Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت:

جلوگیری از سرمازدگی باغات میوه با تغذیه بهینه و متعادل درختان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: تغذیه در جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه و یا به حداقل رساندن خسارات ناشی از آن بسیار حایز اهمیت است.

جلوگیری از سرمازدگی باغات میوه با تغذیه بهینه و متعادل درختان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: تغذیه در جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه و یا به حداقل رساندن خسارات ناشی از آن بسیار حایز اهمیت است .

به گزارش ایانا از زنجان، بهنام اوجاقلو تصریح کرد: گیاه سالم و قوی با بهره مندی از تغذیه بهینه و متعادل در یخبندان ها و پایین ترین دماها مقاومت بیش تری از خود نشان داده و در صورت بروز خسارت نیز، توان جبران و تقویت و بازیابی در گیاه وجود دارد .

وی با تاکید بر رعایت زمان مناسب مصرف انواع کود عنوان کرد: باید دقت کرد کودهای ازته در اواخر فصل رشد همچون اواخر تابستان و یا اوایل فصل پاییز مصرف نشود چراکه رشد درخت تحریک شده و دیرتر به خواب می رود و در نهایت مقاومت درخت در مقابل سرمای زودرس اواخر پاییز کاهش می یابد .

اوجاقلو خاطرنشان کرد: قطع بهنگام آبیاری در باغ نیز از دیگر موارد مهمی است که در به حداقل رساندن خسارت ناشی از سرمازدگی بسیار حایز اهمیت است به طوری که اگر آبیاری زودتر در باغ قطع شود درختان سریع تر به خواب رفته، بافت آن ها محکم تر و صفت تر شده و مقاومتشان در برابر دمای پایین اواخر پاییز و اوایل زمستان بیش تر می شود .

وی نقش و اهمیت مصرف کودهای پتاسه در افزایش مقاومت درختان نسبت به سرمازدگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: مصرف کودهای پتاسه همچنین باعث می شود گیاه مقاومت بیش تری در برابر تنش های محیطی و آفات و بیماری ها داشته باشد .

اوجاقلو بیان داشت: چیدن بهنگام میوه ها نیز از نکات بسیار مهمی است نباید از آن غافل شد چراکه دیر چیده شدن میوه نیز باعث می شود درخت دیرتر به خواب رفته و در مقابل سرمای اواخر پاییز و اوایل زمستان حساس تر شود .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پایان تاکید کرد: باغداران باید توجه کنند که در مواقع بروز یخبندان و سرمازدگی در باغ، بافت های خشک شده درختان که مستعد برای شیوع انواع آفات و بیماری ها هستند هرس شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید