Iranian Agriculture News Agency

وضعیت تخم‌مرغ، شکننده است؛

حذف هر مرغ پیر، معادل صادرات پنج کیلوگرم تخم‌مرغ/ سقوط 1700 تومانی قیمت تخم‌مرغ از 14 فروردین

بخش خصوصی تولیدکنندگان تخم‌مرغ، از کاهش قیمت این محصول اظهار نگرانی کرده و ادامه صادرات را با این شرایط، بسیار سخت می‌دانند؛ بنابراین حذف مرغ‌های پیر بسیار ضروری است.

حذف هر مرغ پیر، معادل صادرات پنج کیلوگرم تخم‌مرغ/ سقوط 1700 تومانی قیمت تخم‌مرغ از 14 فروردین

بخش خصوصی تولیدکنندگان تخم‌مرغ، از کاهش قیمت این محصول اظهار نگرانی کرده و ادامه صادرات را با این شرایط، بسیار سخت می‌دانند؛ بنابراین حذف مرغ‌های پیر بسیار ضروری است.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: اکنون لازم است که مرغ‌های پیر از واحدهای تولیدی حذف شود تا روند تولید پایدار بوده و جوجه‌های تازه نفس جای آنها را بگیرند.

فرزاد طلاکش، با اشاره به اینکه حذف مرغ پیر، معادل صادرات تخم‌مرغ است، افزود: وقتی یک قطعه مرغ تخم‌گذار فرسوده به کشتارگاه فرستاده می‌شود، مانند این است که پنج کیلوگرم تخم‌مرغ از چرخه خارج شده باشد. بنابراین دولت به جای ارائه مشوق صادراتی، می‌تواند در این زمینه به مرغداران کمک کند.

طلاکش عنوان کرد: نباید از 50 میلیارد تومانی که در صندوق حمایت از صنعت طیور ذخیره شده، تنها برای صادرات بهره برد، بلکه اکنون مرغداران باید از این ظرفیت در جایگزینی مرغ‌های جدید با قبلی‌ها استفاده کنند تا چرخه تولید، پایدار بماند. این در حالی است که صندوق، تنها به ارائه وام‌های چهار ماهه با سود چهار درصد اکتفا کرده و آن را برای صادرات هزینه می‌کند. البته به شرطی که گیرنده وام، عضو اتحادیه باشد.

به گفته وی، امروز هر کیلوگرم تخم‌مرغ به 280 تا 300 تومان برای بسته‌بندی و آماده‌سازی نیاز دارد، ضمن اینکه پایه قیمتی آن سه‌هزار و 300 تومان است. بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت، تخم‌مرغ را کمتر از سه‌هزار و 700 تومان در هر کیلوگرم نمی‌توان صادر کرد. در حالی که سال گذشته در همین فصل، قیمت پایه تخم‌مرغ دوهزار و 800 تومان بود و صادرات به سختی انجام می‌گرفت، پس امسال وضعیت نگران‌کننده‌تر است.

این در شرایطی است که به گفته طلاکش، قیمت تخم‌مرغ در 14 فروردین نسبت به چند روز قبل از آن، با کاهش یک‌هزار و 700 تومان، به 3 هزار و 300 تومان رسید. به همین دلیل، حذف مرغ‌های پیر می‌تواند در ایجاد تعادل قیمت در داخل کشور بسیار موثر باشد و هر چه سریع‌تر باید این اتفاق بیفتد.

این نماینده بخش خصوصی، مشکلات تولید و مصرف موجود در ترکیه را مانند ایران دانست و اضافه کرد: ترکیه، یارانه را مستقیما به مرغدار پرداخت نمی‌کند. بلکه آنها با فرایندی که ایجاد کرده‌اند، شرکت صادرکننده را از معافیت مالیات صادراتی و مالیات بر درآمد بهره‌مند کرده و به این طریق از تولیدکننده حمایت می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، در پایان با اشاره به فروکش کردن آنفلوآنزای پرندگان در کشور، گفت: حدود دو میلیون مرغ تخم‌گذار از بین رفت و در همین راستا 30 درصد تولید کشور نابود شد. با این حال، از 19 فروردین که دو واحد صنعتی در قم و اصفهان درگیر شدند، گزارش جدیدی از شیوع آنفلوآنزا نداشته‌ایم./

V-960130-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید