Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات جدید درباره تأثیر برابری جنسیتی در حوزه کشاورزی

زنان با دسترسی نابرابر به دانش و منابع مالی، به استفاده کمتر از کودها تمایل دارند/ استفاده مبتنی بر برابری جنسیتی از کود به نفع توسعه و آب و هوا است

اگر زنان درباره استفاده از کودها بیشتر آموزش ببینند، بازده استفاده از نیتروژن افزایش می‌یابد و از امنیت غذایی و کاهش تغییرات اقلیمی بهره‌مند می‌شویم. همچنین استفاده مبتنی بر برابری جنسیتی از کود به نفع توسعه و آب و هوا است.

زنان با دسترسی نابرابر به دانش و منابع مالی، به استفاده کمتر از کودها تمایل دارند/ استفاده مبتنی بر برابری جنسیتی از کود به نفع توسعه و آب و هوا است

اگر زنان درباره استفاده از کودها بیشتر آموزش ببینند، بازده استفاده از نیتروژن افزایش می یابد و از امنیت غذایی و کاهش تغییرات اقلیمی بهره مند می شویم. همچنین استفاده مبتنی بر برابری جنسیتی از کود به نفع توسعه و آب و هوا است.

به گزارش ایانا از وب سایت ccafs.cgiar ، احتمالاً راهکارهای برابری جنسیتی برای دستیابی به استفاده متعادل از کودها، امنیت غذایی را افزایش می دهد و سبب رسیدن به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سطح کلان می شود.

یک مطالعه جدید به بررسی پیامدهای استفاده مبتنی بر برابری جنسیتی مقادیر زیاد، کم و متعادل از کود نیتروژن غیرآلی پرداخته است. مطالعه موردی در هندوستان و جنوب صحرای آفریقا نشان می دهد که زنان و کودکان در برابر اثرات جانبی منفی استفاده از کود نیتروژن نامتعادل بسیار آسیب پذیرترند و به نیاز زنان به آموزش در باره نحوه تصمیم گیری برای خرید کود و کاربرد آن در مزرعه اشاره می کند.

این مطالعه توصیه می کند که برای افزایش تولید محصولات کشاورزی به شیوه پایدار، استفاده صحیح از کودها همراه با ترکیبی از دیگر شیوه های زراعی صورت گیرد. یافته های مقاله ای که در ماه مارس سال 2017 در مجله بین المللی پایداری کشاورزی منتشر شده است بیان می کند که زنان به دلیل دسترسی نابرابر به دانش و منابع مالی، به استفاده کمتر از کودها تمایل دارند.

محققان دریافته اند استفاده کمتر از نیتروژن می تواند بازده محصولات کشاورزی را کاهش دهد و هنگامی که بازده آن ها کاهش یابد، زنان ممکن است میزان مواد غذایی را کاهش دهند تا اطمینان یابند که کودکان خردسال و دیگر اعضای خانواده مواد غذایی مغذی تری می خورند.

در مناطقی که کشاورزی زنانه را تجربه می کنند مثلاً در شرایطی که مردان آن ها مهاجرت کرده اند و یا در مشاغلی که سودآوری بیشتری دارند مشغول به کارند، زنان قدرت تصمیم گیری بیشتری به دست می آورند. به هر حال، این خانواده ها ممکن است با توجه به دسترسی نسبتاً ضعیف زنان به زمین، اعتبار، ورودی ها، فنّاوری های کشاورزی، ماشین آلات و خدمات مشاوره ای و همچنین به دلیل ضعف انسانی و سرمایه اجتماعی و کاهش میزان دردسترس بودن نیروی کار مردانه، مستعد ابتلا به لطمات فراوانی شوند.

نویسندگان این مقاله آگاهی جنسیتی و خدمات مشاوره ای روستایی را در مطالعه تحقیقاتی خود خواستارند تا بتوانند به توانمندسازی زنان در افزایش تولید مواد غذایی و همچنین امنیت غذایی دست یابند. آن ها تقاضا می کنند که خدماتی برای زنان فراهم شود تا اطلاعاتی به دست آوردند که چگونه بهترین کار را برای کاهش و انطباق با تغییرات آب و هوایی انجام دهند.

نویسنده می گوید: "ما راهکارهایی مبتنی بر برابری جنسیتی در استفاده متعادل تر از کود نیتروژن را پیشنهاد می دهیم که احتمال رسیدن به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سطح کلان را افزایش می دهد و برابری امنی در تصمیم گیری های درون خانواده ای فراهم می کند و به مسئله امنیت غذایی رسیدگی می کند."

این کار به عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی امنیت غذایی، کشاورزی، و تغییرات آب و هوایی 1 (CCAFS) توسط گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی 2 (CGIAR) به اجرا گذاشته شده است و با پشتیبانی اعطاکنندگان صندوق CGIAR و از طریق توافق دو جانبه بودجه توسط مرکز بین المللی بهبود گندم و ذرت 3 (CIMMYT) ، و برنامه های تحقیقاتی گندم و ذرت CGIAR انجام می شود.

پانوشت:

1. Climate Change, Agriculture and Food Security

2. Consultative Group on International Agricultural Research

3. International Maize and Wheat Improvement Center

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید