Iranian Agriculture News Agency

آلودگی هوا با تغییر میزان کلسترول خون، باعث بیماری قلبی می‌شود

مرگ سالانه هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا

مردمی که در مناطق دارای هوای آلوده زندگی می‌کنند از نظر سطح کلسترول در خون وضعیت خوبی ندارند. در واقع این افراد از نظر وضعیت قلبی، شرایط مطلوبی را دارا نیستند.

مرگ سالانه هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا

مردمی که در مناطق دارای هوای آلوده زندگی می‌کنند از نظر سطح کلسترول در خون وضعیت خوبی ندارند. در واقع این افراد از نظر وضعیت قلبی، شرایط مطلوبی را دارا نیستند.

به گزارش ایانا از ایندیپندنت ، نتیجه تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را با کاهش سطح مطلوب کلسترول خون افزایش دهد.

بررسی‌های انجام شده روی 6500 نفر در ایالات متحده، بین سنین 45 تا 84 سال که در معرض کربن سیاه ناشی از ترافیک قرار دارند، نشان می‌دهد که مقدار کلسترول خون این افراد به‌طور قابل توجهی با کاهش همراه است. مقدار بیشتر ذرات ریز معلق که با نام PM2.5 شناخته می‌شوند و از سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، با کاهش کلسترول خون در ارتباط است.

نتایج این پژوهش اضافه می‌کند که در کودکان و نوجوانان در حال رشد، با وجود شواهدی از آلودگی هوا که بسیاری از آنها به‌راحتی قابل تشخیص نیست، مشکلات سلامت جدی است. به عقیده بنیاد قلب بریتانیا، آلودگی هوا یا قاتل خاموش، مسئول تعداد بی‌شماری از تغییرات در بدن، مانند افزایش فشار خون است.

دانشمندان در مقاله حاضر که در یک مجله علمی پزشکی چاپ شده است، می‌گویند: ما دریافتیم که غلظت‌های بالاتر ذرات ریز معلق 2.5 میکرون در دوره زمانی سه ماهه با کاهش مقدار کلسترول خون همراه بود که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. در این مقاله عنوان شده است که ارتباط بین آلودگی هوا و مقدار کلسترول خون در زنان بیشتر از مردان است، اگر چه این ارتباط در بین مردان هنوز هم منفی است.

این مطالعه در اصل ارتباط بین آلودگی هوا و کلسترول خون را نشان می‌دهد، ولی علت واقعی نیست. گاهی اوقات ارتباط به‌طور غیرمستقیم رخ می‌دهد. به‌عنوان مثال، خطر مرگ و میر برای کسانی که ساعت‌های متوالی در طول روز به تماشای تلویزیون می‌نشینند، بیشتر است. اما این سبک زندگی بی‌حرکت، باعث به خطر انداختن زندگی افراد می‌شود.

پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا گفت: این کاملا روشن بود که آلودگی هوا مضر است. این قاتل خاموش هر ساله باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر در جهان می‌شود و این رقم قابل توجهی است. به عقیده وی باید بودجه‌های مطالعاتی برای بررسی اثرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت انسان بیشتر شود، چرا که هنوز علم در مورد اثرات آلودگی هوا بر سلامت، به موفقیت‌های چندانی دست نیافته است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960126-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید