Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل کمیسیون کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در پاسخ به ایانا:

دونالد ترامپ نمی‌تواند بر تجارت کشاورزی اتحادیه اروپا با ایران تأثیر بگذارد/ بازار 550 میلیون نفری اتحادیه اروپا

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به بازنگری در فرآیند برجام گرفته و با این بهانه قصد دارد آن را نقض کند، اما مسئولان کشاورزی اتحادیه اروپا معتقدند که تجارت با ایران از تصمیم‌های ترامپ تأثیر نخواهد گرفت.

دونالد ترامپ نمی‌تواند بر تجارت کشاورزی اتحادیه اروپا با ایران تأثیر بگذارد/ بازار 550 میلیون نفری اتحادیه اروپا

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به بازنگری در فرآیند برجام گرفته و با این بهانه قصد دارد آن را نقض کند، اما مسئولان کشاورزی اتحادیه اروپا معتقدند که تجارت با ایران از تصمیم‌های ترامپ تأثیر نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز هیأت تجاری اتحادیه اروپا با حضور در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی با چند تن از مسئولان این وزارتخانه دیدار کردند.

در حاشیه این دیدار، مدیرکل کمیسیون کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر تأثیر نقض احتمالی برجام توسط ترامپ بر تجارت غذا و محصولات کشاورزی با ایران گفت: این موضوع به هیچ وجه نمی‌تواند روی تجارت اتحادیه اروپا با ایران تأثیرگذار باشد.

جرزی پلوآ با اشاره به تأکید موگرینی مبنی بر گسترش همکاری‌ها با ایران افزود: اتحادیه اروپا به ایران به‌عنوان یک کشور موفق در زمینه کشاورزی نگاه می‌کند و توافق هسته‌ای بستری برای ایجاد همکاری‌های بیشتر فراهم کرد؛ بنابراین دیگر کسی نمی‌تواند آن را نقض کند. همین موضوع به ما قوت قلب می‌دهد تا با روحیه‌ای مثبت، با ایران همکاری داشته باشیم.

وی معتقد است که هدف اصلی از آمدن هیأت کشاورزی اروپایی گسترش همکاری با ایران به‌ویژه در زمینه‌های تحقیقات و تجارت محصولات مختلف است. همان‌طور که در گذشته نیز ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌هایی مانند صنایع نفتی همکاری‌های نزدیکی داشتند.

پلوآ با اشاره به پتانسیل تجاری موجود بین ایران و اتحادیه بیان کرد: اکنون حجم فروش سالانه محصولات کشاورزی به ایران حدود یک میلیارد یورو برآورد می‌شود و واردات محصولات کشاورزی از ایران به نصف این مقدار یعنی 500 میلیون یورو می‌رسید.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا می‌تواند در واردات سبزی و صیفی و مکمل‌های غذایی به‌ویژه زعفران، از ایران کمک بگیرد. اتحادیه نیز در زمینه تولید مواد پروتئینی به‌ویژه گوشت دام زنده و پنیر سطح بالایی داشته و قادر است در صورت نیاز، این محصولات را به ایران صادر کند.

مدیرکل کمیسیون کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسش دیگر ایانا مبنی بر تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تجارت محصولات کشاورزی عنوان کرد: اتحادیه اروپا یک بازار 550 میلیون نفری است و هنوز مصرف‌کنندگان غذا در کشورهای این اتحادیه وجود دارد؛ بنابراین اگرچه ما از طرح برگزیت متأسفیم، اما این موضوع چندان تأثیری در حجم تجارت غذا در اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

بیشتر مشکلات تجار ایرانی در این دیدار، ناآشنایی با استانداردهای موجود در اتحادیه اروپا بود که پلوآ برای حل این معضل، پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تجار ایرانی را ارائه داد و همچنین از پذیرش ایرانی‌ها برای آموزش فرآیند استانداردسازی از مرحله تولید تا پس از ورود محصول به اتحادیه استقبال کرد.


سهم 32.5 درصدی کشاورزی از کسب و کار

در ادامه، معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی کشور وضعیتی کلی از کشاورزی امروز ایران ارائه کرد.

علی کیانی‌راد با اشاره به سهم 11.6 درصدی کشاورزی ایران در تولید ناخالص داخلی گفت: این رقم برای کسب و کار کشاورزی با محاسبه صنایع وابسته به 32.5 درصد می‌رسد.

وی همچنین گزارش مختصری از تغییرات اقلیمی ایران، وضعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی کشور داد و تأکید کرد: تولید محصولات کشاورزی به حدود 118 میلیون تن در سال گذشته رسید و تراز تجاری طی چند سال اخیر از منفی هشت به منفی سه میلیارد دلار کاهش یافت.

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی کشور، مدیریت ناصحیح آب را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشاورزی ایران دانست و یادآور شد: رسیدن به تراز تجاری مثبت توأم با توسعه پایدار منابع از اصلی‌ترین چشم‌اندازهای راهبردی برای افق سال 1404 محسوب می‌شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه آبزی‌پروری در سواحل دریاها، توسعه کشت، تولید و تجارت گیاهان دارویی، توسعه صادرات محصولات باغی و دارای مزیت، افزایش بهره‌وری آب و خاک، بهره‌برداری بهینه از منابع جنگل و مرتع و افزایش کارایی سیاستگزاری در بخش کشاورزی از طریق اتخاذ سیاست‌های حمایت از تولید و حمایت هدفمند از مصرف، مهم‌ترین برنامه‌های بخش کشاورزی بود که کیانی‌راد به استناد اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم به آن اشاره کرد.

وی در پایان اظهار کرد: ثمره همکاری با اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به افزایش استانداردهای تولید مواد غذایی، انتقال فناوری تولید نهاده‌های با بهره‌وری بالا مانند بذرهای اصلاح‌شده و ماشین‌آلات کشاورزی، فناوری‌های گلخانه و سیستم‌های نوین آبیاری شود.

گفتنی است، رئیس کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا نیز برای آشنایی با پتانسیل‌های همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا به احتمال قوی در ماه نوامبر به ایران سفر خواهد کرد./

V-960202-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید