Iranian Agriculture News Agency

با انجام تحقیق جدید صورت گرفت:

بررسی میزان و دلایل افت دانه در کمباین ‌های برداشت گندم در استان سمنان

با توجه به میانگین ریزش استاندارد جهانی می‌توان به سادگی دریافت که با کاهش دو درصد از ریزش در اراضی استان، سالانه حدود 25 میلیارد ریال از برگشت سرمایه ناشی از عدم ریزش کمباین نصیب کشاورزان استان می ‌شود که علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان، موجب کاهش وابستگی به واردات گندم نیز می‌شود.

بررسی میزان و دلایل افت دانه در کمباین ‌های برداشت گندم در استان سمنان

با انجام تحقیق جدید از سوی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سمنان میزان و دلایل افت دانه در کمباین ‌های برداشت گندم در استان سمنان بررسی شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مهندس زین العابدین امیدمهر عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سمنان در تحقیقی به بررسی میزان و دلایل افت دانه در کمباین‌های برداشت گندم در استان سمنان پرداخت .

براساس این گزارش، به منظور تعیین عوامل مؤثر بر میزان تلفات دانه در برداشت مکانیزه گندم، آزمایشی با ارزیابی 137 کمباین در سطح مزارع استان سمنان اجرا شد. نتایج نشان داد بیشترین افت گندم در مرحله برداشت مربوط به هد کمباین و الواتور برگشت دانه است.

در استان سمنان میانگین تلفات دانه در برداشت گندم 7.8 درصد است که 5.8 درصد آن تلفات کمباین و دو درصد آن تلفات طبیعی بود. بیشترین تلفات مربوط به کمباین به میزان 3.8 درصد و ناشی از ضعف عملکرد دماغه کمباین بود. تلفات ناشی از واحد جمع‌ آوری در استان سمنان عمدتاً ناشی از واحد برش (شکستگی انگشتی‌ ها)، چرخ فلک (نوع چرخ ‌فلک، دور زیاد چرخ فلک) و ارتفاع برش‌ بود. از مواد وارد شده به مخزن دانه کمباین‌ ها، به طور میانگین حدود 6.4 درصد آن به صورت دانه شکسته و 4.6 درصد آن به شکل مواد ناخالصی مانند کاه‌ وکلش بود.

با توجه به میانگین ریزش استاندارد جهانی می‌توان به سادگی دریافت که با کاهش دو درصد از ریزش در اراضی استان، سالیانه حدود 25 میلیارد ریال از برگشت سرمایه از عدم ریزش کمباین نصیب کشاورزان استان می ‌شود که علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان، موجب کاهش وابستگی به واردات گندم نیز می‌شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید