Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با ایانا تشریح کرد:

اجرای پروژه اندازه‌گیری آب مصرفی برنج در گیلان و مازندران

هدف از اجرای این پروژه تعیین آب مصرفی در شرایط مختلف کشت برنج مانند: تفاوت در منابع آبی، اختلاف در اقلیم‌ها، تنوع در خاک‌ها، تفاوت در نوع مزرعه (مدرن و سنتی) و... است که هرکدام از اینها میزان آب مصرفی گوناگونی دارند. در تمام موارد یادشده در طول فصل به‌طور روزانه مقدار آب ورودی و خروجی 20 نقطه تعیین شده در دو استان گیلان و مازندران اندازه‌گیری می شود.

اجرای پروژه اندازه‌گیری آب مصرفی برنج در گیلان و مازندران

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با ایانا اهداف اجرای پروژه اندازه‌گیری آب مصرفی برنج در دو استان گیلان و مازندران را تشریح کرد.

دکتر محمدرضا یزدانی، عضو هیأت علمی مؤسسه برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با بیان اینکه طرح اندازه‌گیری آب مصرفی گیاهان زراعی طی سال‌های گذشته از سوی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی جهاد کشاورزی تهیه شده است، گفت: یکی از زیرمجموعه آن، پروژه اندازه‌گیری آب مصرفی برنج در استان‌های گیلان و مازندران است؛ این پروژه در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی برای اجراء در مؤسسه تحقیقات برنج کشور است.

وی افزود: در این پروژه موضوع‌هایی مانند: در چه مکان‌هایی، با چه روش‌هایی، با چه وسایلی، توسط چه کسانی، وظیفه مندی بخش اجراء و تحقیق، اعتباراتی که باید از سوی چه دستگاه و سازمانی اختصاص یابد و... مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت تصمیم‌های لازم گرفته می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه بخش مهم پروژه اندازه‌گیری آب مصرفی برنج از سوی مؤسسه صورت می‌گیرد، بیان کرد: قرار است حمایت‌های اجرایی از این پروژه توسط معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه تحقیقات برنج کشور صورت گیرد و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی دو استان گیلان و مازندران در 20 نقطه (10 نقطه در گیلان و 10 نقطه در مازندران) در اجرای این پروژه همکاری کنند.

وی با اشاره به اهداف اجرای پروژه اندازه‌گیری آب مصرفی برنج ادامه داد: هدف تعیین آب مصرفی در شرایط مختلف کشت برنج مانند اینکه تفاوت در منابع آبی، اختلاف در اقلیم‌ها، تنوع در خاک‌ها، تفاوت در نوع مزرعه (مدرن و سنتی) و... است که هرکدام از اینها میزان آب مصرفی گوناگونی دارند. هدف این است که در تمام موارد یادشده در طول فصل به‌طور روزانه مقدار آب ورودی و خروجی 20 نقطه تعیین شده در دو استان گیلان و مازندران اندازه‌گیری شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات برنج کشور برنامه‌ریزی آبیاری، مدیریت منابع آبی، مدیریت سدها، مدیریت چاه‌ها و... را که معلوم می‌سازد آب مصرفی کم یا زیاد اختصاص یافته و آن را باید مدیریت کرد، از فایده‌های اجرای پروژه اندازه‌گیری آب مصرفی برنج اعلام کرد.

یزدانی با بیان اینکه اعتبار طرح در سال نخست 50 میلیون تومان پیش‌بینی شده است، یادآور شد: نکته مهم در اجرای این طرح این است که اعداد به‌دست‌آمده ناشی از بررسی‌های علمی و دقیق باید در اختیار وزارت نیرو به‌عنوان متولی تأمین، توزیع و انتقال آب کشاورزی قرار گیرد تا در برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه لحاظ شود.

وی در پایان تأکید کرد: از طریق داده‌های بدست‌آمده از بررسی این پروژه می‌توان بهره‌وری و راندمان کاربرد آبیاری را به دست آورد./

A-960130-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید