Iranian Agriculture News Agency

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد

سرعت کشورها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در بخش آب و فاضلاب کافی نیست

براساس گزارش تازه منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و بخش آب سازمان ملل، کشورها با سرعت کافی به سمت هدف تعیین شده در بخش آب و فاضلاب از اهداف توسعه پایدار حرکت نمی‌کنند.

سرعت کشورها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در بخش آب و فاضلاب کافی نیست

براساس گزارش تازه منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و بخش آب سازمان ملل، کشورها با سرعت کافی به سمت هدف تعیین شده در بخش آب و فاضلاب از اهداف توسعه پایدار حرکت نمی‌کنند.

به گزارش ایانا از وبسایت سازمان بهداشت جهانی ، مدیر سازمان بهداشت جهانی ، دکتر ماریا نیرا در این باره می‌گوید: امروز، تقریبا دو میلیارد نفر در جهان از منبع آب آشامیدنی آلوده به مدفوع استفاده می‌کنند که آنها را در معرض خطر ابتلا به وبا، اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال قرار می‌دهد. به گفته نیرا: برآورد شده است که آلودگی آب آشامیدنی علت بیش از نیم میلیون مرگ و میر سالانه در اثر اسهال و عامل مهم چند بیماری در مناطق حاره‌ای مانند کرم‌های روده، شیستوزمیازیس و تراخم است.

این گزارش تاکید می‌کند که کشورها به هدف جهانی دسترسی همگانی به آب آشامیدنی سالم دست نخواهند یافت، مگر آنکه منابع مالی موثرتر و افزایش سرمایه‌گذاری بیشتر را برای این امر مهم در اقدامات خود قرار دهند.

با توجه به تجزیه و تحلیل گزارش سازمان ملل متحد و ارزیابی بهداشت آب آشامیدنی در سال 2017، کشورها بودجه خود را برای بهداشت و سلامتی آب با نرخ متوسط 4.9 درصد به نسبت سه سال گذشته افزایش داده‌اند. با این حال گزارش تاکید می‌کند که هنوز در 80 درصد از کشورها، تامین اهداف مالی برای آب و فاضلاب بهداشتی، برای دسترسی به اهداف تامین آب بهداشتی ناکافی است.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، اهداف ملی فعلی در دسترسی به زیرساخت‌های اساسی تعریف شده که ممکن است شامل ارائه خدمات ایمن و قابل اعتماد به‌طور مداوم نباشد. به‌نظر می‌رسد در چنین روندی برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در جهت دسترسی به اهداف جهانی توسعه پایدار که یکی از آنها دسترسی همه مردم به آب سالم و بهداشتی تا سال 2030 است، دور از انتظار باشد. برای دستیابی به اهداف جهانی توسعه پایدار، بانک جهانی تخمین زده است که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، نیاز به سه برابر شدن هزینه‌ها تا سقف 114 میلیارد دلار در هر سال دارد، این هزینه برآورد شده شامل هزینه‌های نگهداری نمی‌شود.

در حالی‌که در بسیاری از کشورها شکاف بودجه گسترده است، بررسی‌های قبلی انجام شده نشان می‌دهد که در 147 کشور توانایی تجهیز منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار هزاره به نسبت نیمی از مردمی است که منبع آب تصفیه شده دارند و تنها 95 کشور توانسته‌اند به اهداف توسعه پایدار مربوط به بهداشت دست پیدا کنند. اهداف بلند توسعه پایدار جهانی نیاز به تلاش جمعی هماهنگ و خلاقانه برای تجهیز بودجه از تمام منابع مانند مالیات‌ها، تعرفه‌ها و کمک‌های مالی از اهدا کنندگان دارد.

به گفته گای رایدر، رییس بخش آب سازمان ملل متحد و مدیر کل سازمان بین‌المللی کار " این چالشی است که ما باید قادر به حل آن باشیم و افزایش سرمایه گذاری در آب و فاضلاب می‌تواند مزایای قابل توجهی برای سلامت انسان و توسعه عملکرد، تولید و اشتغال را به همراه داشته باشد."/


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960127-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید