Iranian Agriculture News Agency

تغییر مدیر میراث هاشمی



شرق: عصر همان روزی که روزنامه کیهان تیتر زده بود: «دانشگاه آزاد در انتظار تغییرات اساسی» میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در یک جلسه فوق‌العاده برکنار و علی‌محمد نوریان به عنوان «سرپرست موقت» این دانشگاه منصوب شد. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، عصر روز گذشته براساس تبصره یک ماده ١١ اساسنامه، یک جلسه فوق‌العاده به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و به ریاست علی‌اکبر ولایتی، تشکیل می‌شود و در آن با تصمیم اکثریت اعضای هیئت امنا، میرزاده از ریاست این دانشگاه برکنار می‌شود. نام این چهار عضو عنوان نشده است.براساس این تصمیم، مقرر شده است که حمید میرزاده رئیس فعلی دانشگاه آزاد در یک هفته از ریاست استعفا دهد و در غیر این‌صورت خودبه‌خود برکنار خواهد شد.وزیران علوم و بهداشت، به عنوان دو نفر از اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد پس از اظهارنظرهای خود در این جلسه برای شرکت در جلسه هیئت‌دولت از جلسه خارج شدند با این حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه پیدا کرد.
ماده ١١ چه می‌گوید
ماده ١١ اساسنامه دانشگاه آزاد، تصریح دارد که «هیئت امنا حداقل هر دو ماه یک‌بار به دعوت رئیس هیئت تشکیل جلسه می‌دهد. جلسات با حضور اکثریت کل اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود».بنا به این گزارش، همچنین تبصره یک این ماده می‌گوید: «در صورت لزوم به پیشنهاد رئیس دانشگاه یا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سه نفر از اعضا، جلسه فوق‌العاده هیئت امنا تشکیل می‌گردد».
گزارش کیهان
اما همان روزی که جلسه فوق‌العاده دانشگاه آزاد برگزار می‌شود، روزنامه کیهان در گزارشی به نقد عملکرد میرزاده در دانشگاه آزاد پرداخته و تلویحا تغییر او را خواستار می‌شود. همان روز، سایت انتخاب هم با استناد به این گزارش در خبری چنین نوشته بود: «خبرنگار «انتخاب» کسب اطلاع کرد که با فشار برخی گروه‌های نواصولگرا، امروز (روز یکشنبه) جلسه فوق‌العاده هیئت امنا با موضوع تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. در این خبر ادعا شده بود که «بنابر شنیده‌ها، این گروه‌ها به دنبال آن هستند که با برکناری میرزاده، فرهاد رهبر را بر کرسی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بنشانند، فردی که در جریان اصولگرایی مواضع مشخصی داشته است و هم‌اکنون در ستاد حجت‌الاسلام رئیسی مشغول به فعالیت است. وی در دوران احمدی‌نژاد رئیس دانشگاه تهران بود». این خبر اگرچه روز گذشته درست از آب درآمد، اما به جای فرهاد رهبر، علی‌محمد نوریان سرپرستی دانشگاه آزاد را برعهده گرفته است.
انتصاب ولایتی
ششم بهمن سال گذشته و بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی بود که مقام معظم رهبری با صدور حکمی علی‌اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.
علی‌اکبر ولایتی سال ۱۳۸۹ و به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از تغییر اساسنامه و حذف میر حسین موسوی، به همراه سه نفر دیگر به اعضای این هیئت اضافه شد. عبدالله جاسبی، محسن قمی، علی‌اکبر ولایتی، حسن خمینی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حمید میرزاده و علی‌محمد نوریان درحال‌حاضر از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد هستند.تغییرات در دانشگاه آزاد یک سال بعد از برگزاری انتخابات سال ٨٨ رخ داد. زمانی که احمدی نژاد و تیم همراهش تصمیم گرفتند تا وارد دانشگاه آزاد شده و مدیریت آن را از آن خود کنند.ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد برای جلوگیری از ورود دولت، اقدام به وقف اموال و تأسیسات دانشگاه آزاد اسلامی کرد اما این اقدام با مخالفت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روبه‌‌رو شد و در نهایت بخش‌هایی از اساسنامه دانشگاه آزاد را تغییر داد. براساس این تغییرات، این دانشگاه یک مؤسسه غیرخصوصی و غیردولتی تعریف شد و اعضای هیئت مؤسس دانشگاه اکثریت خود را در هیئت امنا از دست دادند. پس‌ از آن محمود احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس وقت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب کرد؛ اما هاشمی‌رفسنجانی از تنفیذ حکم خودداری کرد. در نهایت، هیئت فقهی که مأمور بررسی وقف اموال دانشگاه آزاد از نظر شرعی شده بود، این وقف را غیرشرعی دانست.ولایتی در حالی جایگزین هاشمی‌رفسنجانی در هیئت مؤسس دانشگاه آزاد شد که سال ٩٢ هم جایگزین حسن روحانی در ریاست مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام شده بود. سمتی که از سوی هاشمی به او داده شد.علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، سابقه ١٦ سال حضور در رأس وزارت خارجه را در کارنامه خود دارد. او در هشت سال ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، وزیر خارجه او بود. ولایتی سال ٨٤ هم به علت حضور هاشمی‌رفسنجانی از حضور در انتخابات این سال انصراف داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید