Iranian Agriculture News Agency

مباحث اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست، مهندسی و حقوق آب در دستور کار 2 کشور؛

مرکز مشترک آب ایران و استرالیا افتتاح شد

مرکز مشترک آب ایران و استرالیا در دانشگاه صنعتی شریف بازگشایی شد. این مرکز که به‌منظور آغاز همکاری‌های دو جانبه ایران و استرالیا با محوریت آب شکل گرفته است؛ با حضور مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، سفیر استرالیا در ایران، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، نمایندگانی از دانشگاه ملبورن و جمعی دیگر از نمایندگان دو کشور در دانشگاه شریف آغاز به کار کرد.

مرکز مشترک آب ایران و استرالیا افتتاح شد

مرکز مشترک آب ایران و استرالیا در دانشگاه صنعتی شریف عصر روز چهارشنبه 30 فروردین، بازگشایی شد. این مرکز که به‌منظور آغاز همکاری‌های دو جانبه ایران و استرالیا با محوریت آب شکل گرفته است؛ با حضور مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، سفیر استرالیا در ایران، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، نمایندگانی از دانشگاه ملبورن و جمعی دیگر از نمایندگان دو کشور در دانشگاه شریف آغاز به کار کرد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در ابتدای این مراسم محمود فتوحی‌‌، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، بازگشایی این مرکز را به منظور تبادل دانش و تجربیات دو کشور در حوزه آب مطلوب اعلام کرد.

همچنین یان بیگز سفیر استرالیا با تاکید بر اینکه آغاز این مشارکت و همکاری بین ایران و استرالیا با دشواری صورت گرفته و ما از مدت‌ها پیش به دنبال این همکاری بودیم، نسبت به بازگشایی مرکز مشترک آب ایران و استرالیا ابراز خرسندی کرد و آغاز این همکاری را برای دولت استرالیا حائز اهمیت دانست. وی گفت: ما برای ایجاد این ارتباط با ایران تلاش زیادی کردیم و الان از ایجاد این مرکز و ارتباطات متعدد با ایران بسیار خوشحال هستیم .

سفیر استرالیا با اشاره به اینکه تجارت آب مسئله مهمی برای سفارت استرالیا است، تاکید کرد: دو هفته پیش در جلسه‌اى در کانبرا بودم و چالشى داشتیم تا ایده‌های جدیدى داشته باشیم و متوجه شدیم امنیت آب به عنوان اولین ضعف در وزارت خارجه است. آب یک مسئله امنیتی است، مخصوصا در منطقه شما، در نتیجه همه شما برای امنیت مردم این منطقه تلاش مى‌کنید و خیلی خوشحالم که اینجا هستم .

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد دریاچه ارومیه در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه به مرکز مشترک آب ایران و استرالیا با محوریت پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه کار خود را آغاز می‌کند، گفت: این مرکز بعد از توافق بین وزیر نیروی ایران و وزیر تجارت استرالیا که در شهریور ماه سال گذشته منعقد شد کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه استرالیا با نمایندگی دانشگاه ملبورن به عنوان سی و چهارمین دانشگاه دنیا و ایران با نمایندگی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یک دانشگاه فنی برای پیگیری این مرکز انتخاب شده‌اند، اظهار کرد: سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای بین پنج دانشگاه پلی‌تکنیک، تهران، شهید بهشتی، علوم پزشکی و صنعتی شریف در حضور آقای دکتر فرهادی وزیر علوم منعقد شد.

تجریشی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه به منظور پیگیری فعالیت‌های مشترک بین این دانشگاه‌ها شکل گرفته است، افزود: در شرایط حاضر برای اینکه بتوانیم از این توافق موجود استفاده کنیم، چهار دانشگاه دانشگاه شریف، پلی‌تکنیک، تهران و شهید بهشتی دو جلسه برگزار کردند و قرار شد دانشگاه شریف به عنوان نماینده ایران و دانشگاه ملبورن به عنوان نماینده استرالیا در حوزه آب به صورت عموم همکاری‌های مشترک خود را آغاز کنند.

دریاچه ارومیه محور فعالیت‌های مرکز مشترک آب ایران و استرالیا

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد دریاچه ارومیه تاکید کرد: از آنجا که به دنبال یک پروژه واقعی برای آغاز فعالیت این مرکز مشترک بودیم دریاچه ارومیه و پروژه‌های احیای این دریاچه مبنای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و استرالیا در حوزه آب قرار گرفت.

این استاد صنعتی شریف با بیان اینکه همکاری‌های کشور ما با استرالیا در حوزه دریاچه ارومیه از حدود چهار ماه پیش به منظور عملیاتی کردن این مرکز آغاز شده است، گفت: برای فعال کردن این مرکز مشترک پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه را به‌عنوان محور فعالیت‌های مرکز قرار دادیم.

سفر هیئت ایرانی به استرالیا

تجریشی به سفر اخیر جمعی از نمایندگان ایران به استرالیا نیز اشاره و اظهار کرد: اخیرا اساتید دو دانشگاه ایران، نمایندگانی از شرکت‌های آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی منطقه ارومیه و نمایندگانی از وزارت نیرو، اتاق بازرگانی و NGO ها شناسایی شده و برای کسب تجربیات و بازدید از دریاچه ماری‌دارلینگ به استرالیا فرستاده شدند. پیغام این گروه به ما این بود که بهترین راه برای اجرای تعاملات مشترک در حوزه آب و کاهش آب مصرفی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه است.

وی در ادامه به اظهارات سفیر استرالیا در مورد اهمیت مرکز مشترک آب ایران و استرالیا اشاره کرد و گفت: سفیر استرالیا تاکید کردند که موضوع آب برای کشور استرالیا حائز اهمیت است و از آنجا که ایران به خاطر دانش آموخته کردن کردن دانشجویان در حوزه آب بسیار قوی عمل کرده؛ راغب هستیم که با این کشور در حوزه آب و کشاورزی همکاری‌های مشترک در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشته باشیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سفیر استرالیا اظهار امیدواری کرد تعاملات بین دو کشور در حوزه آب به عنوان یک موضوع حیاتی برای جامعه جهانی شکل بگیرد تا یک الگو برای همکاری‌های مشترک و تبادل تجربیات در سایر زمینه‌ها نیز داشته باشیم.

مرکز آب ایران و استرالیا راهی برای گسترش تعاملات بین دو کشور

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به محورهای همکاری مشترک بین ایران و استرالیا در نتیجه شکل گیری مرکز آب ایران و استرالیا اشاره و اظهار کرد: مرکز مشترک آب ایران و استرالیا به منظور تبادل تحقیقات و پژوهش‌ها همچنین به منظور تبادل اساتید و دانشجویان شکل گرفته است. این مرکز کانالی برای گسترش تعاملات بین دو کشور ایران و استرالیا است.

به گفته تجریشی یکی از زمینه‌های مهم که به طور غیر مستقیم به حوزه آب ارتباط دارد حوزه گردشگری است. این حوزه حوزه‌ای است که استرالیایی‌ها در آن هم در بحث دانش و هم در بحث زیرساخت تجربه بسیاری دارند. همچنین بحث اقتصاد آب و حقوق آب مباحث مهم مرتبط با این حوزه است. ابعادی که استرالیایی‌ها تجربه خوبی در آن دارند. اگر بتوانیم این تجربه‌ها را در کشور بومی کنیم، اتفاقات خوبی در کشور رقم می‌خورد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اگر بتوانیم مصرف آب را کاهش دهیم حوزه گردشگری و صنعت نیز فعال می‌شوند، اظهار کرد: محور اصلی همکاری‌های این مرکز آب است، اما چون سایر حوزه‌ها مثل گردشگری به طور غیر مستقیم به آب مربوط است این حوزه‌ها را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم که از نظر استرالیایی ها این همکاری ها باید جامعیت داشته باشد.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان اظهار کرد: حوزه‌هایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آب مربوط است به عنوان محورهای فعالیت مرکز مشترک آب ایران و استرالیا قرار گرفته است.

توجه به اهداف توسعه پایدار در مرکز مشترک آب ایران و استرالیا

عباس رجبی‌فرد، رئیس دپارتمان زیرساخت دانشگاه ملبورن نیز در مراسم بازگشایی مرکز مشترک آب ایران و استرالیا ضمن تشریح محورهای فعالیت این مرکز، بیان کرد: همکاری مشترک ایران و استرالیا حول محور آب است ولی زوایایی مختلف این حوزه را نیز پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز مشترک آب ایران و استرالیا مسائل آب را به طور چند جانبه پیگیری می‌کند افزود: بحث‌های اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست، مهندسی و حقوق آب در این مرکز مد نظر قرار دارد.

رئیس دانشکده مهندسى آب، ساختمان محیط زیست و نقشه‌بردارى ملبورن با اشاره به اینکه بحث حقوقی آب مشکل اصلی منابع آبی ایران است، گفت: بحث حق آبه و دسترسی مردم به منابع آب از جمله موضوعات مربوط به حقوق آب است که در مرکز مشترک آب ایران و استرالیا مورد توجه قرار می‌گیرد.

رجبی‌فرد با بیان اینکه دریاچه ارومیه به عنوان یک پایلوت برای این مرکز انتخاب شده است، افزود: مرکز مشترک آب ایران و استرالیا محورهای فعالیت خود را به سایر مباحث نیز گسترش خواهد داد. طی دو تا سه روز آینده، چهارچوب همکاری‌ها مشخص خواهد شد تا بتوانیم همه شاخه‌های مربوط به مدیریت منابع آب، برنامه‌ریزی شهری و حتی حوزه بهداشت آب را پوشش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر به دنبال طراحی چارچوب مرکز مشترک آب ایران و استرالیا هستیم، گفت: بر مبنای این چارچوب هیات ایرانی طی دو تا سه ماه آینده، برای بازگشایی مرکز مشترک آب ایران و استرالیا که در دانشگاه ملبورن واقع است؛ به این کشور سفر خواهند کرد.

رئیس دپارتمان زیرساخت دانشگاه ملبورن با بیان اینکه بحث اساسی در همکاری بین ایران و استرالیا مسأله آب است، اظهار کرد: بحث توسعه پایدار و به تبع آن مسائل اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی مورد توجه این مرکز قرار می گیرد و سعی داریم تمام اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سازمان ملل را مورد توجه قرار دهیم.

جلال کلانترى مشاور وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی آب نیز در جریان این مراسم اظهار کرد: حوزه‌ای که من مسئول آن هستم جدید است و نشان مى‌دهد مسئله آب چقدر برای کشور مهم است، من اینجا هستم که نشان دهم ما از مسئله آب کامل حمایت مى‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید