کد خبر: ۴۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶- ۰۰:۱۶
رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد:
رئیس شورای ملی زعفران ایران بهترین فرصت برای برندسازی زعفران را تبدیل مزیت نسبی تولید به مزیت رقابتی دانست و گفت: این اقدام باید با برندسازی و جایگاه‌یابی در دنیا انجام شود زیرا هنوز 95 درصد زعفران دنیا را ایران تولید می‌کند.

محمد قربانی

رئیس شورای ملی زعفران ایران بهترین فرصت برای برندسازی زعفران را تبدیل مزیت نسبی تولید به مزیت رقابتی دانست و گفت: این اقدام باید با برندسازی و جایگاه‌یابی در دنیا انجام شود زیرا هنوز 95 درصد زعفران دنیا را ایران تولید می‌کند.
محسن احتشام با اشاره به طرح جامع زعفران اظهار کرد: طرح جامع زعفران در 8 سال قبل از سوی سازمان‌های ذی‌ربط همچون جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی وقت، سازمان توسعه تجارت، تشکل‌های بخش خصوصی و دست‌اندرکارانی که به‌منظور تولید، فرآوری و صادرات زعفران فعالیت می‌کنند، تبیین شده است.وی با بیان اینکه این طرح، تامین زعفران را در بر می‌گیرد و اگر اجرایی شود در زعفران یک زنجیره ارزش به وجود می‌آید، ادامه داد: در این طرح کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، بسته‌بندی، صادرات، بازار و بازاریابی و برندسازی به درستی دیده شده و در هر بخش برای آن کار کارشناسی انجام شده است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در برندسازی در بازارهای جهانی موفق باشیم باید استراتژی تدوین کنیم، اظهار کرد: به این منظور باید بدانیم چگونه این طرح را اجرا کنیم و باتوجه به اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیا هستیم و بیش از 95 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم همه ما را بشناسند. احتشام با بیان اینکه طرح ملی زعفران به معنای واقعی طرحی جامع است که کار کارشناسی روی آن انجام شده است، تصریح کرد: مجلس باید ردیف بودجه برای این طرح در نظر بگیرد یا اگر بودجه ندارند، مبلغی از صادرات فعلی زعفران که انجام می‌شود قانونی اختصاص دهد تا خود زعفران به زعفران کمک کند و برای بازاریابی، برندسازی، تحقیقات بازار و معرفی عام زعفران در دنیا هزینه شود که این به نفع همه است.
وی از تولید سالانه 300 تن زعفران در کشور خبر داد و افزود: سال گذشته 150 تن زعفران صادر شده است که پیش‌بینی می‌کنیم پس از اعلام آمارهای دقیق از سوی گمرک ایران، 15 تا20 درصد رشد صادرات داشته باشیم.وی ارزش صادراتی زعفران را بیش از 300 میلیون دلار اعلام کرد و با بیان اینکه زعفران ایران به 40 کشور دنیا صادر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه زعفران به عمده کشورهایی که صادر می‌شود آنجا مجدد بسته‌بندی شده و دوباره به کشورهای دیگر همچون چین و اسپانیا صادر می‌شود.

احتشام با بیان اینکه ما می‌توانیم خودمان بسته‌بندی کنیم و در بازارهای دنیا زعفران خودمان را با بسته‌بندی و برندهای ایرانی به فروش برسانیم، اظهار کرد: این کار سختی نیست اما زمانی که نرخ سود تسهیلات بانکی در اسپانیا 2 درصد و در ایران 20 درصد است، نمی‌توانیم رقابت کنیم یعنی قدرت رقابت از صادرکننده ایرانی گرفته شده است.رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به اینکه سالانه بیش از 40 تن زعفران بسته‌بندی از اسپانیا به بازار آمریکا صادر می‌شود، تاکید کرد: باید زعفران ایران را در دنیا پرآوازه کنیم و این رسالت مهم برای بخش خصوصی و دولتی است.احتشام گفت: مشکل ما این است که در رقابت‌های فزاینده بازارهای بین‌المللی به دست خود قیمت‌های تمام شده کالاهای صادراتی‌مان را بالا برده‌ایم و نمی‌توانیم رقابت کنیم و این مساله مهمی است، زیرا به دست خود توان صادرکنندگان را کاهش می‌دهیم.

وی افزود: بهترین فرصتی که داریم این است که می‌توانیم مزیت نسبی تولید را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم یعنی با برندسازی و جایگاه‌یابی در دنیا این کار را انجام دهیم، زیرا هنوز 95 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم و بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیا هستیم.رئیس شورای ملی زعفران ایران تصریح کرد: از زعفران باید مزیت خلق کنیم و یکی از این مزیت‌ها، مزیت رقابتی است، زیرا در تولید زعفران مزیت نسبی داریم. وی با بیان اینکه باید از زعفران محصولات متنوع تولید کنیم و از خام‌فروشی زعفران دور شویم، گفت: همچنین باید از زعفران فرآورده‌های مختلفی تولید و رفتار مصرف‌کننده را تغییر دهیم و به سوی مصرف روزانه زعفران ببریم و شرایطی ایجاد کنیم که زعفران راحت‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

احتشام با بیان اینکه زعفران یک دارو است و وقتی با بزاق دهان مخلوط می‌شود خاصیت زیادی برای قلب و کاهش استرس دارد، افزود: خاصیت زعفران نیازمند تبلیغ است و باید فواید آن همچون چای سبز و سایر محصولات برای مصرف‌کنندگان ترویج داده شود و به سمتی برویم که محصولات متنوعی از آن تولید و معرفی کنیم. وی با بیان اینکه اکنون 500 هزار نفر در کشور در چرخه صنعت زعفران فعال هستند، گفت: خوشبختانه بیش از ظرفیت تولید، ظرفیت صنعت و بسته‌بندی ایجاد شده است.رئیس شورای ملی زعفران ایران اظهار کرد: 300 تن تولید زعفران داریم و بیش از 400تن ظرفیت واحدهای فرآوری و بسته‌بندی در خراسان جنوبی و رضوی فعال است اما باید این واحدها حمایت شوند.احتشام تاکید کرد: مسوولیت همه متولیان در سالی که مقام معظم رهبری، سال حمایت از تولید و اشتغال نامیده‌اند باید حمایت هرچه بیشتر از صنعت زعفران باشد که بسیار اشتغال‌زا است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران خاطرنشان کرد: چند سال است پیشنهاد دادیم برند ملی زعفران را ثبت جهانی کنیم اما متاسفانه بودجه‌ای وجود ندارد زیرا شورای ملی زعفران بودجه‌ای ندارد و تمامی افرادی که در شورای ملی زعفران فعالیت می‌کنند صاحب‌نظر و از تولیدکنندگان و صادرکنندگان به نام هستند و در این کار تجربه دارند.
رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه 30 تا 40 شرکت صادرکننده تولیدات زعفران وجود دارد، گفت: اگر ما بتوانیم در بحث زعفران ورود پیدا کنیم و زعفران خالص ایرانی را معرفی کنیم جای پای اسپانیا را گرفته‌ایم زیرا در این صورت مردم تازه متوجه می‌شوند زعفران خالص چیست.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
عناوین مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: