Iranian Agriculture News Agency

تحلیل ربیعی و میدری از رشد دستمزد در دولت روحانی

احمدی‌نژاد ٥٠درصد کاهش، روحانی ٢٧درصد افزایش


شرق: این روزها کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین رفتارهای دولت، انتخاباتی تفسیر می‌شود، حتی اگر این رفتارها در عمل به جزئیات بودجه سنواتی سال یا در قالب برنامه ششم توسعه باشد؛ نمونه‌اش هم افزایش حداقل مستمری خانوارهای زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد است. رسانه‌های جناح‌های مخالف دولت این تصمیم‌ها را در مجموعه رفتارهای انتخاباتی تفسیر می‌کنند؛ در‌حالی‌که برای نمونه همین تصمیم جدید، از جزئیات بودجه سال ١٣٩٦ است. شاید نکته مهم فراتر از این رویکردهای انتخاباتی باشد؛ قصه آن است که بسیاری معتقدند اگر در کنش‌های سیاسی و انتخاباتی قرار است مردم نفع ببرند، چه بهتر.
ماجرا از این قرار است که ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ١٣٩٦ کل کشور، افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجوی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را اعلام کرد. براین‌اساس و به‌گواه اطلاعیه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، مبلغ افزایش‌یافته برای افراد زیر پوشش به این شرح است: ٩٥٠ هزار ریال برای خانوار یک‌نفره، یک‌میلیون‌و ٨٩٠ هزار ریال برای خانوار دو‌نفره، دو‌میلیون‌و ٥٣٠ هزار ریال برای خانوار سه‌نفره، سه‌میلیون‌و ٣٧٠ هزار ریال برای خانوار چهارنفره و سه‌میلیون‌و ٦٥٠ هزار ریال برای خانوار پنج‌نفره و بیشتر. براساس برنامه ششم توسعه، باید میزان مستمری خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی از سال ١٣٩٦ حدود دو‌ و‌ نیم برابر افزایش پیدا کند. پیش از اجرای برنامه ششم، میانگین دریافتی خانواده‌های مستمری‌بگیر این دو نهاد ماهانه حدود ٨٠ هزار تومان و با توجه به تعداد اعضای خانوار متفاوت بود. حالا با اقدام دولت در اجرای این قانون، رقم میانگین دریافتی خانوارهای زیر پوشش به ١٨٠ هزار تومان افزایش خواهد یافت. هم‌اکنون حدود دوو‌نیم میلیون خانوار زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند.
کمک‌های جدید مددجویان
در همین‌ حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عزم راسخ دولت بر ادامه حمایت از اقشار کم‌درآمد، از افزایش مستمری مددجویان و دهک‌های پایین کشور خبر داد و گفت دولت برنامه‌های مدون و گسترده‌ای را برای اقشار آسیب‌پذیر دارد. علی ربیعی به ایرنا گفته مددجویان براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده علاوه بر یارانه معمول، کمک‌های جدیدی را براساس میزان نفرات خانوار خود دریافت می‌کنند. مددجویان شناسایی‌شده و نیازمند از شنبه (امروز) به ترتیب در خانوارهای یک‌نفره ١٦ درصد حداقل دستمزد، دو‌نفره ٢٧ درصد دستمزد، سه‌نفره ٣٥ درصد حداقل دستمزد، چهارنفره ٤٥ درصد دستمزد و پنج‌ نفره و بیشتر ٥٠ درصد دستمزد ماهانه اعلام‌شده امسال یارانه دریافت خواهند کرد. حداقل دستمزد سال جاری ٩٣٠ هزار تومان تعیین شده که خانوارهای مددجو و نیازمند نهادهای حمایتی بسته به تعداد خانوار و براساس درصد اعلام‌شده یارانه دریافت می‌کنند. ربیعی با ذکر نمونه‌ای گفت: خانوارهای پنج‌نفره که شامل این مهم می‌شوند، اگر پایه حقوق را ٩٣٠ هزار تومان به‌ازای هر ماه محاسبه کنیم، ٥٠ درصد این دستمزد یعنی ٤٦٥ هزار تومان را هم در قالب یارانه حمایتی دریافت خواهند کرد و این هزینه غیر از میزان یارانه ماهانه به این خانوار پرداخت می‌شود. برنامه آموزش، حمایت این خانوارها و رساندن آنها به اشتغال است؛ اما اگر خانوارهایی امکان توانمندشدن نداشتند، همچنان حمایت‌های نقدی براساس این طرح ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته وزیر رفاه، توزیع شیر و یک وعده غذای گرم در مهد روستاهای محروم، بیمه درمان گسترده و افزودن سرانه خدمات دریافتی، مسکن حمایتی با لایه‌بندی افراد نیازمند، از جمله اقدامات دولت در راستای برنامه‌های حمایتی است.
میانگین رشد ٢٧ درصدی حقوق بازنشستگان
در‌همین‌حال احمد میدری، معاون وزیر کار، گفت: در دولت یازدهم حقوق بازنشسته‌ها به‌طور واقعی ٢٧درصد افزایش یافت؛ اما در سال‌های ١٣٨٨ تا ١٣٩٢ حقوق‌ها با توجه به افزایش نرخ تورم در واقع ٥٠ درصد کاهش هم یافته بود. او توضیح داد: اگر به‌طور میانگین دولت سالانه چهار درصد حقوق بازنشستگان را افزایش دهد، پس از ١٥ سال حقوق یک میلیون ریالی (صد هزار تومان) ١٨٠ واحد بهبود پیدا می‌کند که این به‌معنای سه‌برابرشدن رفاه اجتماعی است.
او درباره میانگین حداقل حقوق بازنشستگان کشوری هم گفت: میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال ١٣٨٨ دو‌میلیون‌و ٩٠٠ هزار ریال (٢٩٠ هزار تومان) بود که در سال ١٣٨٩ با شش درصد افزایش به سه‌میلیون و صد هزار ریال (٣١٠ هزار تومان) رسید. نرخ تورم در آن سال ١٢,٤درصد بود. در سال ١٣٩٠ حداقل حقوق بازنشستگان کشوری به سه‌میلیون‌و ٤١٠ هزار ریال (٣٤١ هزار تومان با١٠ درصد افزایش) رسید که نرخ تورم ٢١.٥ درصد بود. این دستمزد در سال‌های ١٣٩١ و ١٣٩٢ به ترتیب به سه‌میلیون‌و ٩٢٠ هزار ریال ( ٣٩٢ هزار تومان با ١٥ درصد افزایش) و چهارمیلیون‌و ٩٠٠ هزار ریال (٤٩٠ هزار تومان با ٢٥ درصد افزایش) رسید. نرخ تورم در این سال‌ها به ترتیب ٣٠.٥ و ٣٤.٧ درصد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید