Iranian Agriculture News Agency

اتیوپی، کشوری آفریقایی که با بیکاری مبارزه کرده است

کشاورزی، ابزاری برای اشتغال‌زایی در اتیوپی/ با وجود رشدتولید ناخالص داخلی، میزان بیکاری بالا است/ اتیوپی به سمت کشاورزی صنعتی پیش می‌رود

مطالعات جدیدی که بر اساس داده ها تصویری و نمودار ها توسط بنیاد ابراهیم مو (بنیاد Mo Ibrahim در سال 2006 با تمرکز بر روی مسایل حیاتی در زمینه رهبری و حکومت در آفریقا تاسیس شد) ، با عنوان "آفریقا در نقطه اوج" (Africa at a Tipping Point )، منتشر شده، اقتصاد این قاره را به نمایش می گذارد.

کشاورزی، ابزاری برای اشتغال‌زایی در اتیوپی/ با وجود رشدتولید ناخالص داخلی، میزان بیکاری بالا است/ اتیوپی به سمت کشاورزی صنعتی پیش می‌رود

مطالعات جدیدی که بر اساس داده ها تصویری و نمودار ها توسط بنیاد ابراهیم مو (بنیاد Mo Ibrahim در سال 2006 با تمرکز بر روی مسایل حیاتی در زمینه رهبری و حکومت در آفریقا تاسیس شد) ، با عنوان "آفریقا در نقطه اوج" ( Africa at a Tipping Point )، منتشر شده، اقتصاد این قاره را به نمایش می گذارد.

به گزارش ایانا از وب سایت Quartz ، این گزارش با نگاهی به 51 کشور، نشان می دهد که با وجود رشدتولید ناخالص داخلی، میزان بیکاری بالا است. حتی در کشورهایی که با میزان نرخ متفاوت رشد تولید ناخالص داخلی، رو به رو هستند، بیکاری جوانان همچنان ثابت باقی مانده است. برای مثال در کنیا میزان بیکاری جوانان 22 درصد بود با این که در سال 2016 تولید ناخالص داخلی کنیا 6 درصد رشد داشته و در حالی که میزان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سودان نزدیک به نیم و میزان بیکاری 3.1 درصد بوده است.

این در حالی است که برای مدتی طولانی آموزش به عنوان یکی از راه حل ها مطرح شد، اما این گزارش نشان می دهد که عدم تطابق بین مهارت و شغل همچنان وجود دارد. در تونس و مصر، که دارای میزان بالایی از جوانان تحصیل کرده هستند ، اما میزان بیکاری جوانان در حدود 60دردصد بود، بنابراین یکی از نتایج به دست آمده این است که مدرک دانشگاهی نمی تواند شغل ایجاد کند.


با توجه به گزارش، اتیوپی، همان طور که به مانندکشورهای دیگر در اندیشه تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است ، اما به گونه ای استثنایی در این راه به سمت زمین ها ی کشاورزی خود برگشته است. این درحالی است که کشاورزی بزرگترین بخش اقتصاد اتیوپی را تشکیل می د هد، به طوری که 80 درصد از نیروی کار در این بخش مشغول هستند و حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود.

ریچارد موری، سرپرست پژوهش بنیاد به سایت کوارتز گفت: "این به این معنی است که زمانی که رشد تولید ناخالص داخلی اتیوپی از 10.2 درصد در سال 2015 به 6.5 درصد در سال 2016 کاهش یافت، بیکاری جوانان زیاد نشد."

بیکاری و نرخ بیکاری جوانان اتیوپی در دهه گذشته نسبتا ثابت باقی مانده است. سال گذشته، نرخ بیکاری عمومی اتیوپی 5.7 درصد و نرخ بیکاری جوانان 8.1درصد بود . در حالی که برای بقیه قاره به ترتیب این ارقام به طور متوسط ​​روی 8درصد و 13درصد بود.

با وجود پیچیدگی های سیاسی اتیوپی،این کشور استراتژی توسعه کشاورزی به سمت صنعتی شدن را پیش گرفته به طوری که باعث شده تا منابع، در زمینه توسعه بخش کشاورزی به کار گرفته شود. همچنین رشد جمعیت به عنوان یک مزیتی در قسمت شهری و روستایی در کشور تبدیل شده است.

بنابراین تمرکز بر روی بخش کشاورزی بدان معنی است که آفریقا قادر خواهد بود تا غذای خودش را تامین کند و دیگر نیاز به واردات نداشته باشد. همچنین با وجود نوآوری های تکنولوژیک در فن آوری، نسل جدیدی از کشاورزان و متفاوت نسبت به گذشته می توانند به پرورش محصولات بپردازند، که این می تواند به ایجاد شغل کمک کند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید