Iranian Agriculture News Agency

در راستای افزایش عمکرد پرورش‌دهندگان ماهی

شیوه‌های مدیریتی مناسب به پرورش‌دهندگان ماهی در کنیا آموزش داده می‌شود

پروژه‌ای در کنیا، با هدف افزایش عمکرد پرورش‌دهندگان ماهی و پرداختن به چالش‌های مزارع ماهی از طریق نشست‌های آموزشی و عملی در مزرعه اجرا می‌شود.

شیوه‌های مدیریتی مناسب به پرورش‌دهندگان ماهی در کنیا آموزش داده می‌شود

پروژه ای در کنیا، با هدف افزایش عمکرد پرورش دهندگان ماهی و پرداختن به چالش های مزارع ماهی از طریق نشست های آموزشی و عملی در مزرعه اجرا می شود.

به گزارش ایانا از وب سایت SciDev.Net ، به گفته Arnoud Meijberg رئیس برنامه در Farm Africa واقع در بریتانیا، با توجه به رشد سریع جمعیت، منابع آب طبیعی دیگر نمی توانند ماهی کافی را برای تقاضای بازار رو به رشد تامین کنند.

وی در مصاحبه ای که با SciDev.Net انجام داد، خاطر نشان کرد: " این طرح به امنیت غذایی و ایجاد درآمد کشاورزان کمک خواهد کرد البته در صورتی که کشاورزان آن را به درستی اجرا کنند."

از طریق این برنامه، کشاورزان خرده پا درباره ساخت استخر مناسب پرورش ماهی ، شناسایی گونه های جوان ماهی و باکیفیت ، انجام تغذیه مناسب به منظور افزایش تولید و قیمت محصولات مزرعه خود آموزش می بینند.

Meijberg گفت: "اگر کشاورزان در زمینه تغذیه مناسب ماهیان و مهارت های کسب و کار ضعیف باشند ، با ضرر و زیان رو به رو می شوند."

گفتنی است، بودجه این برنامه چهار ساله، توسط Farm Africa تامین می شود و از سال 2016 و با هدف کمک به حداقل یک هزار و 100 پرورش دهنده تجاری ماهی آغاز شد به طوری که در حال حاضر بیش از یک هزار پرورش دهنده ماهی در کنیا آموزش دیده اند. این در حالی است که در حدود هشت هزار کشاورز به طور غیر مستقیم از طریق رسانه ها، نمایشگاه ها و سمپوزیوم های کشاورزی پرورش ماهی آموزش دید ه اند.

همچنین قرار است این برنامه در دیگر کشورهای شرق آفریقا مانند اتیوپی، تانزانیا و اوگاندا انجام شود. David Omuruli ، کسی که دارای 6 استخر ماهی است و از جلسات آموزشی سود برده ، می گوید: "من اکنون درباره میزان مناسب و نوع خوراک ماهیان اطلاعات دارم و این به من امکان می دهد تا از هدررفتن و اتلاف غیر ضروری هزینه ها جلوگیری کنم."

همچنین ، وی در حال حاضر آموزه هایی که آموخته، به دیگر کشاورزان منتقل می کند. ساموئل کاریوکی، مدیر مرکز تحقیقات میکروب شناسی موسسه تحقیقات پزشکی کنیا، می گوید: " عدم رعایت بهداشت و ازدحام ماهیان در محل های نگهداری ، معمولا باعث شده تا استفاده از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از بیماری به صورت نامناسب انجام شود و در نتیجه روی میزان بهره وری تاثیر گذارد."

او اشاره می کند ، این امر منجر به گسترش باکتری های مقاوم به دارو می شود ، مشکلی که در سطح جهان وجود دارد، به طوری که مدیریت بیماری های عفونی را دشوار و پر هزینه کرده است.

وی افزود: " برای پاسخگویی به تقاضای غذای جمعیت رو به رشد ، نمی توان سیستم های کشاورزی فشرده را حذف کرد. اما ما با آموزش به کشاورزان، شیوه های مدیریت مناسب را به آن ها یاد می دهیم تا از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک جلوگیری شود. "

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید