Iranian Agriculture News Agency

جنگل‌های حرای استرالیا تحت تاثیر فرسایش، تهدید می‌شوند

سرخشکیدگی جنگل‌های حرا به دلیل پخش بیش از حد خاک

اکولوژیست‌های حرا و جنگل‌بانان بومی نگرانی شدید خود را از افزایش سرخشکیدگی درختان حرا در شمال خلیج استرالیایی کارپنتاریا ابراز داشته و اعلام کردند: فرسایش یک تهدید جدی برای اکوسیستم جنگل‌های حرا در این منطقه است.

سرخشکیدگی جنگل‌های حرا به دلیل پخش بیش از حد خاک

اکولوژیست‌های حرا و جنگل‌بانان بومی نگرانی شدید خود را از افزایش سرخشکیدگی درختان حرا در شمال خلیج استرالیایی کارپنتاریا ابراز داشته و اعلام کردند: فرسایش یک تهدید جدی برای اکوسیستم جنگل‌های حرا در این منطقه است.

به گزارش ایانا از ای بی سی نیوز ، در حال حاضر بیش از 7 هزار هکتار از درختان مانگرو در خلیج کارپنتاریا خشک شده‌اند. برای مردم محلی و جنگل‌بانان این یک چشم‌انداز شوک‌آور است.

به عقیده دکتر نورم دوک، رییس دانشگاه جیمز کوک مرکز حرا، پدیده سرخشکیدگی درختان حرا به احتمال زیاد به‌دلیل فرسایش رخ می‌دهد. زمانی که خاک بیش از حد در جنگل‌های حرا توسط درختان مرده حرا پخش می‌شود، می‌تواند درختان باقیمانده را خفه کند. دکتر دوک ادامه می‌دهد که براساس تجربه در سایر مناطق، مانگروهای خشک شده و مرده، دیگر قادر به نگهداری خاک به‌طور منسجم نیستند و انتظار می‌رود این خاک در جای دیگری انباشته شود.

درختان حرا از تشنگی می‌میرند

اولین موج سرخشکیدگی درختان حرا در خلیج کارپنتاریای در سال 2015 رخ داد، زمانی که کشور کوئیزلند اعلام خشکسالی کرده بود. در آن سال میزان بارش کم و درجه حرارت به نسبت چند سال گذشته بالاتر بود، بنابراین مانگروها در استرس بودند. اما در نهایت فقدان آب دریا هم بود.

دکتر دوک می‌گوید دانشمندان فکر می‌کردند که سرخشکیدگی حرا به‌علت تنش رطوبتی بود. اما کاهش بارش و درجه حرارت بالا در بدترین زمان ممکن یعنی پایان فصل خشک تا یک ماه ادامه یافته بود. از طرف دیگر این باور وجود دارد که پدیده ال نینو باعث کاهش 20 سانتی متری حد جزر و مد دریا در یک ماه شده بود. به گفته دکتر دوک این نظریه در سال‌های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پایش مانگرو از راه دور

زمانی که اولین مرگ مانگروها در منطقه رخ داد، محققان پنج ماه بعد مطلع شدند. به‌دلیل دور بودن مناطق، مشاهدات بسیار دیر گزارش شده بود. این تاخیر زمانی به معنی این است که دانشمندان نمی‌توانند آزمون خاک را انجام دهند.

به گفته دکتر دوک بدون هیچ شواهدی از شرایط محیطی سایت در زمانی که سرخشکیدگی درختان حرا رخ داده بود، اطلاعات مربوط به قبل و بعد از این سناریو را از دست داده‌ایم و دستیابی به نتایج علت مرگ درختان حرا سخت است.

با این حال دکتر دوک می‌گوید که جنگل‌بانان بومی می‌توانند نقش چشم‌های ناظر محققان را در منطقه بازی کنند. براساس برنامه‌ریزی انجام شده جنگل‌بانان بومی حرا در منطقه با فیلمبرداری از محدوده‌های مورد نظر و ارسال فیلم‌های مستند شده به هزار کیلومتر دورتر در سواحل شرقی، اطلاعات مورد نیاز دانشمندان برای پایش‌های منظم را انجام می‌دهند.

پرسش‌های بی‌پاسخ باقی مانده

جنگل‌بان‌ها می‌گویند از اینکه نقش ناظر در این تحقیقات را برعهده دارند، بسیار خوشحال هستند. به گفته یکی از جنگل‌بانان حرا، مرگ این اکوسیستم بسیار دردناک است. این اکوسیستم اهمیت زیادی دارد، مانگرو سایت تغذیه و زیستگاه برای برخی از گونه‌های جانوری خشکی و آبزی منطقه است. برای ما هم مهم است که بدانیم چرا درختان حرا در حال خشک شدن هستند و چه عواملی باعث از بین رفتن آنها شده است.

به گفته این جنگل‌بان برخی از مانگروهای خشک شده بیش از 200 سال سن داشتند و مرگ درختان حرا، مساله ساده ای نیست. مطالعات بر روی علت مرگ مانگروهای خلیج کارپنتاریای ادامه دارد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960127-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید