Iranian Agriculture News Agency

نخستین روز بدون زغال سنگ پس از انقلاب صنعتی در بریتانیا

انگلستان، روز جمعه برای اولین بار پس از انقلاب صنعتی، یک روز کامل برق خود را بدون استفاده از زغال سنگ تولید کرد.

نخستین روز بدون زغال سنگ پس از انقلاب صنعتی در بریتانیا

انگلستان، روز جمعه برای اولین بار پس از انقلاب صنعتی، یک روز کامل برق خود را بدون استفاده از زغال سنگ تولید کرد .

به گزارش ایانا به نقل از بی بی سی، وزارت نیروی انگلیس روز جمعه اعلام کرد کمبود زغال سنگ، نقطه عطفی را در تاریخ تولید انرژی این کشور رقم زد. پیش از این طولانی‌ترین زمان تولید برق بدون استفاده از زغال سنگ در ماه می گذشته بود که حدود 19 ساعت به طول انجامید. دولت انگلیس قصد دارد تا سال 2025 مصرف زغال سنگ به عنوان سوخت کارخانه‌ها را به صفر برساند تا از انتشار کربن در محیط زیست جلوگیری کند .

اما از زمان به‌کارگیری نخستین ژنراتورهای زغالی تولید برق در سال 1882 در لندن، جمعه نخستین روزی بود که از زغال سنگ برای سوخت ژنراتورها استفاده نشد. به گفته یکی از مقامات اداره برق انگلیس :"اولین روز بدون زغال سنگ از زمان انقلاب صنعتی، نقطه عطفی است در تاریخ انرژی انگلستان و نشان دهنده این است که چگونه سیستم تولید انرژی در کشور در حال تحول است". وی افزود: بریتانیا از منابع بسیار متنوع و انعطاف‌پذیر برای تولید برق برخوردار است. ترکیب منابع انرژی ما در حال تغییر است و وزارت نیرو سیستم‌های خود را با این تغییرات منطبق می‌کند .

با این حال برخی کارشناسان معتقدند با وجود گذار سبد منابع سوختی این کشور به سوی سیستم مبتنی بر استفاده کمتر از مواد کربنی، زغال سنگ همچنان یکی از منابع مهم تولید انرژی در این کشور باقی خواهد ماند .

بر اساس گزارش وزارت نیروی انگلیس در روز جمعه نیمی از انرژی بریتانیا از گاز طبیعی و حدود یک چهارم آن از نیروگاه‌های اتمی تامین شده است. علاوه بر این، انرژی باد، بیوتوده و انرژی وارداتی نیز بخش دیگری از انرژی مورد نیاز را تامین کرده است .

پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی اکنون برق بیشتری برای کارخانجات و مصارف خانگی برق تامین می‌کنند. همچنین کاهش مصرف برق برای روز جمعه امری طبیعی است. علاوه بر این کارخانجاتی که از سوخت زغال استفاده می‌کنند دیگر چندان مقرون به صرفه نیستند و در سال‌های اخیر بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند و از این روی جایگاه سوخت‌های فسیلی در چرخه تولید انرژی انگلستان کم رنگ شده است. دولت انگلستان در سال 2016 اعلام کرد قصد دارد تا سال 2025 آخرین کارخانه‌هایی که با سوخت زغال کار می‌کنند را تعطیل کند . /

ترجمه: محسن حدادی

L-960203-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید