Iranian Agriculture News Agency

سالانه 220 هزار تن خوراک طیور در کردستان تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت:‌ در حال حاضر سالانه ۲۲۰ هزار تن خوراک طیور در ۹ کارخانه اختصاصی در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت:‌ در حال حاضر سالانه ۲۲۰ هزار تن خوراک طیور در ۹ کارخانه اختصاصی در استان تولید می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی به نقل از فارس، کریم ذوالفقاری در بازدید از پروژه‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سنندج، اظهار کرد: رسالت ما فراهم کردن شرایط تولیدکننده و آماده‌سازی بازار برای خرید محصول داخلی و عرضه آن به مصرف‌کنندگان داخل و خارج استان است، باید در راستای حفظ این راندمان بکوشیم تا از استان‌های دیگر عقب نمانیم.

وی از پروژه‌های آماده بازدید شهرستان سنندج، خط تولید خوراک دام و طیور و آبزیان زنجیره تولید غرب دانه، خط تولید ظروف یکبار مصرف و کارتن‌سازی اتحادیه تعاون تولید روستایی استان کردستان واقع در شهرستان سنندج، مزرعه پرورش بلدرچین مرصادی، مزرعه پرورش قارچ آقای ارشدی، توسعه باغات گزنه و توت‌فرنگی گزنه، توسعه باغات دیم گندمان، گلخانه هیدروپونیک خشکه دول، گلخانه تولید خیار و گلخانه هیدروپونیک تولید توت‌فرنگی مندمی، فارم مزرعه باغ گردو و سیب گویلی در روستای کیلانه، بازدید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین از پروژه کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان زنجیره غرب دانه سنندج بازدید کرد و گفت: مالک این طرح برهان مندمی با ظرفیت محصولات طرح، 110هزار تن در سال، سرمایه‌گذاری مجری، ۲۲۰ میلیارد ریال، ۱۷ میلیارد ریال تسهیلات دولتی و کل سرمایه‌گذاری طرح به میزان ۲۳۷ میلیارد ریال که زمینه اشتغال‌زایی۵۰ نفر به صورت مستقیم را فراهم کرده است.

به گفته ذولفقاری، در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن خوراک طیور تولید شد که در ۲۰ استان کشور محصولات خود را عرضه می‌نماید و در حال حاضر ۹ کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت ۲۲۰ هزار تن در سال در استان فعال است.

وی افزود: واحد تولیدی غرب دانه از مجهزترین واحدهای کشور است و در غرب و شمال کشور اولین واحد تولید خوراک آبزیان به روش اکستودر و دارای آزمایشگاه مجهز و استفاده از متخصصین رشته تغذیه دام و طیور در فرمولاسیون تولیدات است.

ذوالفقاری رونق عرصه توت‌فرنگی گلخانه‌ای را در راستای اشتغالزایی مهم دانست و گفت: با اشتغال‌زایی به وسیله این محصول تاثیرات مثبتی در ثبات خانوادگی می‌توان دید که این مهم خود یک مزیت برتر برای استان کردستان است و ما زمینه را برای تولید هر چه بیشتر این محصول لوکس فراهم می‌کنیم.

وی در جریان بازدید از گلخانه هیدروپونیک تولید توت فرنگی نیز گفت: مساحت زیرکشت این گلخانه ۳هزار مترمربع است و بنابر گفته مجری این طرح، ۶۵ تن در یک دوره ۷ ماهه محصول توت فرنگی گلخانه‌ای تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی از گلخانه تولید خیار مندمی با ۴۳۰۰ مترمربع سطح زیرکشت با پیش‌بینی تولید سالانه ۱۵۰ تا۲۵۰ تن از این محصول بازدید کرد.

ذوالفقاری در بازدید از تامین آب و توسعه باغات روستای گزنه نیز گفت: اجرای این طرح با هدف، بهبود و توسعه اراضی آبی در سطح ۱۱۵هکتار و احداث باغات مثمر مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار از نوع قطره‌ای در راستای افزایش تولید در واحد سطح و ارتقاء سطح درآمد بهره‌برداران است.

وی تصریح کرد: این طرح زمینه اشتغالزایی ۸۰ نفر به شکل مستقیم و ۱۲۰ نفر بصورت غیرمستقیم را فراهم کرده که از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری تامین اعتبار شده است.

وی افزود: تاکنون برای اجرای پمپاژ، سیستم تحت فشار قطره‌ای و احداث باغات از جمله چاله‌کنی و غرس و خرید نهال در سطح ۶۵ هکتار، 26 میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال اعتبار دولتی سرمایه‌گذاری شده است.

ذوالفقاری در بازدید از کارخانه تولید کارتن و ظروف یکبارمصرف اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان کردستان اظهار کرد: امسال یک هزارتن توت فرنگی خریداری و خود در این جعبه‌های یک بارمصرف بسته‌بندی و به بازار عرضه شد.

وی با بیان اینکه حجم عملیات این کارخانه در زمینه تولید کارتن ۱۰ میلیون مترمربع و ظرف یکبارمصرف، ۲۴۰ تن در سال است، افزود: یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبارات دولتی از محل کانون توت فرنگی به این طرح اختصاص یافته و تولیدات این کارخانه صرفا در راستای بسته‌بندی محصولات کشاورزی بخصوص توت فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید