Iranian Agriculture News Agency

5 میلیون و 130 هزار هکتار گندم در کشور کشت شده است




مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی جاری، 5 میلیون و 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت محصول گندم رفته که این میزان نسبت به سال گذشته 130 هزار هکتار کاهش یافته است.

اسماعیل اسفندیارپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع 130 هزار هکتار کاهش سطح زیر کشت گندم ، 95 هزار هکتار زیر کشت کلزا به عنوان گیاهی استراتژیک و سایر محصولات رفته است.
وی افزود: در حال حاضر 2 میلیون و 100 هزار هکتار گندم آبی با میانگین برداشت 4 هزار و 150 کیلوگرم در هکتار و 3 میلیون و 780 هزار هکتار گندم دیم با میانگین برداشت یک هزار و 530 کیلوگرم در هکتار کاشته شده است.
وی اظهار کرد: رویکرد مهم وزارت جهادکشاورزی ، کاهش سطح زیر کشت گندم و افزایش بهره وری در واحد سطح است تا به اهداف طرح اقتصاد مقاومتی افق 1404 در کاهش سطح زیر کشت گندم آبی از 2 میلیون و 500 هزار هکتار به یک میلیون و 900 هزار هکتار دست پیدا کنیم.
اسفندیارپور افزود: در حال حاضر کاهش سطح زیر کشت گندم با شیب ملایم در حال اجراست و این کاهش سطح با کاشت محصولاتی نظیر کلزا در گندم آبی و محصولاتی نظیر حبوبات ، نخود ، عدس ، چغندر پائیزه و لگومای علوفه ای در گندم دیم جایگزین می شود تا این محصولات ضمن کمک به ثبات و پایداری در تولید گندم بتواند در سیستم غلات بنیان ، در کنار محصول گندم تولید شود.
وی اظهار کرد: سیاست های دولت تدبیر و امید و وزارت جهاد کشاورزی در بحث تولید گندم نشان می دهد که این سیاست ها منطقی ، اصولی ، کارشناسی و قابل قبول است و روند افزایش تولید طی سه سال گذشته و سال زراعی جاری نشان می دهد که کسب موفقیت در خودکفایی تولید گندم تصادفی و مقطعی نیست بلکه مجموعه سیاست ها و اقدامات فنی به افزایش میزان تولید منجر شده است.
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: این سیاست های قابل قبول باید ادامه پیدا کند تا شاهد پایداری خودکفایی در تولید گندم باشیم تا علاوه برتأمین نیازهای داخلی ، زمینه صادرات این محصول نیز فراهم شود.
اسفندیارپور گفت : دولت سال گذشته 147 هزار میلیارد ریال صرف خرید گندم از کشاورزان کرد و این امر باعث شد تا کشاورزان به تولید این محصول رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید