Iranian Agriculture News Agency

تجارت، سکون ندارد؛

توقف صادرات دام، یعنی از دست رفتن سرمایه/ کشتار بره‌های شیری را متوقف کنید!

حفظ بازارهای صادراتی در بخش دام زنده یکی از دغدغه‌هایی به‌شمار می‌رود که هم تجار و هم مسئولان را با خود درگیر کرده است.

توقف صادرات دام، یعنی از دست رفتن سرمایه/ کشتار بره‌های شیری را متوقف کنید!

حفظ بازارهای صادراتی در بخش دام زنده یکی از دغدغه‌هایی به‌شمار می‌رود که هم تجار و هم مسئولان را با خود درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، چند روز پیش بود که مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، خطرات ناشی از توقف صادرات دام را گوشزد کرده بود. این مجمع، توقف صادرات به‌ویژه در دام سبک را خطرناک و نگران‌کننده تلقی کرد. اگرچه صادرات دام از بهمن‌ماه سال گذشته متوقف شده است، اما این موضوع نمی‌تواند در ماه‌های پیش روی سال جاری ادامه داشته باشد. حتی توقف دو ماهه سال ۹۵، آسیب قابل توجهی به بخش بازرگانی خارجی وارد آورد و نفوذ فروشندگان دیگر در بازارهای هدف ایران را رونق داد.

در همین راستا رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور، به فرصت‌های موجود در بازارهای اطراف، به‌عنوان یک سرمایه نگاه می‌کند و به ایانا می‌گوید: نگاه مقطعی و کوتاه مدت به این موضوع، می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری برای بخش دامپروری داخلی داشته باشد.

به گفته محمدرضا ملاصالحی، خوشبختانه کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس، از دام سبک ایرانی استقبال خوبی دارند و آن را به قیمتی مناسب می‌خرند. در حالی که تجار این کشورها می‌توانند دام مورد نیاز خود را از استرالیا نیز تأمین کنند. گذشته از اینها برنامه تجارت دام در ایران تنها به صادرات ختم نمی‌شود، بلکه از طرف دیگر، واردات گوشت و دام زنده به ایران نیز انجام می‌گیرد که این موضوع می‌تواند در تعادل بخشی به عرصه تجارت دام بسیار مؤثر باشد.

وی می‌افزاید: در سال 94 تجار ایرانی توانستند حدود یک میلیون و 300 هزار راس دام سبک به کشورهای متقاضی صادر کنند که این میزان در ارتباط با دام سنگین به حدود 20 هزار راس رسید. این در حالی است که سال 95 کل صادرات دام کشور از مرز یک میلیون راس نیز تجاوز نکرد و بنا به دلایلی از برنامه عقب افتاد.

سخنان این مقام مسئول در حالی است که رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران نیز دوباره مقوله صادرات را به‌عنوان یک ضرورت معرفی و بر نیاز بازگشایی مسیر تجارت تأکید کرد. منصور پوریان معتقد است: نباید اجازه داد که داستان صادرات دام سبک، به سرنوشت تلخ دام سنگین مبتلا شود. زیرا با وقفه به وجود آمده در سال‌های گذشته جهت ارسال گوساله به عراق، این کشور از ایران قطع امید و دست نیاز به سمت کشورهایی مانند برزیل و پاکستان و غیره دراز کرد. این در حالی است که هم‌اکنون دامداران پرواری با انباشت حداقل یک میلیون راس دام سنگین روبه‌رو هستند.

پوریان، توقف صادرات به عراق را ناشی از تغییر مدت قرنطینه از 7 به 21 روز می‌داند و تصریح می‌کند: چنین سنگ‌اندازی‌هایی جز صدمه زدن به اقتصاد کشور، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

وی وضعیت انباشتگی در دام سبک را نیز غیرقابل اجتناب می‌داند و می‌گوید: با توجه به تولید پاییز و زمستان، حدود 8 تا 9 میلیون رأس گوسفند به جمعیت این بخش اضافه می‌شود که از این تعداد دست‌کم 40 تا 45 درصد یا به عبارتی 400 هزار راس مازاد است و باید صادر شود؛ اما توقف صادرات، مانع بزرگی است که نه‌تنها در این مقطع زمانی بلکه برای بلندمدت می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به تجارت دام وارد کند. زیرا بدون شک بازارها یکی پس از دیگری از دست ایرانی‌ها خارج خواهد شد.

از نظر رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، باید به جای توقف صادرات، توقف کشتار بره‌های شیری را در دستور کار قرار داد. متأسفانه اکنون حدود 45 درصد کشتارهای کشور، بره شیری است که وزن این لاشه‌ها شش تا هفت کیلوگرم تخمین زده می‌شود. در حالی که باید کشتار را تا قبل از رسیدن دام به وزن 15 تا 20 کیلوگرم متوقف کرد.

پوریان در پایان تأکید می‌کند: اگر این موضوع حل شود، دیگر با کمبود بره روبه‌رو نخواهیم بود و کسی نمی‌تواند صادرات را عامل کمبود، معرفی کند./

V-960129-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید