Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

معرفی چند رقم جدید پنبه در سال 96/ رشد 1800 درصدی درآمد مؤسسه طی 5 سال گذشته

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: امسال چند رقم جدید معرفی خواهد شد: یکی رقم T2 است که زودرس بوده و عملکرد کمی و کیفی خوبی دارد و دارای تیپ بسته‌تری بوده و مناسب مناطق خشک است. دو رقم جدید موتانت است که با استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و همکاری بخش کشاورزی سازمان انرژی اتمی ایران تولید خواهد شد. این رقم مقاومت بالایی نسبت به انواع بیماری‌های خاکزاد دارد و دارای عملکرد خوبی است.

معرفی چند رقم جدید پنبه در سال 96/ رشد 1800 درصدی درآمد مؤسسه طی 5 سال گذشته

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور از معرفی چند رقم جدید پنبه در سال 96 خبر داد.

قربانعلی روشنی، رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به فعالیت‌های این مؤسسه در سال گذشته گفت: عمده‌ترین فعالیت مؤسسه تولید و معرفی رقم‌های مناسب با چالش‌هایی است که در جامعه کشاورزی وجود دارد. ارقامی که مناسب مناطق شور و خشک کشور باشد و بتواند پاسخگوی پنبه‌کاران باشد. در سال گذشته رقم ساجدی و شایان به تولیدکنندگان پنبه معرفی و در اختیار آنان قرار گرفت.

وی افزود: رقم ساجدی، رقمی زودرس و مناسب شرایط خشک کشور است و طول دوره رشد و حیات آن 120 روز است. رقم شایان نیز مناسب مناطق شور بوده و پرمحصول است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به درآمدزایی فعالیت‌های تحقیقاتی مؤسسه طی سال‌های گذشته یادآور شد: همه مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی منابع محدودی برای ایجاد درآمد دارند، بسته به تعداد ایستگاه‌های تحقیقاتی این درآمدها نیز متفاوت است. طی پنج سال گذشته مؤسسه از محل فروش تولید دانش فنی خود، درآمد خوبی هم کسب کرده است، به‌طوری که نسبت به سال پایه (1390) رشد یک‌هزار و 800 درصدی (18 برابر شدن در عرض شش سال) داشته است.

روشنی با اشاره به قانونی بودن فروش دانش فنی مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی کشور گفت: درآمدهای مؤسسه‌های تحقیقاتی به خزانه دولت واریز می‌شود و بخشی از آن توسط دولت به این مراکز و مؤسسه‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه پیش از سال 90، هر پنج سال یک رقم جدید معرفی می‌شد، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر هر سال یک رقم جدید معرفی و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و امسال به حداقل 1.2 رقم در ازای هر سال خواهد رسید.

به گفته وی شعار اقتصاد مقاومتی در مؤسسه تحقیقات پنبه کشور عملی شده و این مؤسسه به خوداتکایی رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌های مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در سال 96 یادآور شد: امسال چند رقم جدید معرفی خواهد شد: یکی رقم T2 است که زودرس بوده و عملکرد کمی و کیفی خوبی دارد و دارای تیپ بسته‌تری است. مناسب مناطق خشک بوده و هم‌اکنون استان فارس از آن استقبال کرده است. ارقام دیگر، دو رقم جدید موتانت است که با استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و همکاری بخش کشاورزی سازمان انرژی اتمی ایران تولید خواهد شد. این رقم مقاومت بالایی نسبت به انواع بیماری‌های خاکزاد دارد و دارای عملکرد خوبی است.

وی در پایان به طرح نجات پنبه اشاره کرد و افزود: توجه به محصول پنبه که صنایع زیادی به آن وابسته‌اند و تمام زیرساخت‌های آن در کشور وجود است و کمترین وابستگی دانش را به خارج دارد، ضروری است و در صورت حمایت دولت از این محصول مانند ارائه بذر مجانی، خرید تضمینی عادلانه، دادن سم و... می‌توان طی یک برنامه دوساله به خودکفایی در پنبه نایل شد.

گفتنی است، بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان قرار است امسال 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشت پنبه اختصاص یابد./

A-960127-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید