Iranian Agriculture News Agency

تولید 220 هزار تن کلزا در کشور



معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با زیر کشت رفتن 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت کلزا، 220 هزار تن محصول در سال زراعی جاری تولید می شود.

عباس کشاورز روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مزارع کلزای شهرستان ورامین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته حدود 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت محصول کلزا رفت که از این مزارع، بیش از 65 هزار تن محصول برداشت شد.
وی بیان کرد: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و به منظور تأمین نیازهای داخلی به دانه های روغنی، سطح زیر کشت کلزا با رشد سه برابری نسبت به سال گذشته، به بیش از 130 هزار هکتار رسیده که پیش بینی می شود بیش از 220هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.
وی افزود : سال گذشته بیش از 960 تن بذر کلزا در قالب 39 رقم میان کشاورزان توزیع شد که حدود 80 درصد از این بذرها در داخل کشور تولید شده و فناوری آن به صورت کامل بومی است.
کشاورز گفت: بذرهای وارداتی نیز به صورت انتقال فناوری به کشور وارد شده تا بتوان تمام نیاز برای کشت این محصول در داخل کشور تولید شود.
وی تصریح کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بد سبزی ناشی از بذر به وزارت جهاد کشاورزی ارسال نشده و تمام مزارع کلزای کشور از درجه کیفی بسیار بالاتر از سطح جهانی برخوردار می باشند.
معاون وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی ، متأثر از عوامل طبیعی است و تولید محصولات بدون در نظر گرفتن مسائل طبیعت امکان پذیر نمی باشد ، سال گذشته سرمای پیش بینی نشده ای در کشور به وجود آمد که به بخشی از باغات مرکبات، زیتون ، انار و بخشی از زراعت پائیزه خساراتی وارد کرد ولی با تمهیدات لازم ، مزارع از سطح کیفی مطلوبی برخوردار هستند.
وی تأکید کرد: میزان برداشت محصول کلزا در سال زراعی جاری پس از 10 سال، رکوردی جدید در تاریخ کشاورزی کشور رقم خواهد زد.
وی افزود: در راستای حمایت از کشاورزان، کود شیمیایی با کیفیت و متنوع در اختیار کشاورزان قرار گرفته و تلاش می شود تا با تأمین تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی مورد نیاز، بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف شود.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح کلزا در کشور گفت: یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، کشت گیاه کلزا در مزارع است تا ضمن افزایش تولید روغن، کنجاله مورد نیاز کشور نیز تأمین شود.
کشاورز افزود: کشت کلزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نیاز آبی این گیاه نسبت به گندم بسیار کمتر است و محصولی که پس از این گیاه در مزرعه کاشته می شود از افزایش عملکرد 15 تا 20 درصدی برخوردار می شود که این امر به تقویت بنیه مالی کشاورزان کمک شایانی می کند.
شهرستان ورامین بیش از 80 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی تنها 38 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید