Iranian Agriculture News Agency

گزارش بازدید مدیرکل دفتر روابط علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

آشنایی با فعالیت های مؤسسه ملی تحقیقات برنج هند / تولید 99 رقم هیبرید در هند / تحقیقات برنج تنها توسط دولت اداره نمی شود، بلکه دانشگاه ها نیز مسئولیت و وظیفه دارند

سطح زیر کشت برنج در هند بیش از 43 میلیون هکتار است که در مقابل زمین زراعی کشور ما خیلی بیشتر است. آنها بیش از 100 میلیون تن تولید محصول دارند و متوسط عملکرد در کشورشان دو و نیم تن برنج در هکتار است و الان هیبرید برنج در آنجا به سرعت در حال گسترش است.

آشنایی با فعالیت های مؤسسه ملی تحقیقات برنج هند / تولید 99 رقم هیبرید در هند / تحقیقات برنج تنها توسط دولت اداره نمی شود، بلکه دانشگاه ها نیز مسئولیت و وظیفه دارند

مدیرکل دفتر روابط علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از فعالیت های مؤسسه ملی تحقیقات برنج هند بازدید کرد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جواد مظفری در بازدید از مؤسسه ملی تحقیقات برنج هند اظهار داشت: این مؤسسه به شکل فوق‌العاده ای در زمینه برنج فعالیت می کند و در هند بیش از 43 میلیون هکتار سطح زیر کشت برنج است که در مقابل زمین زراعی کشور ما خیلی بیشتر است. آنها بیش از 100 میلیون تن تولید محصول دارند و متوسط عملکرد در کشورشان دو و نیم تن برنج در هکتار است و الان هیبرید برنج در آنجا به سرعت در حال گسترش است.

وی افزود: امروزه 99 رقم هیبرید در هند تولید می شود که ما نتوانستیم حتی یک رقم در کشور کشت کنیم و این تنوع ارقام نشان دهنده توانمندی آنها در تحقیقات برنج است. البته درست است که ما با مرکز ایری در زمینه تحقیقات برنج ارتباط داریم؛ اما می توانیم برای آموزش محققان خودمان با هند نیز ارتباط برقرار کنیم، بویژه اینکه یکی از کارهای هند کشت مستقیم برنج است و یا کشت هوازی که بدون غرقابه و به صورت بذر انجام می شود و سعی دارد مشکلاتی را که در این نوع روش کشت ایجاد می شود، حل کند. در ایران این تحقیقات به صورت امتحانی و کم صورت می گیرد؛ اما در هند دنبال رقم های مناسب هستند که با ازدیاد علف هرز مبارزه کنند و تا امروز راه حل های خوبی در این زمینه یافته اند که تجربه آنان برای ایران قابل توجه است. ما در ارتباط با برنج می توانیم هم درخصوص کشت مستقیم برنج و هم در زمینه تولید هیبرید برنج کار کنیم .

مظفری در خصوص همکاری دانشگاه ها با سازمان های مسئول تحقیقات کشاورزی هند بیان داشت: اگرچه مؤسسه برنج در حیدر آباد است ولی مؤسسات و دانشگاه های مختلفی در برنامه برنج با این مؤسسه همکاری دارند و برنامه تحقیقات برنج هند فقط توسط دولت اداره نمی شود، بلکه دانشگاه ها نیز قبول مسئولیت و وظیفه نموده، زیرنظر مؤسسه فعالیت می کنند، لذا وقتی گفته می شود 99 رقم هیبرید در مؤسسه برنج هند تولید شده این ارقام با همیاری دانشگاه ها و البته قبول هزینه ها از طرف مؤسسه برنج تولید شده است. حال ما این ارتباط را با دانشگاه ها نداریم، دانشگاه ها در مقام پاسخ گویی به حل مشکل کشاورزی نیستند، مسئولیت پاسخگویی تنها با وزارت جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات کشاورزی است، در صورتی که دانشگاه ها هم در این زمینه باید قبول مسئولیت کنند.

مدیرکل دفتر روابط علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: یکی از ویژگی های خوبی که ما در دانشگاه های هند دیدیدم، این بود که نقش مهمی در حل مشکلات بخش کشاورزی دارند و برنامه های تحقیقاتی که شورای تحقیقات هند یا سازمان تحقیقات هند تنظیم می کند، دانشگاه ها مکلف به اجراء هستند؛ اما در ایران دانشگاه ها به برنامه های تحقیقاتی ملی وصل نیستند و تحقیقات گذری برای خود انجام می دهند، به شکل مقطعی و نه برنامه ای و بیشتر در راستای حل مشکلات آموزش هستند. پس در این مراکز یا تدریس و یا تز انجام می دهند و هدف تنها تکمیل آموزش هاست.

وی گفت: یکی از ویژگی های کشاورزی هند این است که دانشگاه های کشاورزی زیرنظر وزارت کشاورزی فعالیت دارند، مثل بخش بهداشت ما. در هند دانشگاه ها ارتباط تنگاتنگی با محققان دانشگاهی و مؤسسات تحقیقاتی دارند و هردو یک برنامه را انجام می دهند؛ اما برنامه تحقیقات کشاورزی ایران در دانشگاه ها به عنوان یک قسمتی از برنامه های کشاورزی کشور انجام نمی گیرد و دانشگاه ها وظیفه مندی خاصی ندارند. ما می گوییم در برنامه تحقیقات کشاورزی کشور دانشگاه ها هم وظیفه مندی خاصی را داشته باشند و برای انجام قسمتی از آن وظیفه مند شوند . امروز در دانشگاه ها تعداد اعضاء هیات علمی بخش کشاورزی و منابع طبیعی تقریباً هم اندازه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج است، در صورتی که نیمی از اعضای هیات علمی بخش کشاورزی در دانشگاه است؛ اما آنها به تعداد اعضاء خود پاسخگویی ندارند، در صورتی که اگر همگی ما دست به دست هم دهیم انقلاب بزرگی در تحقیقات کشاورزی کشور خواهیم داشت .

مظفری با اشاره به ارتباط مرکز ایکریسات با کشاورزان و بخش ترویج کشاورزی در کشور هند اظهار داشت: از موارد جالبی که در این مؤسسات تحقیقاتی در هند از جمله ایکریسات دیدیم، این بود که علاوه بر کار برای محققان، یک بخش ترویج و انتقال فناوری دارد که در این زمینه مستقیماً با کشاورز و مصرف کننده کار می کند. تمام سه مؤسسه ملی هند نیز همه بخش ترویج داشتند و تمامی اعضاء هیات علمی در کنار رئیس بخش ترویج در یک مؤسسه همکاری می نمایند؛ اما در ایران در بعضی از مؤسسات خود تنها یک واحد به نام انتقال یافته داریم که فقط با یک کارشناس کار می کند، در صورتی که در بخش ترویج هند، اساتید و یا عضو هیات علمی در آنجا حضور دارند و یکی از نکات بارز در مؤسسات هند همین تفاوت بود که ما در مؤسسات جایی برای ترویج نداریم ولی آنها موفق شده اند تا فناوری های تولید شده به موقع به دست زارع برسد. از آنجا که عمر رقم تجاری سازی شده در کشاورزی پیشرفته دنیا تقریبا پنج سال است و سپس آن رقم قدیمی می شود، باید ارقام بدست آمده را خیلی سریعتر گسترش دهید و لازم است یک قسمت از وظائف مؤسسات متوجه این قضیه شود .

گفتنی است بنا به دعوت رئیس مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی ایکریسات ( ICRISAT ) کشور هند، هیات ایرانی به ریاست اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تاریخ دوم تا ششم اسفند ماه سال گذشته از این مرکز بین المللی در حیدرآباد کشور هند بازدید کردند. در این سفر مشاور رئیس سازمان و مدیر کل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی و همچنین دکتر ناخدا رئیس بخش فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی را همراهی کردند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید