Iranian Agriculture News Agency

یافته‌های جدید نشان داد؛

ارتباط رشد گوساله پرواری با وزن مادر

در حالی که بسیاری از پرواربندان، از جمله پرورش‌دهندگانی که در ایران فعالیت می‌کنند، بر بالا بودن وزن گاو ماده هنگام زایمان تأکید دارند، اما تحقیقات جدید دانشمندان، خلاف آن را ثابت کرده است.

ارتباط رشد گوساله پرواری با وزن مادر

در حالی که بسیاری از پرواربندان، از جمله پرورش‌دهندگانی که در ایران فعالیت می‌کنند، بر بالا بودن وزن گاو ماده هنگام زایمان تأکید دارند، اما تحقیقات جدید دانشمندان، خلاف آن را ثابت کرده است.

به گزارش ایانا به نقل از سایت Farmers Weekly ، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از دام‌های ماده سنگین وزن در تولید گوساله برای پرورابندی، ممکن است در درازمدت منجر به کاهش بهره‌وری گله شود. هرچند که آنها از صفات برتر ژنتیکی بهره‌مند باشند.

شواهد نشان داده که گاوهای ماده بزرگ‌تر بر خلاف تصور رایج، بازدهی و بهره‌وری پایین‌تری نسبت به دام‌های سبک‌تر دارند. بر این اساس، یکی از محققان معتقد است که صنعت پرورش گوساله برای تولید گوشت، نیازمند یک بازنگری در مورد وزن زنده گاوهای مولد است.

به گفته ایان پریچارد، نگهداری از دام‌های سنگین وزن هرگز به سرمایه دامداران نمی‌افزاید، بلکه برعکس این دام‌ها برای نگهداری احتیاج به غذای بیشتری دارند و بر این اساس پول بیشتری از جیب صاحبان گله کم می‌کند.

پریچارد می‌گوید: "بسیار بعید به نظر می‌رسد که گوساله‌های حاصل از گاوهای سنگین، به 50 درصد وزن مادر خود در 200 روزگی برسند. به عنوان مثال، گوساله‌ای که از مادری با وزن 800 کیلوگرم به دنیا آمده، به طور میانگین روزانه باید 1.78 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد، در حالی که این عدد در ارتباط با گوساله‌هایی که از مادر 500 کیلوگرمی متولد می‌شوند، فقط 1.03 کیلوگرم در روز خواهد بود. بنابراین رشد گروه دوم، معقول‌تر و دست‌یافتنی‌تر به نظر می‌رسد."

به گفته این کارشناس، بیشتر دامداران به پروار شدن بیشتر دام‌های ماده پیش از زایمان، توجه خاصی نشان می‌دهند، زیرا فکر می‌کنند که اضافه شدن به وزن، کارآیی را بالا خواهد برد. در حالی که باید از آنها پرسید هزینه تغذیه و نگهداری از این دام در مقایسه با سوددهی آن چه نسبتی دارد؟

برخلاف تصور رایج، وزن گاو ماده پرواری، هنگام آبستن شدن، چندان تاثیری در وزن گوساله نخواهد داشت. بلکه این تنها مصرف شیر توسط گوساله‌هاست که وزن آینده آنها را تعیین می‌کند.

این محقق در پایان تاکید کرد: بهتر است دامداران به جای سنگین کردن گاوهای ماده، پیش از زایمان، از دام‌های با ژنتیک برتر استفاده کنند تا کارآیی گله آنها افزایش یابد.

بنابراین یافته‌های جدید، ثابت می‌کند که وزن‌گیری بیش از حد گاوهای ماده‌ای که قرار است گوساله پرواری تولید کنند، نه تنها منجر به افزایش وزن گوساله‌ها نخواهد شد، بلکه این موضوع می‌تواند در دراز مدت، به ضرر دامدار تمام شده و بهره‌وری را کاهش دهد./

V-960131-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید