن و استاندارد قرار دارد. به طوری که با بالابردن درک تولید کننده از فیزیولوژی و رفتار حیوانات مزرعه ، می توان بهره وری و سودآوری را بهبود بخشید و به طور همزمان، می توان براعتبار صنعت کشاورزی افزود.

در این راستا پروژه های زیر انجام می شود:

- طراحی سیستم های چرای دام ها که باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای و اثرات زیست محیطی شود.

- تلاش برای کاهش هورمون، داروها و مواد شیمیایی در محصولات حیوانی وبررسی مواد غذایی که ممکن است برای سلامت انسان مفید باشند. (برای مثال چربی های سالم)

- تلاش برای کاهش اثرات زیست محیطی مربوط به صنعت که در این زمینه مهم ترین مسئله در حال حاضر تولید گازهای گلخانه ای است - تولید متان توسط نشخوارکنندگان و انتشار اکسید نیتروژن مربوط به استفاده بیش از حد از کود برای تولید خوراک دام است.

-مدیریت گله های دام ودستیابی به یک تصویر 'پاک' که می تواند رفاه حیوانات (به عنوان مثال: مدیریت بیماری) در پی داشته باشد.

2- تولید ، بدون شخم

سیستم های کشت، در درجه اول برای تولید گندم و کانولا، و براساس اطلاعات آب و هوایی، خاک، بیولوژی محصول و آفات (حشرات، بیماری ها، علف های هرز) همراه با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی و مدیریت و تغییرات آب و هوایی انجام می شود.

استرالیا یکی از قدیمی ترین قاره ها است، بنابراین خاک منطقه هوازده و نابارور است ومزارع استرالیا به شدت به کود برای تامین فسفر، نیتروژن و عناصر کمیاب نیاز دارند. خاک در این منطقه به طور معمول دارای ساختار ضعیف و با کربن آلی کم است و در معرض فرسایش بادی و شوری قرار دارد.

استرالیا قاره ای خشک است و سیستم های کشت به بارش ها به عنوان منبع تامین رطوبت خاک وابسته است ، بنابراین کشاورزی مستعد ابتلا به خشکسالی مکرر است و زمانی این مشکل بدتر می شود که میزان بارندگی کاهش می یابد.

فعالیت های کشاورزی اصلی شامل خاک ورزی است که به طور عمده برای نرم کردن خاک، از بین بردن علف های هرز و ایجاد بستر مناسب برای کاشت انجام می شود. با این حال، خاک ورزی عاملی است که به افزایش فرسایس خاک و کاهش رطوبت و کاهش کربن آلی خاک کمک می کند.

سیستم کاشت محصولات کشاورزی بدون شخم زدن خاک ، با باز کردن یک فضای باریک، در عرض و عمق به میزان کافی برای پوشش مناسب بذر می تواند به کشاورزان استرالیایی امکان دهد تا کشت بدون خاک ورزی را تجربه کنند.

این سیستم نسبت به خاک ورزی مرسوم به خصوص در محیط های نسبتا خشک دارای پایداری بیشتری است، با این حال، هنوز هم با چالش هایی رو به رو است: کنترل علف های هرز قبل از بذرپاشی در سیستم کشت بدون خاکورزی که متکی بر علف کش هاست و این در حالی است که برخی علف های هرز به این مواد شیمیایی مقاوم شده اند که این زمینه اصلی پژوهش است.

همچنین طرح شناسایی و انطباق ملی ( National Adaptation and Mitigation Initiative (NAMI) )، طرحی است که با هدف مدیریت محصول در تولید گازهای گلخانه ای همچون اکسید نیتروژن و حفاظت از آب و خاک در زمان کشت محصولات انجام می شود.

3- ساخت محیطی مناسب برای افراد و صنعت

مدیریت درست باعث می شود تا با استفاده از مواد بتوان از انرژی مانند آب به گونه ای بهینه استفاده و این امکان را می دهد تا یک مکانی راحت و زیبا به دور از سختی های کار در مزرعه ایجاد کرد. خلاف بسیاری از خانه های معمولی که در مزرعه هستند، می توان با یک سری قطعات الواری پیش ساخته که کیفیت بالاتری دارند و مقاوم در برابر زلزله ، این کار را انجام داد.

همچنین از آخرین فن آوری در زمینه بازتاب نور خورشید با نام Colorbond Thermatech (1) با حمایت مالی Bluescope Steel استفاده می شود.

طرحی دیگر، سیستم سیم کشی برق خودکار فیلیپس-دای نالیت( Philips-Dynalite )، شامل ماژول های نرم افزار و سخت افزار طراحی شده برای کنترل بارهای الکتریکی است که براساس میزان سطح نور در روز و استفاده از وسایل الکتریکی در فضای خانه می تواند به صورت بهینه برق وسایلی همچون تهویه مطبوع و میزان چراغ های روشنایی خانه را تنظیم کند.

پروژه ای دیگر استفاده از فیبر سیمان ( fibre-cement : مواد کامپوزیت ساخته شده از الیاف شن و ماسه، سیمان و سلولز) و با هزینه ای کم برای پوشش نمای خارجی خانه ها است. از قابلیت های این محصول می توان به سهولت نصب و راه اندازی و مقاوم در برابر آتش سوزی اشاره کرد که می تواند در مناطق روستایی اجرا شود.

4-کمک به جامعه محلی

در این پروژه تلاش می شود تا برای کمک به اقتصاد محلی، پیوندی بین پژوهش و صنعت با شهر (روستا) و کشور ایجاد شود.

دست اندرکاران پروژه معتقدند که توسعه روابط استراتژیک و عملیاتی با جوامع روستایی و کشاورزان محلی و به اشتراک گذاشتن تحقیقات از طریق نمایشگاه ها در آن مناطق باعث شده تا آن ها در جریان تحقیقات شان قرار گیرند.

همچنین این پروژه که بر اقتصاد محلی تاثیرگذار است، در صورت امکان و اجرایی شدن، می تواند کسب و کارهایی را از طریق شرکت های خدماتی محلی ایجاد کند. این درحالی است پروژه های دانشجویی این نتایج اقتصادی را مورد مطالعه و ارزیابی قرار می دهند.

همچنین دانشکده با مدارس محلی برای توسعه فعالیت های مدرسه کار می کند که می تواند برای ارتقا بخش کشاورزی موثر باشد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- فناوری است که با بازتابانیدن نور خورشیداز پشت بام به خنک نگهداشتن خانه کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید