Iranian Agriculture News Agency

آغاز به کار سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه زینتی بومی ایران/ حضور 100 تولیدکننده داخلی و 25 مهمان خارجی

سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه زینتی بومی ایران امروز در شهر رامسر آغاز به کار کرد.

آغاز به کار سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه زینتی بومی ایران/ حضور 100 تولیدکننده داخلی و 25 مهمان خارجی

سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه زینتی بومی ایران امروز در شهر رامسر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به رامسر، رئیس انجمن گل و گیاه ایران و رئیس سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه بومی ایران امروز در نشست خبری این سمپوزیوم با بیان اینکه درآمد صنعت گل و گیاه در جهان سالانه بیش از 250 میلیارد دلار است، گفت: پس از کشور هند، کلمبیا و کنیا و همچنین اتیوپی، بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصولات در جهان به‌شمار می‌روند؛ این در حالی است که کشورهای نامبرده از زیرساخت‌های ضعیف‌تری نسبت به ایران برخوردار هستند.

پژمان آزادی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در صنعت گل و گیاه ایران ایجاد شده است، دستیابی به صادرات مناسب و رسیدن به جایگاه درخور کشور، هدفی دست‌نیافتنی نیست.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی متنوع در ایران و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که در این بخش شده است، بیان کرد: در بهترین حالت، صادرات گل و گیاه ایران پنج میلیون دلار است، در حالی که بیش از پنج‌هزار هکتار از اراضی در گلخانه‌ها و عرصه به کشت گل و گیاه اختصاص یافته و ظرفیت و پتانسیل ما برای صادرات بسیار بالاتر از این رقم است.

آزادی با تأکید بر اینکه تولید گل و گیاه به‌عنوان کالای لوکس در جهان با آن برخورد نمی‌شود، ادامه داد: باید به‌دنبال ایجاد شرایطی باشیم که تولیدات گل و گیاه ایران از بازارپسندی و رقابت‌پذیری بالاتری برخوردار شود و امکان حضور در بازار جهانی را پیدا کند.

وی عنوان کرد: گل و گیاهان تولیدشده در کشور به‌دلیل هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده بالایی دارند؛ به همین دلیل میزان رقابت‌پذیری آنها پایین‌تر از کشورهای پیشرو در این صنعت است.

رئیس سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه بومی ایران یادآور شد: گل و گیاه زینتی در ارزآوری نقش مؤثری دارد و بررسی‌های ما نشان داده که این صنعت می‌تواند بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری صادرات گل و گیاه زینتی به همراه داشته باشد.

آزادی با بیان اینکه شمال کشور یکی از قطب‌های اصلی تولید گل و گیاه زینتی است، تأکید کرد: استان‌های شمالی رتبه نخست تولید گیاه در فضای باز کشور را دارد و سهم آن ها به‌تنهایی می‌تواند در صادرات این محصولات به 300 میلیون دلار برسد.

وی هدف از برگزاری این سمپوزیوم را ایجاد تعامل سازنده میان کارشناسان، اساتید و دانشجویان ایرانی و محققان برجسته خارجی و روان‌سازی مسیر همکاری علمی بین کشورهای مطرح در این صنعت دانست.

بر اساس این گزارش، سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه بومی ایران از 11 تا 14 اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهرستان رامسر با حضور 100 تولیدکننده داخلی و 25 مهمان خارجی برگزار می‌شود./

G-960130-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید