Iranian Agriculture News Agency

آغاز مبارزه با آفت سن گندم و جو در مزارع استان مرکزی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا ۲۷ فروردین ماه امسال در سطح یک هزار و۸۸۰ هکتار با آفت سن مادردر مزارع گندم و جو مبارزه شده است.

آغاز مبارزه با آفت سن گندم و جو در مزارع استان مرکزی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا ۲۷ فروردین ماه امسال در سطح یک هزار و۸۸۰ هکتار با آفت سن مادردر مزارع گندم و جو مبارزه شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، مجدآبادی، با اعلام این مطلب گفت: از این سطح مبارزه،۱۸۸۰ هکتار مربوط به مرحله سن مادر می باشد.

وی افزود: از مجموع سطح مبارزه با سن مادر در استان ۴۴۲ هکتار در مزارع جو و یک‌هزار و ۴۵۶ هکتار در مزارع گندم بوده است.

مجد آبادی، بیشترین سطح مبارزه سن را مربوط به شهرستان‌های ساوه با یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار، شهرستان وشهرستان خمین با ۲۲۰هکتار و شهرستان فراهان ، خنداب، زرندیه، محلات، دلیجان، با ۳۶۰ هکتار عنوان کرد.

وی پیش بینی کرد براساس بازدیدهای به عمل آمده از مزارع، امسال نزدیک به۵۰ هزار هکتار با سن مادر و ۱۰۰ هزار هکتار پوره مبارزه شود.

مجد آبادی از کشاورزان خواست به محض اعلام کارشناسان، نسبت به مبارزه اقدام نمایند، زیرا تأخیر در سمپاشی، موجب خسارت خواهد شد.

وی با اشاره به این که سال گذشته در سطح ۱۹۴ هزار و ۲۷۷ هکتار با سن و پوره مبارزه صورت گرفته، اظهار داشت: سال زراعی جاری به لحاظ رطوبت، تاکنون نرمال و به دلیل دمای پایین تر در اسفند و فروردین ماه کشت از لحاظ رشد رویشی عقب تر است.

وی مبارزه در مرحله سن مادر را در مناطقی که جمعیت خسارت زا است را ضروری دانست و توصیه به کشاورزان کرد که اقدام به موقع انجام دهند و گفت: هزینه مبارزه با سن گندم در هر هکتار بستگی به نوع مصرف سم، حدود ۵۰-۳۰ هزار تومان است.

وی در همین حال مبارزه به موقع با آفت سن در سطح مزارع را نیازمند اطلاع رسانی صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و همکاری کشاورزان دانست و افزود: در استان هایی که استانداری ها، فرمانداری ها و صدا و سیما در مبارزه با سن گندم و جو همکاری کرده اند،نتیجه کار موفقیت آمیزتر بوده اند.

در ادامه فارسیجانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی گفت: با توجه به اهمیت و کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع گندم و pvs ، بازدید جمعی از کشاورزان از مزارع بذری و pvs در هر شهرستان برنامه‌ریزی وطبق زمان‌بندی اعلام می شود.

وی افزود: آمادگی لازم از هم اکنون با هماهنگی مدیریت مکانیزاسیون استان درخصوص فعال نمودن کمباین ها، کنترل ریزش، معاینه فنی و... به عمل آید و با توجه به تامین کود کافی مراتب به بهره برداران جهت اقدام به موقع اعلام می شود.

همچنین وی با اشاره به اهمیت آبیاری میکرو و زیرسطحی برای محصولات پاییز و بهاره تاکید کرد که توسعه کشت نشایی ذرت و چقندرقند برنامه ریزی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعات گندم کاران و جو کاران حداکثر تا سه شنبه هفته جاری در اختیار مدیریت زراعت قرار گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید