Iranian Agriculture News Agency

بانک جهانی گزارش داد

میزان بهبود کیفیت مواد غذایی و ایمنی مواد غذایی/با سرمایه گذاری کشاورزی می تواند غذای کافی برای همه فراهم کند/ با وجود پیشرفت ها اما همچنان سوء تغذیه گریبان گرفته است

با سرمایه گذاری و اسفاده از منابع ، کشاورزی می تواند غذای کافی، مقرون به صرفه، سالم و مغذی برای همه، همه جا، هر روز فراهم کند. اما با وجود پیشرفت های قابل توجهی که در این زمینه انجام شده، اما جهان همچنان با سوء تغذیه دست به گریبان است.

میزان بهبود کیفیت مواد غذایی و ایمنی مواد غذایی/با سرمایه گذاری کشاورزی می تواند غذای کافی برای همه فراهم کند/ با وجود پیشرفت ها اما همچنان سوء تغذیه گریبان گرفته است

با سرمایه گذاری و اسفاده از منابع ، کشاورزی می تواند غذای کافی، مقرون به صرفه، سالم و مغذی برای همه، همه جا، هر روز فراهم کند. اما با وجود پیشرفت های قابل توجهی که در این زمینه انجام شده، اما جهان همچنان با سوء تغذیه دست به گریبان است.


با توجه به اطلاعات سال 2016 ، حدود 800 میلیون نفر در سراسر جهان ،از هر چهار نفر یک نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و از هر شش نفر ، یکی در جنوب آسیا - همچنان از حداقل نیازهای انرژی غذایی بی بهره هستند. بیش از دو میلیارد نفر از کمبود موادی مغذی برای رشد و پیشگیری از بیماری رنج می برند. بیش از دو میلیارد نفر از اثرات سوء ناشی اضافه وزن یا چاقی رنج می برند.


غذای آلوده نیز یک مشکل گسترده است ، این موضوع هر سال از هر 10 نفر، روی سلامت یک نفر در سراسر جهان تاثیر می گذاردو همچنین تاثیر منفی بر روی درآمد کشاورزان، کسب و کار مواد غذایی و تجارت دارد.

سوء تغذیه و بیماری های غذایی ، هزینه های بزرگ اقتصادی، اجتماعی و مالی برای کشورها به همراه می آورد. کاهش این هزینه ها نیازمند به رویکرد چند بخشی دارد: این می تواند از طریق کشاورزی و سیستم غذایی انجام شود.


استراتژی

بانک جهانی با مشتریان و با شرکای توسعه برای ترویج بیشتر "کشاورزی حساس به تغذیه،"( nutrition-sensitive agriculture ) به منظور بهبود ایمنی مواد غذایی، و ارتقای کیفیت بالاتر مواد غذایی از مزرعه تا سفره کار می کند؛ که در این زمینه روش های متعددی استفاده می شود، از جمله:

• ترویج سیستم های کشاورزی خرده پا برای تولید مواد غذایی ، محصولات کشاورزی و دامی متنوع تر و ایجاد افزایش درآمد و همچنین در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن غذاهای مغذی؛

• یکپارچه کردن تغذیه و امنیت غذایی در بخش تحقیقات کشاورزی، آموزش و سایر خدمات پشتیبانی و حمایت از زنان در استفاده از دانش و دارایی برای بهبود تغذیه خانوارها

• حمایت از سرمایه گذاری در زمینه سیستم های فن آوری، زیرساخت ها و مدیریت که قادر به غنی سازی مواد غذایی یا افزایش محتوای عناصر ضروری مانند ویتامین ها و مواد معدنی در مواد غذایی باشد. حمایت از بهبود کیفیت تغذیه ای محصولات غذایی. کاهش ضایعات مواد غذایی پس از برداشت و بهبود بهداشت کانال های توزیع مواد غذایی؛

• همکاری با شرکت های چند ملیتی پیشرو مواد غذایی و آشامیدنی ، سازمان های بین دولتی، سازمان های دولتی، سازمان های صنعتی جهانی، دانشگاه ها و کارشناسان برای توسعه ظرفیت سازی ایمنی مواد غذایی درکشورهای حال توسعه و کشورهای با درآمد متوسط ​​از طریق مشارکت ایمنی جهانی غذا ( GFSP : Global Food Safety Partnership )

• تقویت سیستم نظارتی ایمنی مواد غذایی و بهبود دانش و ظرفیت کشاورزان و سایر عوامل خصوصی برای مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی؛

• دفاع و حمایت از سیاست ها در زمینه ترویج کشاورزی متنوع تر، مصرف یک رژیم غذایی با کیفیت متعادل تر و بهتر، و به حداقل رساندن ضایعات مواد غذایی.

نتایج

از سال 2015، بیش از 15 میلیون نفر در 30 کشور در حال توسعه غذاهای biofortified (1) استفاده می کنند. بسیاری از محصولات biofortified از طریق برنامه CGIAR ( گروه مشورتی برای تحقیقات بین المللی کشاورزی ) با حمایت بانک جهانی توسعه یافته اند.

بانک همچنان به حمایت موثر برای کاهش سوء تغذیه از طریق حمایت از تحقیق و توسعه بذر از جمله محصولات زراعی biofortified طی برنامه های تغذیه ملی ، ادامه می دهد.

در سال 2016، انجام یک پروژه دام در ویتنام به 105 هزار نفر کمک کرد تا سلامت دام هایشان افزایش دهند. در حدود 11 هزار خانوار تولید کننده دام، شیوه هایی در زمینه ایمنی دام که منجر به کاهش قابل توجه در میزان مرگ و میر خوک و طیور می شود(25٪)، پذیرفتند. علاوه بر این، 240 کشتارگاه و 381 بازار تره بار به روز رسانی شده و عوامل آموزش دیدند، همچنین گوشت خوک و طیور بهداشتی برای صدها هزار نفر از مصرف کنندگان فراهم شد.

کارگاه آموزش آزمایشگاهی ایمنی مواد غذایی توسط GFSP در سال 2015 برگزار شد، به تغییر روش آزمایشگاه ایمنی مواد غذایی و ایجاد یک شبکه دانش برای به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها کمک کرد. همچنین 95 درصد از کارآموزان آزمایشگاه نتایج خوبی در آزمون مهارت به دست آوردند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- فرایندی که در آن کیفیت تغذیه ای محصولات غذایی از طریق شیوه های زراعی، اصلاح نژاد و بیوتکنولوژی بهبود یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید