Iranian Agriculture News Agency

نجات صنعت گل و گیاه زینتی ایران با 10 درصد از سهم بازار گل و گیاه زینتی روسیه

ایران با تأمین 10 درصد از بازار چهار میلیارد دلاری روسیه، می‌تواند نیاز به بازار صنعت گل و گیاه زینتی خود را پاسخ دهد.

نجات صنعت گل و گیاه زینتی ایران با 10 درصد از سهم بازار گل و گیاه زینتی روسیه

ایران با تأمین 10 درصد از بازار چهار میلیارد دلاری روسیه، می‌تواند نیاز به بازار صنعت گل و گیاه زینتی خود را پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به رامسر، مدیرکل دفتر گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری نخستین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه بومی ایران گفت: صنعت گل و گیاه زینتی می‌تواند نقش بسیار بزرگی در ارزآوری صادرات غیرنفتی داشته باشد.

محمد کیایی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در کشورهای همسایه برای صادرات گل و گیاه وجود دارد، افزود: کشور همسایه روسیه سالانه چهار میلیارد دلار مصرف انواع گل و گیاه زینتی دارد که 90 درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود و با توجه به تنش‌هایی که بین این کشور و اتحادیه اروپا و همچنین ترکیه پیش آمده است، می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار ایران قرار داده تا صادرات این محصولات را به کشور روسیه تقویت کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر کشور روسیه نیاز خود به گل و گیاه زینتی را از کشورهای آمریکای لاتین، کنیا و کلمبیا تأمین می‌کند، در حالی که با توجه به روابط خوب ایران و روسیه، کشور ما می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد.

کیایی یکی از نیازهای تقویت صادرات این محصولات را ایجاد پایانه‌های مناسب صادراتی دانست و ادامه داد: بر همین اساس پایانه صادراتی گل و گیاه ایران با وجود روبه‌رو شدن با کمبود اعتبارات لازم، در حال ساخت و راه‌اندازی است و به‌نظر می‌رسد تا نیمه امسال، بخشی از آن به بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه باعث کاهش ضایعات و امکان عرضه مستقیم محصولات و پاسخگویی مناسب به مشتریان خارجی می‌شود.

مدیرکل دفتر گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به طرح وزارت جهاد کشاورزی برا یافزایش سطح گلخانه‌ها در کشور یادآور شد: در این طرح تا افق 1404، 48 هزار هکتار از تولید محصولات کشاورزی و گل و گیاه زینتی به شکل گلخانه‌ای خواهد بود.

کیایی تأکید کرد: در برنامه ششم مصوب شده که سالانه به‌طور میانگین چهارهزار و 800 هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود و قرار بر این است که این برنامه به‌صورت پلکانی از یک‌هزار و 500 هکتار تا هشت‌هزار هکتار طی 10 سال انجام شده است.

وی با بیان اینکه حلقه‌های تولید گل و گیاه در کشور با یکدیگر هماهنگ نیست، اضافه کرد: در بخش تولید گل و گیاه، تولیدکنندگان با یکدیگر ارتباط منسجم و هماهنگ‌شده‌ای ندارند و هریک به‌صورت انفرادی تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند که این امر باعث ایجاد رقابت منفی، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش امکان حضور در بازار جهانی می‌شود.

مدیرکل دفتر گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات صادرات به روسیه را بالا بودن هزینه‌های تولید و همچنین نبود بخش تخصصی در حوزه حمل و نقل این محصولات دانست و اظهار کرد: برای رفع این مشکلات، کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا شرایط صادرات گل و گیاه کشور را به روسیه بررسی و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهند.

کیایی با تأکید بر اینکه واردات گل و گیاه به کشور ممنوع است، گفت: هیچ نوع مجوزی برای واردات گل‌های شاخه‌بریده، گلدانی و درختچه صادر نمی‌شود و آنچه در بازار از انواع این محصولات وجود دارد، همگی قاچاق هستند.

وی بیان کرد: تنها محصولی که اجازه واردات در بخش گل و گیاه دارد، اندام‌های تکثیری هستند که با رعایت شرایط قرنطینه‌ای، بخشی از آنها وارد کشور می‌شود.

کیایی در پایان افزود: برای جلوگیری از قاچاق به کشور، اقدامات وزارت جهاد کشاورزی به‌تنهایی کافی نیست و نیاز به همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط داریم./

G-960130-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید