Iranian Agriculture News Agency

شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش داد :

آمار بارش‌ها در 6 حوضه آبریز

وضعیت بارندگی کشور از اول مهر تا 26 فروردین در سال آبی 96-95 اعلام شد. گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از این است که ارتفاع کل ریزش‌های جوی از مدت مذکور بالغ بر 205 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (198 میلی‌متر) 4 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (200 میلی‌متر) دو درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم کل بارش‌ها از اول مهر تا 26 فروردین نیز 337.846 میلیارد مترمکعب است

آمار بارش‌ها در 6 حوضه آبریز




شرکت مدیریت منابع آب ایران، وضعیت بارندگی کشور را از اول مهر تا 26 فروردین در سال آبی 96-95 اعلام کرد. بر اساس گزارش این شرکت ، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از مدت مذکور بالغ بر 205 میلی‌متر است.

به گزارش ایانا از شرکت مدیریت منابع آب ایران، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (198 میلی‌متر) 4 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (200 میلی‌متر) دو درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم کل بارش‌ها از اول مهر تا 26 فروردین نیز 337.846 میلیارد مترمکعب است. میزان ریزش‌های جوی در مدت زمان بررسی در مقایسه با متوسط بلندمدت و سال آبی گذشته به تفکیک 6 حوضه آبریز اصلی نیز منتشر شده است. اطلاعات آماری در این بخش نشان می‌دهد که در حوضه آبریز دریای خزر میزان بارش‌ها 273 میلی‌متر ثبت شده که نسبت به سال آبی گذشته 25درصد و نسبت به متوسط 48ساله 6 درصد افت داشته است. در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان میزان بارش‌ها 344 میلی‌متر ثبت شده که نسبت به سال آبی گذشته 4 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 6 درصد رشد داشته است. در حوضه آبریز دریاچه ارومیه میزان بارش‌ها 180 میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 27 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 8 درصد کاهش یافته است.

در حوضه فلات مرکزی میزان بارش‌ها 140 میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته 26 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 8 درصد افزایش یافته است. در حوضه آبریز مرزی شرق نیز میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته 32 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 33 درصد کاهش یافته است. میزان بارش‌ها در این حوضه آبریز 57 میلی‌متر ثبت شده است. در حوضه آبریز قره‌قوم نیز میزان بارش‌ها 170 میلی‌متر ثبت شده که نسبت به سال آبی گذشته 9 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 3 درصد افزایش داشته است. حداکثر بارندگی ثبت‌شده در سال آبی جاری مربوط به ایستگاه چهلگرد در استان چهارمحال و بختیاری است و حداقل بارندگی ثبت‌شده نیز در ایستگاه محمدآباد یزد بوده است.

ذخایر آبی سدهای پایتخت

در همین حال، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اشاره به حجم 700 میلیون مترمکعبی آب پشت سدهای پنجگانه تهران گفت: 42 درصد حجم این سدها پر است که در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.
محمدرضا بختیاری افزود: اکنون 294 میلیون مترمکعب آب پشت سد طالقان، 141 میلیون مترمکعب آب پشت سد امیرکبیر، 183 میلیون مترمکعب پشت سد ماملو، 24 میلیون مترمکعب پشت سد لار و 58 میلیون مترمکعب آب پشت سد لتیان جمع آوری شده است. این مقام مسوول پیش‌بینی کرد تا پایان خرداد، 100 درصد مخازن سدها پر شود و پس از آن شاهد سر ریز شدن سدها (به‌جز سد لار که با مشکل فرار آب مواجه است) باشیم. بختیاری اعلام کرد: سال گذشته در همین زمان حجم ذخیره آب پشت سدهای تهران 702 میلیون مترمکعب بود، اما امسال از نظر ذخیره برف در وضعیت بهتری به سر می‌بریم که ناشی از برودت هوای آغاز سال است.

وی به مردم و طبیعت گردان در استفاده از طبیعت و اطراق کردن در اطراف رودخانه‌ها در روزهای آینده به‌دلیل احتمال افزایش روان آب‌ها و سیلاب هشدار داد که به‌ویژه شامل رودخانه‌های کن، دارآباد، فرحزاد و رودخانه‌های شهرستان فیروزکوه است. این مقام مسوول در ادامه با اشاره به راهکار ساخت تونل 30‌کیلومتری برای مقابله با فرا آب سد لار، اظهار کرد: مطالعات آن در حال انجام است که پس از تکمیل شدن اجرایی خواهد شد، اما به 6 تا 7 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. به گفته بختیاری، شهریورماه پارسال طرح ساخت تونل 30‌کیلومتری از پایین دست سد و محل فرار آب تا بالای نیروگاه کلان در وزارت نیرو مصوب شد که اکنون در دستور کار است. وی بیان کرد: این طرح در مدت پنج سال اجرا می‌شود و سالانه از فرار 160 میلیون مترمکعب آب از سد لار جلوگیری می‌کند. مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: سد لار از نظر ساختگاه، بسیار خوب است و اگر با مشکل فرار سالانه 150 تا 200 میلیون مترمکعب آب به دریای مازندران روبه‌رو نمی‌شد، با وجود حجم مخزن 950 میلیون مترمکعبی شاید تا 50 سال نیازهای آبی تهران را پاسخگو بود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای پلمب دو هزار حلقه چاه غیرمجاز در سال 95 در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، تصریح کرد: سال گذشته تنها موفق به پر کردن 914 حلقه چاه غیرمجاز شدیم که همه آنها نیز با اعتبارات داخلی شرکت به اجرا رسیده است. بختیاری همچنین با اشاره به استفاده از 286 کنتور هوشمند در چاه‌های استان در سال گذشته در چارچوب همین طرح، اظهار کرد: با وجود اینکه طرح احیا و تعادل بخشی مهم‌ترین طرح وزارت نیرو برای حفاظت از آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود، اما مورد بی مهری قرار گرفته و در سال گذشته هیچ بودجه و اعتباری به آن تخصیص نیافته است.

به گفته وی، بودجه 170 میلیارد ریالی برای اجرای این طرح در استان تهران در نظر گرفته شده بود که هیچ مبلغی تخصیص نیافته است؛ با این وجود با اجرای طرح از محل اعتبارات داخلی شرکت، سال گذشته از مصرف 44 میلیون مترمکعب آب به صورت غیرمجاز جلوگیری شد. مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اشاره به خطرات فرونشست زمین در دشت‌های تهران ناشی از برداشت بی‌رویه آب، مهم‌ترین راهکار این موضوع را جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب و صرفه‌جویی در مصارف به‌ویژه در بخش کشاورزی عنوان کرد.

این مقام مسوول گفت: دشت‌های تهران سالانه با بیلان منفی 150 میلیون مترمکعبی مواجهند که 80 میلیون مترمکعب آن در دشت ورامین است. وی افزود: تامین آب دشت ورامین در سال‌های گذشته از رودخانه جاجرود انجام می‌شد، اما آب این رودخانه به‌تدریج به شرب تهران اختصاص یافت و به مرور با افزایش جمعیت، افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و کاهش بارش ها، امروز با بیلان منفی سالانه 80 میلیون مترمکعبی آن مواجه‌ایم. بختیاری تاکید کرد: با انجام اقدام‌هایی همچون تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی، بستن چاه‌های غیرمجاز، مدیریت مخازن و... به دنبال مقابله با این پدیده هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید