Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

ارائه مشوق‌های صادراتی در صورت تولید مازاد

رونق صادرات، به‌ویژه در زمان‌هایی که قیمت‌های داخلی توانایی رقابت با نرخ‌های خارجی را ندارد، می‌تواند با مشوق‌های صادراتی اتفاق بیفتد.

ارائه مشوق‌های صادراتی در صورت تولید مازاد

رونق صادرات، به‌ویژه در زمان‌هایی که قیمت‌های داخلی توانایی رقابت با نرخ‌های خارجی را ندارد، می‌تواند با مشوق‌های صادراتی اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار ایانا، نخستین جرقه ارائه مشوق‌های صادراتی سال 95، از ابتدای تیر همان سال زده شد که در پی آن، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، از تصویب پرداخت 200 میلیارد تومان مشوق، به صنعت لبنیات خبر داد. پس از آن تولیدکنندگان مرغ نیز برای گرفتن این مشوق، به تکاپو افتادند و 100 میلیارد تومان برای این منظور درخواست کردند. تولیدکنندگان تخم‌مرغ هم برای ارسال مازاد محصول خود به 40 میلیارد تومان احتیاج داشتند.

اگرچه وزارت جهاد کشاورزی تلاش‌های بسیاری جهت تأمین اعتبار برای این منظور انجام داده، اما تاکنون هیچ مبلغی در این راستا به تجار ایرانی اختصاص نیافته و صادرکنندگان محصولات پروتئینی همچنان منتظر یاری دولت برای رونق صادرات هستند.

در همین زمینه یکی از استادان اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز، به ایانا گفت: مشوق صادراتی زمانی توجیه اقتصادی خواهد داشت که تولید، مازاد بر نیاز باشد.

بهاءالدین نجفی، با اشاره به اینکه نفس ارائه مشوق‌ها در صورت وجود مازاد، توجیه‌پذیر می‌شود، افزود: اگر این مازاد نتواند به مصرف داخلی برسد، بدون شک چاره‌ای جز صادرات برای آن باقی نخواهد ماند. حال اگر صحنه رقابت در بازارهای بین‌المللی به گونه‌ای رقم خورد که قیمت‌ها به سود تجار ایرانی نبود، می‌توان این خلاء را با پرداخت مشوق صادراتی، جبران کرد.

نجفی با مطرح کردن یک مثال از صنعت شیر و لبنیات، اینگونه توضیح داد که اکنون کارخانه‌های لبنی و حتی دامداری‌ها پایین‌تر از ظرفیت تولید فعالیت می‌کنند. این در حالی است که همین مقدار تولید هم بیش از نیاز بوده و بازار کشش لازم برای جذب آن را ندارد.

وی عنوان کرد: پس می‌توان با ارائه مشوق، این انگیزه را در تولیدکننده ایجاد کرد که محصول بیشتری تولید کند و در این مسیر نه‌تنها اشتغال را حفظ خواهد کرد، بلکه نرخ آن را افزایش خواهد داد.

به گفته نجفی، البته در ارتباط با کالاهایی مانند شیر و لبنیات، نکته دیگری را نیز باید در نظر داشت؛ اینکه لازم است مصرف داخلی و مقوله فرهنگسازی مانند توزیع شیر مدارس، باید در اولویت قرار بگیرد. زیرا این موارد از پایه‌های تضمین‌کننده سلامت نسل‌های آینده محسوب می‌شوند.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه بیشتر کشورهای اروپایی، به صادرکنندگان خود به‌ویژه در حوزه لبنیات، مشوق پرداخت می‌کنند، گفت: دولت‌ها برای ارتقای سطح رفاه عمومی و ایجاد اشتغال، هزینه‌های زیادی می‌کنند. بنابراین مشوق صادراتی نیز باید جزو مواردی باشد که دولت ایران آن را در راستای بهبود رفاه عمومی ببیند و با نگاهی کارشناسانه، تناسب سود و هزینه‌ها را سنجیده و بعد اقدام کند./

V-960130-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید