Iranian Agriculture News Agency

همایش امنیت غذایی با تولید محصولات سالم و حلال در آذربایجان شرقی

قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: امنیت غذایی، دسترسی همه مردم به غذای کافی برای داشتن جسم سالم است.

همایش امنیت غذایی با تولید محصولات سالم و حلال در آذربایجان شرقی

قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: امنیت غذایی، دسترسی همه مردم به غذای کافی برای داشتن جسم سالم است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در همایش « امنیت غذایی با تولید محصولات سالم و حلال» افزود: امنیت غذایی طبق تعریف فائو یعنی دسترسی همه مردم به غذای کافی جهت حفظ و نگهداری سلامت انسان ها بر روی کره زمین است.

وی با اشاره به اینکه طبق منشور سازمان ملل تمام دول نسبت به هم مسئول هستند، گفت: امنیت غذایی سرلوحه ضمانت استقلال و پایداری هر کشور است و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به حفظ امنیت غذایی و خودکفایی روی همین اصل مهم است که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی خیلی مهم جلوه گر شده است.

فتحی تاکید کرد: در امنیت غذایی کمیت باید توام با سلامت غذایی و کیفیت قابل قبول باشد، لذا حساسیت سلامت و کیفیت غذایی بسیار بسیار مهم تر از خود تولید غذاست.

قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: باتوجه به اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی به ناگزیر در جهت تغذیه گیاهی و مبارزه با آفات و بیماریهای نباتی و حیوانی از انواع نهاده های شیمیایی استفاده می شود؛ بنابراین به جهت حساسیت موضوع که خود عوامل تولید اعم از نبات و حیوان موجودات زنده هستند و مصرف کننده نهایی محصولات کشاورزی خود انسان ها هستند باید تولید این محصولات در چارچوب ضوابط و معیارهای فنی و مهندسی صورت بگیرد تا مواد غذایی سالم را شاهد باشیم.

وی گفت: سلامتی غذا باید از مبدا تولید پایش شود و میزان مصرف نهاده های کشاورزی، سموم و ... باید مهندسی و کنترل شده باشند و از ظرفیت کارشناسان کشاورزی در مدیریت مصرف نهاده های شیمیایی بایستی استفاده شود.

فتحی با اشاره به اینکه ظرفیت کارشناسان فنی استان بالا و مطلوب است، افزود: این موضوع ایجاب می کند تا تولید و مصرف و فرآوری با نظارت فنی کارشناسان انجام شود. وی گفت: غذا همیشه بعنوان حربه کشورهای قدرتمند مورد استفاده قرار گرفته است لذا می توان گفت امنیت ملی با امنیت دفاعی و امنیت غذایی ممکن است در غیر اینصورت امنیت ارضی متزلزل خواهد بود. وی ادامه داد: بازرگانی محصولات کشاورزی هم لازمه امنیت غذایی است که باید تولید محصولات کشاورزی مبتنی بر محور صادرات و تولید محصول استاندارد باشد. مهندس فتحی در پایان سخنان خود تصریح کرد: برند حلال به عنوان تضمین کیفیت و سلامت محصولات غذایی در دنیا جایگاه خود را پیدا کرده و مردم کشورهای مختلف با این برند تضمین سلامت را تداعی می کنند و همین امر باعث شده کشورهای مختلف دنیا در عرضه محصولات کشاورزی با برند حلال در رقابت باشند و ضرورت دارد ما با تلاش بیشتر براساس آموزه های دینی در این میدان رقابت با جدیت حضور داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید