Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران:

شیر ارزان شد، اما نهاده ارزان‌قیمت توزیع نشد

شیر ارزان شد، اما نهاده ارزان‌قیمت توزیع نشد
شیر ارزان شد، اما نهاده ارزان‌قیمت توزیع نشد

در حالی که دامداران شیر خود را به قیمت 630 تومان تقلیل دادند، تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی برای تأمین نهاده‌های ارزان‌قیمت دامی نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده میان اتحادیه دامداران و استانداری تهران، شیر از قیمت 810 تومان به 630 تومان تقلیل یافت.

سیروس روستا افزود: در این تفاهم‌نامه مقرر بود که شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأمین جو، ذرت، سبوس و سویای مورد نیاز دامداران به قیمت ارزان باعث کاهش قیمت تمام‌شده شیر تولیدی دامداران شود.

وی خاطرنشان کرد: دامداران به تعهد خود پایبند بوده و قیمت شیر تحویلی را کاهش دادند، اما هنوز خبری از تحویل نهاده‌های مورد نیاز دامی نیست.

روستا با انتقاد از اقتصاد دستوری ادامه داد: به‌منظور کاهش قیمت‌های تمام‌شده، باید راهکارهای علمی و اقتصادی متناسب با مسئله اتخاذ کرد و نمی‌توان با تکیه بر اقتصاد دستوری و چماقی نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کرد.

وی تصریح کرد: به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده شیر، یارانه‌های بخش کشاورزی باید در راستای تأمین نهاده‌های ارزان‌قیمت هدایت شوندن.

افزایش قیمت گوشت تابع سیستم معیوب توزیع است

فعال بخش خصوصی یادآور شد: در شرایطی که دامدار ناگزیر به تأمین سویا با قیمت یک‌هزار و 600 تا یک‌هزار و 700 تومان است، به‌طور طبیعی قیمت تمام‌شده شیر و گوشت نیز افزایش می‌یابد. هرچند افزایش قیمت‌ها تابعی از قیمت‌های تمام‌شده است و در صورت تنظیم بازار می‌تواند به‌صورت کنترل‌شده‌ای نوسان داشته باشد.

روستا تأکید کرد: در زمان حاضر هر کیلوگرم گوشت گوساله در درب دامداری‌ها به‌صورت لاشه 11 هزار و 300 تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که به‌علت نفوذ دلالان در بازارهای توزیع، قیمت گوشت بین 18 تا 25 هزار تومان در نوسان است.

وی اظهار داشت: افزایش قیمت گوشت به‌علت معیوب بودن سیستم توزیع و عدم نظارت بر بازار حادث شده و دامداران مقصر افزایش قیمت‌ها نیستند.

روستا اظهار امیدواری کرد؛ با 100 میلیارد تومانی که به شرکت پشتیبانی امور دام اختصاص داده شده است، هرچه سریع‌تر نهاده‌های مورد نیاز دامداران تأمین شود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910306-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید